Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CHY5106
Ders İsmi: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SENNUR KULA ŞAHİN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üye.Sennur Kula Şahin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane hemşireliğine giriş, asepsi ve cerrahi asepsi kuralları, enfenksiyon gelişimini önleyici kanıta dayalı uygulamalar, cerrahi aletler ve sütürler, hasta ve çalışan güvenliği, özel cerrahi girişimler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1.Ameliyathane hemşireliği kapsamındaki temel kavramları tartışabilecektir. 1.1.Cerrahi girişim dönemlerini açıklar. 1.2.Amaeliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. 1.3.Ameliyathane bakım standartlarını sıralar.
2) 2.Hastayı ameliyathaneye hazırlama aşamalarını açıklayabilecektir. 2.1.Cerrahi hastanın bakım uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer. 2.2.Ameliyat öncesi dönemde hastaya gereksinim duyduğu nitelikli bakımı verir. 2.3. Cerrahi girişimin gerek hasta gerekse cerrahi ekip üyeleri tarafından güvenli bir şekilde gerçekleşmesi için gerekli önlemleri alır.
3) 3.Hasta güvenliğini tüm boyutlarıyla sorgulayabilecektir. 3.1.Enfeksiyon kontrolünde hemşirenin sorumluluklarını tartışır. 3.2.Yaralanmaların önlenmesi için ameliyathanede verilecek pozisyonları gruplandırır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin amacı, içeriği , değerlendirme kriterleri, kullanılan kaynaklar hakkında bilgilendirme, literatür tarama
2) Ameliyathane ve ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi, felsefesi
3) Ameliyathanede fiziki durum ameliyathanede çalışan sirküle ve scrup hemşirenin rol ve sorumlulukları
4) Ameliyathanede enfeksiyon kontrolü ve alınan önlemler
5) Ameliyathaneye özel cerrahi asepsi ve steril teknik - Aseptik teknik ilkeleri ve steril teknik - Sterilizasyon döngüsü
6) Anestestezi teknikleri ve ajanları
7) Ameliyathanede hasta hazırlığı ve bakımı
8) Cerrahi aletleri, sütürler, iğneler
9) Vize haftası
10) Ameliyathanede hasta güvenliği
11) Ameliyathanede çalışan güvenliği
12) Endoskopik ve Robotik Yardımlı gerçekleştirilen ameliyatlar
13) Hibrit Ameliyathaneler
14) Covid19 salgını döneminde hasta hazırlığı ve alınan önlemler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Eti Aslan F (2015). Cerrahi Bakım. Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2018). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
5. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2019). Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier
7. Smeltzer SC, Bare BG. (2017). Medical Surgical Nursing 9th Ed. Philadelphia: Lippincott.
8. Woods SL. (2017). Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins.
9. Gok, A. F. K., Eryilmaz, M., Ozmen, M. M., Alimoglu, O., Ertekin, C., & Kurtoglu, M. H. (2020). Recommendations for trauma and emergency general surgery practice during COVID-19 pandemic.
Diğer Kaynaklar: 1. Eti Aslan F (2015). Cerrahi Bakım. Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2018). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
5. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Lewis SL, Dirksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera IM. (2019). Medical-surgical nursing: Assessment and management of clinical problems 8 th Ed. St.Louis Missouri: Mosby Elsevier
7. Smeltzer SC, Bare BG. (2017). Medical Surgical Nursing 9th Ed. Philadelphia: Lippincott.
8. Woods SL. (2017). Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins.
9. Gok, A. F. K., Eryilmaz, M., Ozmen, M. M., Alimoglu, O., Ertekin, C., & Kurtoglu, M. H. (2020). Recommendations for trauma and emergency general surgery practice during COVID-19 pandemic.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 2 56
Sunum / Seminer 1 15 15
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 118