Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SUY5103 | ||||
Ders İsmi: | Türk Modernleşmesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SUAT EREN ÖZYİĞİT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Suat Eren Özyiğit | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türkiye’nin modernleşme sürecinin incelenmesi ve gelişmelerin kavranması, modernleşme ekollerinin öğrenilmesi, modernleşme sürecindeki olayların neden-sonuç ilişkisi içerisinde değerlendirilmesi. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında Lale devrinden itibaren, II. Mahmut sonrası Osmanlı İmparatorluğu’nda başlayan modernleşme ve batıcılık hareketleri incelenecektir. Osmanlı’da 1876 ve 1908 anayasalcı hareketler, II. Meşrutiyet, Cumhuriyet dönemi modernleşmesi sosyoekonomik ve siyasi düzlemlerde ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk toplumunun geleneksel ve modern toplumsal dinamiklerini kavrar. 2) Türk toplumunun tarihsel niteliklerini öğrenir ve bu niteliklerin değişimini analiz edebilme yeteneği kazanır. 3) Modernleşme sürecinde etkili olan kavramları öğrenir. 4) Modern Türkiye’nin oluşumundaki süreçleri ve karşılaşılan sorunları öğrenir. 5) Osmanlı mirasının Türkiye’nin modernleşmesine etkilerini tartışır. 6) Cumhuriyet dönemi ve sonrasında yaşanan gelişmelerin etkilerini neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde kavrar. 7) Türk modernleşme çabalarının etkilerini ve sonuçlarını analiz ederek, geleceğe yönelik çıkarımlarda bulunur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Türk Medeniyetinin Kaynakları | |
2) | Osmanlı Mirası | |
3) | Modern Türkiye’nin Doğuşunun Aşamaları: Osmanlı İmparatorluğu’nun Gerilemesi ve Reformlar | |
4) | Devrimin Tohumları, İstibdat ve Aydınlanma, İttihat ve Terakki | |
5) | İmparatorluktan Ulusa (1908-1923) | |
6) | Cumhuriyet Dönemi | |
7) | Değişimin Çehresi: Ümmet, Millet, Devlet, Hükümet, Din, Kültür, Elit ve Sınıf Kavramları | |
8) | Yeni Türkiye: Siyasal Yaşam (1923-1945) | |
9) | Yeni Türkiye: Toplum ve Ekonomi (1923-1945) | |
10) | Çok Parti Bilmecesi (1945-1960) | |
11) | Askeri Müdahale, Kurumsal Yeniden Yapılanma ve İdeolojik Siyasetler | |
12) | Askeri Müdahale, Sosyal Demokrasi ve Siyasal Terör | |
13) | Askeri Müdahale, Siyasal ve Ekonomik Yeniden Yapılanma | |
14) | Türkiye’nin Bugünü ve Yarını | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Bernard Lewis-Modern Türkiye’nin Doğuşu Feroz Ahmad- Modern Türkiye’nin Oluşumu |
Diğer Kaynaklar: | Türkiyede Politik Değişim Ve Modernleşme-Ersin Kalaycıoğlu |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |||||||||||
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |||||||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | |||||||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | |||||||||||
6) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |||||||||||
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |||||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |||||||||||
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |
2) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |
3) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | |
6) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |
7) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |
9) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 3 | % 30 |
Sunum | 3 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 12 | 49 |
Ödevler | 12 | 50 |
Final | 15 | 59 |
Toplam İş Yükü | 200 |