Sağlık Yönetimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SYY5006
Ders İsmi: Sağlık Kurumlarında İletişim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. DİLEK KOLCA
Dersi Veren(ler): banu bican
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sağlık iletişiminin birey ve toplum sağlığının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi, sağlık kurumlarında verilen hizmetlerin etkinliğinin arttırılması için çatışmaların yönetimi ve sağlık kurumlarında üretilen ürün ve hizmetlerin topluma sunulması noktasında uygulanan iletişim yönetimi araç ve tekniklerinin açıklaması için tasarlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu derste sağlık iletişimi üç temel boyutta ele alınacaktır.
1. Toplum sağlığının iyileştirilmesi ve geliştirilmesidir. Bu boyuta ilişkin konular; İletişimin Tanımı, Amacı, Kapsamı, Özellikleri ve İletişim Sürecinin Öğeleri, Sağlık ve Hastalık Kavramlarının Toplumsal Kökenleri ve Sağlık İletişimi Üzerindeki Etkileri, Ülkeler bazında Sağlık İletişiminin Algılanışı, Boyutları, Uygulama Örnekleri ve Sağlık İletişiminin Gelişimine Etki Eden Uluslararası Toplantılar ve Kararlar, Bireylerin Tutum ve Davranışlarını Yönlendiren İletişim Modelleridir.
2. Sağlık Kurumlarında çalışanlar ve hastaların arasındaki iletişimin verimliliğinin arttırılması için bireylerarası boyut. Bu boyuta ilişkin konular; Hasta, Hekim, Sağlık Çalışanları ve Sağlık Yöneticileri Arasındaki İletişim, Sağlık İletişiminde Yaşanan Zorluklar , Sağlık İletişiminin Etkinliğini Etkileyen Faktörler ve Sağlıkta Hizmet Hatası Kavramı
3. Sağlık kurumlarında üretilen ürün ve hizmetlerin sağlık tüketicilerinin hizmetine sunulması için sosyal pazarlama boyutu. Bu boyuta ilişkin konular: Sağlık Kurumlarında Sosyal Pazarlama, Sağlık Haberciliği, Sağlık Okur Yazarlığı, Medyada Savunuculuk Yaklaşımı Sağlık Kurumlarında Marka ve İmaj Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Yönetimi, Sağlık İletişiminde Reklam Çalışmaları ve Sağlık Kurumlarında Reklam Kısıtlılıkları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık iletişiminin unsurlarını ve temel kavramlarını yorumlayacaktır.
2) Sağlık sorunlarının çözümünde sağlık iletişiminin etki alanını ve önemini kavrar.
3) Sağlık iletişimi modellerini iletişim teorilerine bağlı olarak tartışır.
4) Meslek profesyonelleri ve hasta/hasta yakınları arasındaki iletişim engellerini değerlendirir.
5) Toplum sağlığının korunmasında özel bir alan olan sosyal pazarlama kavramını tartışır
6) Medyada sağlık haberciliği ve medyada savunuculuk kavramlarını sağlık iletişimi açısından yorumlar.
7) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişimin genel tanımı, amacı, kapsamı, özellikleri ve sağlık iletişimi kavramı ile olan yakın ilişkisi açıklanacaktır. Sağlık ve hastalık kavramlarının toplumsal kökenlerini oluşturan dinamikler tartışılacaktır.
2) Sağlık iletişimi anlayışının gelişiminde etkili olan ulusal ve uluslararası toplantılar, kararlar ve sosyal gelişmeler ele alınacaktır. Sağlık iletişimi anlayışının gelişimini etkileyen, tarihsel süreçte ortaya çıkan yeni tıbbi model, tüketimin yükselmesi, sağlık hizmetlerinde ayırım yapılması, önleyici tedavinin ortaya çıkışı, sağlık hizmetlerinde pazarlamanın kabul edilmesi konuları üzerinde durulacaktır.
3) Sağlık iletişiminin 3 boyutu, sağlık hizmetinin teslimi ve sağlık promosyonu konularına giriş yapılacak ve dünyadan ve türkiye’den uygulama örnekleri sunulacaktır.
4) Sağlık iletişiminde hedef kitle kavramı ve hedef kitlenin tutum ve davranışlarını yönlendiren iletişim modelleri açıklanacaktır.
