Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE017 | ||||
Ders İsmi: | Riskli Yenidoğan | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sağlıklı ve riskli yenidoğanı tanımlayabilme, riskli yenidoğanların sağlıklı bir şekilde transport edilebilmesi için transport sürecinin öğrenilmesi ve riskli yenidoğanlarda bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım ilkelerinin bilinmesidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, riskli yenidoğan sağlığı, bakımı ve hastalıkları, izlem ve transport hakkında öğrencilere gerekli bilgiyi vermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yenidoğan tanımı, özellikleri ve ebelik bakım yaklaşımlarını kavramasını sağlar 2) Acil durumu tanımlayarak acil tedavisini yapabilir. 3) Riskli yenidoğanları bilir ve sıralayabilir 4) Öğrencinin yüksek riskli yenidoğan özelliklerini ve transportunu bilmesini sağlar 5) Öğrenciye yenidoğan ve çocuğun sağlığını etkileyebilecek aile özelliklerini fark etmesi, değerlendirmesi ve girişimde bulunma becerisini kazanır. 6) Öğrenciye sağlık ekibinin diğer üyeleriyle birlikte ekip anlayışı içinde çalışma alışkanlığı edinebilme yeteneğini kazanır 7) Öğrenciye yenidoğan fizik muayene yapabilme becerisi kazanır. 8) Yenidoğana özgü uygulamaları yapabilme becerisi kazanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğan Terminolojisi | Ders notları |
2) | Yüksek Riskli Gebelikler Fetus / Yenidoğana Etkisi ve Ebelik Yaklaşımı | Ders notları |
3) | Yenidoğanın Fizyolojik Özellikleri ve Uterus Dışı Yaşama Adaptasyonu | Ders notları |
4) | Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Bakımı ve Fizik Muayenesi | Ders notları |
5) | Yenidoğanda Olası Sağlık Sorunları | Ders notları |
6) | Yüksek Riskli Yenidoğan ve Bakımı (Cerrahi Yüksek Riskli Yenidoğan) | Ders notları |
7) | Ara Sınav | Ders notlarını ve öğretim elemanının derste anlattıklarını kapsar. |
7) | Yüksek Riskli Yenidoğan ve Bakımı (Dahili Yüksek Riskli Yenidoğan) | Ders notları |
9) | Yüksek Riskli Yenidoğan Transportu | Ders notları |
10) | Yenidoğan Resusütasyonu | Ders notları |
11) | Prematürite ve Postmatürite | Ders notları |
12) | Yenidoğanlar ve stres belirtilerinin yorumlanması | Ders notları |
13) | Ani Bebek Ölümü | Ders notları |
14) | Riskli Yenidoğan İzlem programı | Ders notları |
15) | Riskli bebeklerde bakım ve güvenli taburculuk | Ders notları |
16) | Final sınavı | Ders notları ve öğretim elemanının derste anlattıklarını kapsar. |
Ders Notları / Kitaplar: | TÖRÜNER E, BÜYÜKGÖNENÇ L (2011) ÇOCUK SAĞLIĞI TEMEL HEMŞİRELİK YAKLAŞIMLARI, GÖKTUĞ YAYINLARI, İSTANBUL ÇAVUŞOĞLU H (2008) ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, ANKARA GÖRAK G, DAĞOĞLU T (2008) TEMEL NEONATOLOJİ VE HEMŞİRELİK İLKELERİ, NOBEL YAYINLARI, İSTANBUL YİĞİT R (2008) BÜYÜME GELİŞME, MERSİN DAĞOĞLU T, OVALI F. (2002) NEONATOLOJİ 2. BASKI, NOBEL YAYINLARI, İSTANBUL ÇİÇEK N, TAŞKIN L (2012) ANNE-YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİ, PALME YAYINCILIK, İSTANBUL SAVAŞER S, YILDIZ S (2009) HEMŞİRELER İÇİN ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ÖĞRENİM REHBERİ, İSTANBUL TIP KİTAPEVİ,1. BASKI, İSTANBUL OVALI F. (2011) YENİDOĞAN İLAÇ REHBERİ, NOBEL TIP KİTAPEVİ, 4. BASKI, GENÇ EKTİ R, ÖZKAN, H (2016). EBELER İÇİN YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI. ANADOLU NOBEL TIP KİTAPEVLERİ. ELAZIĞ |
Diğer Kaynaklar: | TÖRÜNER E, BÜYÜKGÖNENÇ L (2011) CHILD HEALTH BASIC NURSING APPROACHES, GÖKTUĞ PUBLICATIONS, ISTANBUL ÇAVUŞOĞLU H (2008) CHILD HEALTH AND DISEASES NURSING, ANKARA GÖRAK G, DAĞOĞLU T (2008) BASIC PRINCIPLES OF NEONATOLOGY AND NURSING, NOBEL PUBLICATIONS, ISTANBUL YİĞİT R (2008) GROWTH DEVELOPMENT, MERSIN DAĞOĞLU T, OVALI F. (2002) NEONATOLOGY 2nd EDITION, NOBEL PUBLICATIONS, ISTANBUL ÇİÇEK N, TAŞKIN L (2012) MOTHER-NEOON NURSING, PALME PUBLISHING, ISTANBUL SAVAŞER S, YILDIZ S (2009) CHILD HEALTH AND DISEASES LEARNING GUIDE FOR NURSES, ISTANBUL MEDICAL LIBRARY,1. PRINT, ISTANBUL OVALI F. (2011) NEWBORN MEDICINE GUIDE, NOBEL TIP LIBRARY, 4th EDITION, GENÇ EKTİ R, ÖZKAN, H (2016). Neonatal Health and Diseases for Midwives. ANADOLU NOBEL MEDICAL LIBRARY. ELAZIG |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 45 |
Sunum / Seminer | 9 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 120 |