Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHY5003
Ders İsmi: İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. REFİKA GENÇ KOYUCU
Dersi Veren(ler): Refika Genç Koyucu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin infertilite ve yardımcı üreme tekniklerine ve infertil çiftlerde tanı, değerlendirme ve tedavi yöntemlerine ilişkin kapsamlı teorik bilgi edinmesi, bu kapsamda bakım becerisi kazanması, infertil çiftlere özgü fiziksel, psiko-sosyal sağlık sorunlarını belirleyebilme ve sorunlarını çözümlemede sağlık bakım planı geliştirebilme becerisi ile infertilite ve yardımcı üreme tekniklerine ilişkin bilgi ve becerisini yeni gelişmelerin ışığı altında uygulama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders İnfertilitenin tanımı, çeşitleri, nedenleri, dünyada ve Türkiye’de infertilite prevelansı, doğurganlığı etkileyen faktörler ve doğurganlık bilinci geliştirme, doğurganlığın değerlendirilmesi, son gelişmeler ile yardımcı üreme teknikleri ve hemşirelik uygulamalarını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnfertilite hemşiresinin rol ve sorumluklarını tanımlayabilme
2) İnfertil çiftin değerlendirilmesi amacıyla yapılan işlemleri açıklayabilme
3) İnfertil çiftlerin tanı ve tedavi sürecinin çiftlerin ekonomik, kültürel, psikososyal , seksüel yaşamına ve yaşam kalitesine etkisini kavrayabilme
4) İnfertilite tanı ve tedavisinde hastanın eğitim ve danışmanlık gereksinimlerini saptayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı, Literatür Taraması
2) İnfertilite tanımı, Çeşitleri, Nedenleri, Dünyada ve Türkiye’de İnfertilite prevelansı
3) Doğurganlığı Etkileyen Faktörler, Doğurganlık bilinci geliştirme.
4) İnfertilitenin değerlendirilmesi ve Tanı Yöntemleri, hemşirelik yaklaşım.
5) Yardımcı Üreme Teknikleri(YÜT) ve son gelişmeler, Genetik Testler.
6) İnfertilitede tedavi yaklaşımları, Tüp Bebek Protokolleri, Yasal düzenlemeler.
7) YÜT tedavisinde karşılaşılan komplikasyonlar.
8) Ara Sınav
9) İnfertilitenin çiftler üzerindeki Etkileri
10) İnfertilite Hemşiresinin gelişen Rol ve Sorumlulukları,
11) İnfertilite tedavisinde etik konular.
12) İnfertilite ve Yardımcı Üreme Tekniklerinde Kanıta Dayalı Uygulamalar,
13) İnfertilitede Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavi (TAT) Yöntemleri
14) İnfertil Çiftlerde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Şirin A, Kavlak O (Ed) (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
2. Taşkın L. (2020) Doğum Eylemi, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Onaltıncı Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
3.Beji N K. (2017) İnfertilite Hemşireliği Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3 3 3 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3 3 3 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3 3 3 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3 3 3 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 3 3 3 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 3 3 3 3
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 3 3 3 3
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 2
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 2
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 2
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 2
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Seminer 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 12 0 0
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 136