5) Sağlık iletişiminin bireylerarası boyutu açıklanacak ve bu kapsamda sağlık kurumlarında görevli olan hekim, sağlık çalışanları, sağlık yöneticileri ve hasta arasındaki iletişim ve çatışma yönetimi anlatılacaktır.
6) Sağlık iletişiminde yaşanan zorluklar ve sağlıkta hizmet hatası kavramı açıklanacaktır.
7) Medyada sağlık, sağlık haberciliği ve sağlık okur yazarlığı kavramları ve medyada savunuculuk yaklaşımının sağlık iletişimindeki rolü ve önemi açıklanacaktır.
8) Vize Sınavı
9) Sağlık İletişiminin 3. Boyutunda yer alan sosyal pazarlama kavramı sağlık Kurumlarının bu amaçla oluşturdukları sosyal pazarlama kampanya örnekleri üzerinden tartışılacaktır. Sağlık iletişiminde devlet tarafından hazırlanan kampanyalar incelenecek ve kamu sağlığı enformasyonu tanımlanacaktır.
10) Sağlık İletişimi Kampanya sürecine devam edilecektir. Sağlık iletişiminde kampanya hazırlama sürecini oluşturan halkla ilişkiler karması elemanları ve sağlık iletişimindeki rolü açıklanacaktır.
11) Öğrencilerin Ödev Sunumları
12) Öğrencilerin Ödev Sunumları
13) Öğrencilerin Ödev Sunumları
14) Öğrencilerin Ödev Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Okay, A. (2009). Sağlık iletişimi. İstanbul: MediaCat. Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel
Diğer Kaynaklar: Fiske, J. (2013). İletişim Çalışmalarına Giriş:Pharmakon. Peltekoğlu, F.B. (2016). İletişimin Gücü: Beta.
Çınarlı, İ. (2008), Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara, Nobel

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar 3 3 3 3 3 3 3
3) Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3
4) Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. 3 3 3 3 3 3 3
5) Sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanarak verileri yorumlar, analiz eder, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3
6) Sağlık yönetimi ile ilgili edindiği bilgiler ışığında güncel gelişmeleri ,kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. 3 3 3 3 3 3 3
7) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili çalışan kurum, kuruluş ve bireyler ile iletişim kurar ve alanını geliştirmek için çalışmalar yapar. 3 3 3 3 3 3 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. 3 3 3 3 3 3 3
9) Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3 3 3 3 3 3 3
10) Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. 3 3 3 3 3 3 3
11) Sağlık Yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal ahlak ve iş etiği ile sosyal sorumluluk prensiplerine uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3
12) Sağlık Yönetimi alanında araştırma yapar ve sonuçlarını uzman olan veya olmayan paydaşlarına sunmak üzere raporlaştırır. 3 3 3 3 3 3 3
13) Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. 3 3 3 3 3 3 3
14) Sağlık Yönetimi alanında çalışanlarını korur, adil davranır, kalite, kültürel değerler, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının gereklerini bilir ve yerine getirir. 3 3 3 3 3 3 3
15) Sağlık Yönetimi alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3
16) Sağlık yönetimi alanında yapılan girişimlerde hedeflere uygun sorumluluk alır. 3 3 3 3 3 3 3
17) Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
2) Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar 3
3) Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. 2
4) Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. 3
5) Sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanarak verileri yorumlar, analiz eder, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3
6) Sağlık yönetimi ile ilgili edindiği bilgiler ışığında güncel gelişmeleri ,kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. 3
7) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili çalışan kurum, kuruluş ve bireyler ile iletişim kurar ve alanını geliştirmek için çalışmalar yapar. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. 2
9) Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
10) Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. 3
11) Sağlık Yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal ahlak ve iş etiği ile sosyal sorumluluk prensiplerine uygun davranır. 2
12) Sağlık Yönetimi alanında araştırma yapar ve sonuçlarını uzman olan veya olmayan paydaşlarına sunmak üzere raporlaştırır. 2
13) Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. 3
14) Sağlık Yönetimi alanında çalışanlarını korur, adil davranır, kalite, kültürel değerler, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının gereklerini bilir ve yerine getirir. 3
15) Sağlık Yönetimi alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir. 3
16) Sağlık yönetimi alanında yapılan girişimlerde hedeflere uygun sorumluluk alır. 3
17) Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 1 20
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 144