Tibbi Biyoloji ve Genetik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGY5106
Ders İsmi: Epigenetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MURADİYE ACAR
Dersi Veren(ler): MURADİYE ACAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı temel epigenetik mekanizmaları bilinmesi ve bu mekanizmaların kromatin yapısını nasıl değiştirdiğinin anlatılmasıdır. Gen spesifik DNA metilasyonunun analizinde kullanılan metodların bilinmesi amaçlanmaktadır. Epigenetik değişikliklerin kanserdeki önemini kavramaktır.
Dersin İçeriği: EPİGENETİĞE GİRİŞ, DNA METİLASYONU, HİSTON MODİFİKASYONLARI, GEN SPESİFİK DNA METİLASYON ANALİZİ, KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU, KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONLARI, TUMOR OLUŞUNDAKİ GEN EKSPRESYONU DEĞİŞİKLİKLERİ, MİRNA BİYOGENEZİ, MİRNA'LARINKANSERDEKİ ROLÜ, MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK DÜZENLENMESİ

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) EPİGENETİĞİ TANIMLAR
2) DNA METİLASYON MEKANİZMASINI TANIMLAR VE KROMATİN YAPISINI NASIL ETKİLEDİĞİNİ BİLİR.
3) HİSTON MODİFİKASYONLARINI BİLİR
4) HİSTON MODİFİKASYONLARIN KROMATİN YAPISINI NASIL ETKİLEDİĞİNİ BİLİR.
5) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİNDE KULLANILAN METODLARIN MANTIĞINI ANLAR
6) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONUNUN ANALİZİNDE KULLANILAN METODLARI BİLİR
7) KANSERDE DNA HİPERMETİLASYONUNUN GEN EKSPRESYONUNU NASIL ETKİLEDİĞİNİ KAVRAR
8) KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONUNUN GEN EKSPRESYONUNU NASIL ETKİLEDİĞİNİ KAVRAR
9) KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONLARININ KROMATİN YAPISINI NASIL ETKİLEDİĞİNİ KAVRAR
10) TUMOROGENEZDEKİ GEN EKSPRESYONU DEĞİŞİKLİKLERİNİ BİLİR
11) KANSERDE MİRNA'LARIN ÖNEMİNİ KAVRAR
12) MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK DÜZENLENMESİNİ BİLİR

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) EPİGENETİK NEDİR?
2) DNA METİLASYONU
3) HİSTON MODİFİKASYONLARI-1
4) HİSTON MODİFİKASYONLARI-2
5) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONU ANALİZ METODLARI-1
6) GEN SPESİFİK DNA METİLASYONU ANALİZ METODLARI-2
7) KANSERDE DNA HİPERMETİLASYONU
8) ARA SINAV
9) KANSERDE DNA HİPOMETİLASYONU
10) KANSERDE HİSTON MODİFİKASYONLARI
11) TUMOROGENEZDE GEN EKSPRESYONU DEĞİŞİKLİKLERİ
12) KANSERDE MİRNA'LARIN ROLÜ
13) MEZENKİMAL KÖK HÜCRENİN EPİGENETİK DÜZENLENMESİ L
14) FINAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Handbook of Epigenetics Tne New Molecular and Medical Genetics Edited by
Trygve Tollefsbol 2011, Elsevier"
Epigenetic Alterations in Oncogenesis Edited by Adam R. Karpf Springer 2013
Diğer Kaynaklar: Öğretim üyesi ve öğrenciler tarafından hazırlanan sunumlar, kitaplar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanı ile ilişkili bilgi, beceri ve davranış tutumlarını kullanarak klinik uygulamalar için gerekli değerlendirme, analiz, tanımlama ve planlamayı yapar.
2) Toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede Tıbbi Biyoloji ve Genetik bilim alanının gereklerini edindiği ileri düzedeki bilgi ve becerilerini kullanarak en üst düzeyde uygular.
3) Hastalık durumunda gerekli olan Tıbbi Biyoloji ve Genetik bilim alanının gereklerini edindiği ileri düzedeki bilgi ve becerilerini kullanarak en üst düzeyde uygular.
4) Sağlıklı ve hasta bireylerin her ortamda Tıbbi Biyoloji ve Genetik gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptar, genetik programını planlar, uygular ve değerlendirir.
5) Kazanılan ileri düzeydeki bilgi, beceri ve mesleksel tutumları kullanarak Tıbbi Biyoloji ve Genetik programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulanmasını; gerektiği durumda sonlandırılmasını veya değiştirilmesini sağlar, meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
6) Toplumun Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine ve uygulanmasına katkıda bulunur.
7) Tıbbi Biyoloji ve Genetik hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
9) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
10) Kişisel gelişiminin devamlılığı için yaşam boyu öğrenmeyi benimser; bilgi teknolojilerini kullanır; kalite geliştirme ve alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanı ile ilişkili bilgi, beceri ve davranış tutumlarını kullanarak klinik uygulamalar için gerekli değerlendirme, analiz, tanımlama ve planlamayı yapar. 1
2) Toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede Tıbbi Biyoloji ve Genetik bilim alanının gereklerini edindiği ileri düzedeki bilgi ve becerilerini kullanarak en üst düzeyde uygular.
3) Hastalık durumunda gerekli olan Tıbbi Biyoloji ve Genetik bilim alanının gereklerini edindiği ileri düzedeki bilgi ve becerilerini kullanarak en üst düzeyde uygular. 2
4) Sağlıklı ve hasta bireylerin her ortamda Tıbbi Biyoloji ve Genetik gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptar, genetik programını planlar, uygular ve değerlendirir.
5) Kazanılan ileri düzeydeki bilgi, beceri ve mesleksel tutumları kullanarak Tıbbi Biyoloji ve Genetik programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulanmasını; gerektiği durumda sonlandırılmasını veya değiştirilmesini sağlar, meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
6) Toplumun Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine ve uygulanmasına katkıda bulunur.
7) Tıbbi Biyoloji ve Genetik hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
8) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
9) Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
10) Kişisel gelişiminin devamlılığı için yaşam boyu öğrenmeyi benimser; bilgi teknolojilerini kullanır; kalite geliştirme ve alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 140
Sunum / Seminer 14 28
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 208