Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY5011
Ders İsmi: Egzersiz Testinde Yöntem ve Temel Prensipler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YASEMİN BURAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Yasemin BURAN ÇIRAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Sağlıklı kişilerde ve kardiyovasküler sorunlarda, fiziksel aktivite ve fonksiyonel egzersiz kapasitesinin belirlenmesinde kullanılan yöntemler kapsamlı olarak incelemektir.
Dersin İçeriği: Kardiyak ve pulmoner hastalığı olanlarda, saha ve laboratuarda uygulanan egzersiz testleri, monitorizasyon yöntemleri, aerobik ve anaerobik güç testleri, fonksiyonel kapasite ve fiziksel aktivitenin değerlendirme yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı kişilerde ve kardiyovasküler sorunlarda, fiziksel aktivite ve fonksiyonel egzersiz kapasitesinin belirlenmesinde kullanılan egzersiz testleri ve eğitim programları konusunda bilgi kazanır
2) Monitorizasyon parametrelerini bilir.
3) Test sırasında klinik karar verme, hedeflere yönelik egzersiz programı planlama ve farklı ortamlarda yapılan egzersiz eğitiminin etkilerini kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Rehabilitasyonda egzersizin fizyolojik temeli
2) Egzersizde kan gazı ve pH değişimleri
3) Sağlıklı kişilerde uygulanan egzersiz testleri
4) Sağlıklı kişilerde uygulanan egzersiz testleri
5) Sağlıklı kişilerde egzersiz eğitim programları
6) Kardiyovasküler sorunlarda egzersiz testleri
7) Kardiyovasküler sorunlarda egzersiz testleri
8) Ara sınav
9) Kardiyovasküler sorunlarda egzersiz eğitim programları
10) Kardiyovasküler sorunlarda egzersiz eğitim programları
11) Kardiyovasküler sorunlarda egzersiz eğitim programları
12) Sağlıklı kişilerde egzersiz eğitiminin yaşam kalitesine etkisi ve klinik karar verme
13) Kardiyopulmoner sorunlarda egzersiz eğitiminin yaşam kalitesine etkisi ve klinik karar verme
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Nieman D. Exercise testing & prescription. 7th ed. McGraw-Hill Humanities/ Social Sciences/ Languages, 2010.
2. ACSM's Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 6th ed. United States: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
3. Wasserman K, Hansen JE, Sue DY, Stringer WW, Sietsema K, Sun XG, Whipp BJ. Principles of Exercise Testing and Interpretation: Including Pathophysiology and Clinical Applications. 5th ed. China: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
Diğer Kaynaklar: 1. Nieman D. Exercise testing & prescription. 7th ed. McGraw-Hill Humanities/ Social Sciences/ Languages, 2010.
2. ACSM's Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 6th ed. United States: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
3. Wasserman K, Hansen JE, Sue DY, Stringer WW, Sietsema K, Sun XG, Whipp BJ. Principles of Exercise Testing and Interpretation: Including Pathophysiology and Clinical Applications. 5th ed. China: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. 3
2) Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir. 3
3) Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir. 2
4) Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar 3
5) Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir. 3
6) Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır. 3
7) Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. 3
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir. 3
9) Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler. 3
11) Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. 1
12) Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar. 1
13) Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. 3
14) Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 78
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 116