Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | CHY5106 | ||||
Ders İsmi: | Ameliyathane Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SENNUR KULA ŞAHİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üye.Sennur Kula Şahin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ameliyathane hemşireliğine giriş, asepsi ve cerrahi asepsi kuralları, enfenksiyon gelişimini önleyici kanıta dayalı uygulamalar, cerrahi aletler ve sütürler, hasta ve çalışan güvenliği, özel cerrahi girişimler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1.Ameliyathane hemşireliği kapsamındaki temel kavramları tartışabilecektir. 1.1.Cerrahi girişim dönemlerini açıklar. 1.2.Amaeliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. 1.3.Ameliyathane bakım standartlarını sıralar. 2) 2.Hastayı ameliyathaneye hazırlama aşamalarını açıklayabilecektir. 2.1.Cerrahi hastanın bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer. 2.2.Ameliyat öncesi dönemde hastaya gereksinim duyduğu nitelikli bakımı verir. 2.3. Cerrahi girişimin gerek hasta gerekse cerrahi ekip üyeleri tarafından güvenli bir şekilde gerçekleşmesi için gerekli önlemleri alır. 3) 3.Hasta güvenliğini tüm boyutlarıyla sorgulayabilecektir. 3.1.Enfeksiyon kontrolünde hemşirenin sorumluluklarını tartışır. 3.2.Yaralanmaların önlenmesi için ameliyathanede verilecek pozisyonları gruplandırır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, dersin amacı, içeriği , değerlendirme kriterleri, kullanılan kaynaklar hakkında bilgilendirme, literatür tarama | |
2) | Ameliyathane ve ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi, felsefesi | |
3) | Ameliyathanede fiziki durum ameliyathanede çalışan sirküle ve scrup hemşirenin rol ve sorumlulukları | |
4) | Ameliyathanede enfeksiyon kontrolü ve alınan önlemler | |
5) | Ameliyathaneye özel cerrahi asepsi ve steril teknik - Aseptik teknik ilkeleri ve steril teknik - Sterilizasyon döngüsü | |
6) | Anestestezi teknikleri ve ajanları | |
7) | Ameliyathanede hasta hazırlığı ve bakımı | |
8) | Cerrahi aletleri, sütürler, iğneler | |
9) | Vize haftası | |
10) | Ameliyathanede hasta güvenliği | |
11) | Ameliyathanede çalışan güvenliği | |
12) | Endoskopik ve Robotik Yardımlı gerçekleştirilen ameliyatlar | |
13) | Hibrit Ameliyathaneler | |
14) | Covid19 salgını döneminde hasta hazırlığı ve alınan önlemler |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Eti Aslan F (2015). Cerrahi Bakım. Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. 4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2018). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara 5. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 6. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2019). Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier 7. Smeltzer SC, Bare BG. (2017). Medical Surgical Nursing 9th Ed. Philadelphia: Lippincott. 8. Woods SL. (2017). Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins. 9. Gok, A. F. K., Eryilmaz, M., Ozmen, M. M., Alimoglu, O., Ertekin, C., & Kurtoglu, M. H. (2020). Recommendations for trauma and emergency general surgery practice during COVID-19 pandemic. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F (2015). Cerrahi Bakım. Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. 4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2018). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara 5. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 6. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2019). Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier 7. Smeltzer SC, Bare BG. (2017). Medical Surgical Nursing 9th Ed. Philadelphia: Lippincott. 8. Woods SL. (2017). Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins. 9. Gok, A. F. K., Eryilmaz, M., Ozmen, M. M., Alimoglu, O., Ertekin, C., & Kurtoglu, M. H. (2020). Recommendations for trauma and emergency general surgery practice during COVID-19 pandemic. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | ||||||||||||
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | ||||||||||||
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | ||||||||||||
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | ||||||||||||
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | ||||||||||||
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | ||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | ||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | ||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | ||||||||||||
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | ||||||||||||
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | ||||||||||||
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | |
2) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | |
4) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | |
5) | 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | |
6) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | |
10) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
11) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | |
12) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 56 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 15 | 15 | ||||
Ödevler | 1 | 15 | 15 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 118 |