Sinirbilim (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY5015
Ders İsmi: Uyku ve Temel Özellikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uyku konusunda temel bilgiler verme, uyku bozuklukları hakkında bilgi verme, uyku tetkiki yapılan laboratuvar ve merkezlerin özellikleri hakkında bilgi verme, PSG cihazını ve komponentlerinin çalışmasını anlatma, PSG’nin uygulanışını anlatma, PSG’nin değerlendirilmesi konusunda temel düzeyde bilgi verme
Dersin İçeriği: I. Temel uyku: Uyku nedir, uykunun yapısı, özellikleri
II. Uyku bozuklukları: Sınıflama, bozuklukların özellikleri, tanı yöntemleri, tedavi
III. Uyku merkezi ve uyku laboratuvarının özellikleri, uyku teknikerinin görev ve sorumlulukları
IV. Uyku tetkikleri: Polisomnografi (PSG) cihazı, elektrot ve sensörler, PSG ve diğer yöntemlerin uygulanması, PSG’nin değerlendirilmesi
V. Non-invaziv mekanik ventilasyon tedavisinde kullanılan cihaz ve modlar, cihazların titrasyonu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uykunun özelliklerini bilir
2) Uyku bozuklukları tanımlar
3) Uyku tetkiklerini bilir ve uyku tetkiklerinin değerlendirir
4) PSG cihazı ve bileşenlerini tanımlar
5) PSG’nin uygulanışını teorik düzeyde tanımlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uyku Fizyolojisi ve Tıbbına Genel Bakış -
2) Uyku Fenomenolojisi ve Nöral Taban Arayışı -
3) Uykunun Nörobiyolojisi -
4) Uykunun Nörobiyolojisi -
5) Sirkadiyen ritimler -
6) Uyku ve Öğrenmenin Biyolojik Temelleri -
7) Uyku-Uyanıklık Düzeninin Matematiksel Modellemesi -
8) Ara sınav -
9) Uyku Bozukluklarına Genel Bakış -
10) Fibromiyalji, Ağrı ve Uyku -
11) Uyku ve Anestezi -
12) Uyku ve Psikiyatrik Bozukluklar -
13) Pediatrik Uyku Bozuklukları -
14) Uykunun Endokrin Modülasyonu -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders slaytları
Diğer Kaynaklar: İlgili güncel yayınlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3 3 3 3 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3 3 3 3 3
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 1 1 2 2 2
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 1 1 1 1 1
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1 1 1 1 1
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. 1 1 1 1 1
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 3
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 2
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 1
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme 1
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. 1
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ödevler 14 70
Final 1 30
Toplam İş Yükü 198