Sağlık Yönetimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SYY5007
Ders İsmi: Sağlık Kurumlarında Kalite ve Verimlilik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ÖZLEM ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr. Özlem Özaydın
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon konularında bilgi ve beceri sağlamak.
Dersin İçeriği: Kalite Kavramının Tanımı, Sağlık Hizmetlerinde Kalite İyileştirmenin Tarihçesi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti ve Memnuniyetin Ölçülmesi, Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ve Kalite Ölçme Araçları, Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması, Sürekli İyileştirme ve İyileştirme Modelleri, Kalite İyileştirmede Kullanılan Temel ve Yönetsel Araçlar, Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon ve Belgelendirme, Türkiye’de Sağlık Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi ve Kalite Denetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıkta kalite ve akreditasyon kavramlarını ve önemini açıklar.
2) Müşteri memnuniyeti yaratma sürecini açıklar.
3) Sağlık hizmetlerinde kalitenin araçlarını sıralar ve açıklar.
4) Kalite geliştirmede ekip oluşturmanın önemi ve avantajlarını açıklar.
5) Kalite iyileştirme araçlarını açıklar.
6) Sağlık hizmetlerinde kalite ve akreditasyon belgelendirmeyi açıklar.
7) Türkiye’de sağlıkta kalite standartlarını sıralar.
8) Kalite denetimi sürecini anlatır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Ders Hakkında Genel Bilgiler, Kalite Kavramının Tanımı, Kalite İyileştirmenin Tarihçesi power point sunum
2) Sağlık Hizmetlerinde Verimlilik
3) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti (Müşteri tanımı-çeşitleri, Müşteri Memnuniyeti Yaratma Süreci, Müşterilerin İhtiyaç ve Beklentilerinin Saptanması, Memnuniyetin Önemi, Memnuniyet Etkileyen Faktörler)
4) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi (Müşteri Memnuniyeti Modelleri, Algılanan Hizmet Kalitesi Modeli, SERVQUAL, SERVPERF, Kritik Olaylar Tekniği)
5) Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ve Kalite Ölçme Araçları (Ölçmenin Faydaları, Ölçüm Özellikleri, Yapı-Süreç-Sonuç Ölçümü, Dengeli Puan Cetveli, Kıyaslama-Benchmarking)
6) Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması (Ekip tanımı, Ekip Oluşturma, Ekip Çalışmasının Avantajları-Dezavantajları, Kalite İyileştirme Ekip Çeşitleri, Kalite Çemberleri)
7) Sürekli İyileştirme/ Toplam Kalite Yönetimi (Tanımı, Özellikleri, Etkileyen Faktörler, İyileştirme Modeli- PUKÖ (Planla-Uygula-Kontrol Et-Önlem Al) Döngüsü)
8) Kalite İyileştirme Modelleri (FOCUS-PDCA Modeli, Altı Sigma)
9) Kalite İyileştirme Modelleri (Juran Enstitüsünün Kalite İyileştirme Modeli, Yalın Yönetim)
10) Kalite İyileştirmede Kullanılan Temel Araçlar (Akış Şeması, Balık Kılçığı Diyagramı, Pareto Diyagramı, Çetele Tablosu, Kontrol Grafikleri, Histogram)
11) Kalite İyileştirmede Kullanılan Yönetim Araçları (İlgi (Yakınlık) Diyagramı, Mevcut Gerçeklik Ağacı, İlişki Diyagramı, Ağaç Diyagramı, Matris Diyagramı, Öncelikler Matrisi, Süreç Karar Program Tablosu, Poka-Yoke)
12) Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon, Belgelendirme ve Kalite Ödülleri (Akreditasyon Tanımı, Faydaları, Standartların Özellikleri, Joint Commission International (JCI) Akreditasyonu, EFQM (European Foundation For Quality Management) Mükemmellik Modeli, Malcolm Baldridge Ulusal Kalite Ödülü)
13) Türkiye’de Sağlık Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi (Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Kalite Uygulamalarının Gelişimi, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Belgeleri TSE, SKS, TÜSKA, TEMOS)
14) Kalite Denetimi (Denetim Nedir, Denetçi Tanımı-Özellikleri, Denetim Süreci, Denetimde Dikkat Edilecek Hususlar, Denetim Raporunun Hazırlanması)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Seti
• T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları ADSH Seti
• Beylik, U ve Avcı, K. (2019). Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon Gazi Kitabevi.
• Özkoç, Ö (2022). SAS, JCI, SKS Temelinde Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Teori ve Uygulama. Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
• Öztürk, Z ve Gök, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Siyasal Kitabevi.
• Güncel makaleler.
Diğer Kaynaklar: • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Seti
• T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları ADSH Seti
• Beylik, U ve Avcı, K. (2019). Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon Gazi Kitabevi.
• Özkoç, Ö (2022). SAS, JCI, SKS Temelinde Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Teori ve Uygulama. Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
• Öztürk, Z ve Gök, G. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon. Siyasal Kitabevi.
• Güncel makaleler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3 3 2 3 3 3 2 3
2) Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar 2 2 2 2 1 2 2 2
3) Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. 3 3 3 3 2 3 3 3
4) Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanarak verileri yorumlar, analiz eder, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Sağlık yönetimi ile ilgili edindiği bilgiler ışığında güncel gelişmeleri ,kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. 3 3 3 2 3 3 2 3
7) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili çalışan kurum, kuruluş ve bireyler ile iletişim kurar ve alanını geliştirmek için çalışmalar yapar. 3 3 2 3 3 2 2 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. 3 3 3 3 3 3 2 2
9) Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3 3 3 2 2 2 2 2
10) Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. 3 3 3 3 2 1 2 3
11) Sağlık Yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal ahlak ve iş etiği ile sosyal sorumluluk prensiplerine uygun davranır. 3 3 2 2 2 2 2 2
12) Sağlık Yönetimi alanında araştırma yapar ve sonuçlarını uzman olan veya olmayan paydaşlarına sunmak üzere raporlaştırır. 2 2 2 2 2 3 3 2
13) Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. 1 1 1 1 1 1 1 1
14) Sağlık Yönetimi alanında çalışanlarını korur, adil davranır, kalite, kültürel değerler, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının gereklerini bilir ve yerine getirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
15) Sağlık Yönetimi alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. 2 1 2 1 2 2 2 2
16) Sağlık yönetimi alanında yapılan girişimlerde hedeflere uygun sorumluluk alır. 1 1 1 1 1 1 1 1
17) Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
2) Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar 3
3) Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. 3
4) Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. 3
5) Sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanarak verileri yorumlar, analiz eder, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 2
6) Sağlık yönetimi ile ilgili edindiği bilgiler ışığında güncel gelişmeleri ,kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. 3
7) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili çalışan kurum, kuruluş ve bireyler ile iletişim kurar ve alanını geliştirmek için çalışmalar yapar. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. 2
9) Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
10) Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. 3
11) Sağlık Yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal ahlak ve iş etiği ile sosyal sorumluluk prensiplerine uygun davranır. 2
12) Sağlık Yönetimi alanında araştırma yapar ve sonuçlarını uzman olan veya olmayan paydaşlarına sunmak üzere raporlaştırır. 2
13) Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. 3
14) Sağlık Yönetimi alanında çalışanlarını korur, adil davranır, kalite, kültürel değerler, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının gereklerini bilir ve yerine getirir. 3
15) Sağlık Yönetimi alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. 3
16) Sağlık yönetimi alanında yapılan girişimlerde hedeflere uygun sorumluluk alır. 3
17) Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 52
Sunum / Seminer 10 30
Final 1 20
Toplam İş Yükü 144