Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY5025
Ders İsmi: Fiziksel Uygunluk ve Performansın Geliştirilmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜL DENİZ YILMAZ YELVAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Yasemin ÇIRAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
öğrencilere fiziksel uygunluğun sağlık ve performans öğelerini ve bunları etkileyen faktörleri, fiziksel uygunluk değerlendirmesi öncesinde kullanılan sağlık ve risk faktörü değerlendirmelerini, fiziksel uygunluğun değerlendirmesinde kullanılan laboratuar ve alan testlerini, bu testlerin uygulama ve yorumlamasını, bireylerin fiziksel uygunluk özelliklerine ve amaçlarına göre egzersiz programlaması yapmayı ve farklı popülasyonlara göre (çocuk, genç, kadın, yaşlı) egzersiz programlaması yapmayı güncel literatür desteği ile kavratmaktır
Dersin İçeriği: Sağlıkla ve performans ile ilgili fiziksel uygunluk test parametrelerinin kullanımı, test sonucunda elde edilen verilere göre kişiye özel egzersiz reçetesi oluşturma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel uygunluk öğelerini ve etkileyen faktörleri bilir ve anlar
2) Fiziksel uygunluk öğeleriyle ilgili laboratuar ve alan testlerini bilir, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
3) Bireylerin fiziksel uygunluk öğelerine göre egzersiz programlaması yapar
4) Farklı popülasyonlara göre (çocuk, genç, kadın, yaşlı) egzersiz programlaması yapar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fiziksel uygunluğa giriş: Sağlıkla ilişkili ve performansla ilişkili öğeler
2) Fiziksel uygunluk değerlendirmesi: Genel prensipler
3) Sağlık Değerlendirmesi ve Risk Sınıflaması Egzersiz testi seçimi ve uygulama prensipleri
4) Esnekliğin değerlendirilmesi ve programlaması
5) Kassal uygunluğun değerlendirilmesi, Kassal uygunlukta egzersiz programlama
6) Aerobik uygunluğun değerlendirilmesi,Aerobik uygunlukta egzersiz programlama
7) Ara Sınav
8) Vücut komposizyonunun değerlendirilmesi, vücut komposizyonu ve kilo kontrolü için egzersiz programlama
9) Performansla ilişkili fiziksel uygunluk değerlendirmesi ve egzersiz programlama
10) Çocuk ve gençlerde fiziksel uygunluk değerlendirmesi ve egzersiz programlama
11) Kadınlarda fiziksel uygunluk değerlendirmesi ve egzersiz programlama
12) Yaşlılarda fiziksel uygunluk değerlendirmesi ve egzersiz programlama
13) Öğrenci seminer sunumları
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Advanced fitness assessment and exercise prescription / Vivian H. Heyward, Champaign, IL: Human Kinetics, 2002.
2.ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription / American College of Sport Medicine. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 2001.
3.Physiological assessment of human fitness/ Peter Maud, Champaign, IL: Human Kinetics, 1995.
4.Fitness illustrated/Brian Sharkey, Champaign, IL: Human Kinetics, 2011.
5.Fitness professionals? handbook/Edward Howley, Champaign, IL: Human Kinetics, 2007.
Diğer Kaynaklar: 1. Advanced fitness assessment and exercise prescription / Vivian H. Heyward, Champaign, IL: Human Kinetics, 2002.
2.ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription / American College of Sport Medicine. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 2001.
3.Physiological assessment of human fitness/ Peter Maud, Champaign, IL: Human Kinetics, 1995.
4.Fitness illustrated/Brian Sharkey, Champaign, IL: Human Kinetics, 2011.
5.Fitness professionals? handbook/Edward Howley, Champaign, IL: Human Kinetics, 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. 1 2 2 2
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir. 1 2
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 1 1 1
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar 2
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. 1 1 1
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır. 2 2 1 1
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. 1 1
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2 1
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. 1 1
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. 1 1
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar. 1
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. 1
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir. 3
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 2
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar 3
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. 3
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır. 3
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. 3
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir. 3
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. 3
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. 1
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar. 1
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. 3
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Küçük Sınavlar 1 50 50
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 100