EBE017 Riskli Yenidoğanİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE017
Ders İsmi: Riskli Yenidoğan
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Şimşek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlıklı ve riskli yenidoğanı tanımlayabilme, riskli yenidoğanların sağlıklı bir şekilde transport edilebilmesi için transport sürecinin öğrenilmesi ve riskli yenidoğanlarda bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım ilkelerinin bilinmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders, riskli yenidoğan sağlığı, bakımı ve hastalıkları, izlem ve transport hakkında öğrencilere gerekli bilgiyi vermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yenidoğan tanımı, özellikleri ve ebelik bakım yaklaşımlarını kavramasını sağlar
2) Acil durumu tanımlayarak acil tedavisini yapabilir.
3) Riskli yenidoğanları bilir ve sıralayabilir
4) Öğrencinin yüksek riskli yenidoğan özelliklerini ve transportunu bilmesini sağlar
5) Öğrenciye yenidoğan ve çocuğun sağlığını etkileyebilecek aile özelliklerini fark etmesi, değerlendirmesi ve girişimde bulunma becerisini kazanır.
6) Öğrenciye sağlık ekibinin diğer üyeleriyle birlikte ekip anlayışı içinde çalışma alışkanlığı edinebilme yeteneğini kazanır
7) Öğrenciye yenidoğan fizik muayene yapabilme becerisi kazanır.
8) Yenidoğana özgü uygulamaları yapabilme becerisi kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğan Terminolojisi Ders notları
2) Yüksek Riskli Gebelikler Fetus / Yenidoğana Etkisi ve Ebelik Yaklaşımı Ders notları
3) Yenidoğanın Fizyolojik Özellikleri ve Uterus Dışı Yaşama Adaptasyonu Ders notları
4) Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Bakımı ve Fizik Muayenesi Ders notları
5) Yenidoğanda Olası Sağlık Sorunları Ders notları
6) Yüksek Riskli Yenidoğan ve Bakımı (Cerrahi Yüksek Riskli Yenidoğan) Ders notları
7) Ara Sınav Ders notlarını ve öğretim elemanının derste anlattıklarını kapsar.
7) Yüksek Riskli Yenidoğan ve Bakımı (Dahili Yüksek Riskli Yenidoğan) Ders notları
9) Yüksek Riskli Yenidoğan Transportu Ders notları
10) Yenidoğan Resusütasyonu Ders notları
11) Prematürite ve Postmatürite Ders notları
12) Yenidoğanlar ve stres belirtilerinin yorumlanması Ders notları
13) Ani Bebek Ölümü Ders notları
14) Riskli Yenidoğan İzlem programı Ders notları
15) Riskli bebeklerde bakım ve güvenli taburculuk Ders notları
16) Final sınavı Ders notları ve öğretim elemanının derste anlattıklarını kapsar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TÖRÜNER E, BÜYÜKGÖNENÇ L (2011) ÇOCUK SAĞLIĞI TEMEL HEMŞİRELİK YAKLAŞIMLARI, GÖKTUĞ YAYINLARI, İSTANBUL
ÇAVUŞOĞLU H (2008) ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ, ANKARA
GÖRAK G, DAĞOĞLU T (2008) TEMEL NEONATOLOJİ VE HEMŞİRELİK İLKELERİ, NOBEL YAYINLARI, İSTANBUL
YİĞİT R (2008) BÜYÜME GELİŞME, MERSİN
DAĞOĞLU T, OVALI F. (2002) NEONATOLOJİ 2. BASKI, NOBEL YAYINLARI, İSTANBUL
ÇİÇEK N, TAŞKIN L (2012) ANNE-YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİ, PALME YAYINCILIK, İSTANBUL
SAVAŞER S, YILDIZ S (2009) HEMŞİRELER İÇİN ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI ÖĞRENİM REHBERİ, İSTANBUL TIP KİTAPEVİ,1. BASKI, İSTANBUL
OVALI F. (2011) YENİDOĞAN İLAÇ REHBERİ, NOBEL TIP KİTAPEVİ, 4. BASKI,
GENÇ EKTİ R, ÖZKAN, H (2016). EBELER İÇİN YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI. ANADOLU NOBEL TIP KİTAPEVLERİ. ELAZIĞ
Diğer Kaynaklar: TÖRÜNER E, BÜYÜKGÖNENÇ L (2011) CHILD HEALTH BASIC NURSING APPROACHES, GÖKTUĞ PUBLICATIONS, ISTANBUL
ÇAVUŞOĞLU H (2008) CHILD HEALTH AND DISEASES NURSING, ANKARA
GÖRAK G, DAĞOĞLU T (2008) BASIC PRINCIPLES OF NEONATOLOGY AND NURSING, NOBEL PUBLICATIONS, ISTANBUL
YİĞİT R (2008) GROWTH DEVELOPMENT, MERSIN
DAĞOĞLU T, OVALI F. (2002) NEONATOLOGY 2nd EDITION, NOBEL PUBLICATIONS, ISTANBUL
ÇİÇEK N, TAŞKIN L (2012) MOTHER-NEOON NURSING, PALME PUBLISHING, ISTANBUL
SAVAŞER S, YILDIZ S (2009) CHILD HEALTH AND DISEASES LEARNING GUIDE FOR NURSES, ISTANBUL MEDICAL LIBRARY,1. PRINT, ISTANBUL
OVALI F. (2011) NEWBORN MEDICINE GUIDE, NOBEL TIP LIBRARY, 4th EDITION,
GENÇ EKTİ R, ÖZKAN, H (2016). Neonatal Health and Diseases for Midwives. ANADOLU NOBEL MEDICAL LIBRARY. ELAZIG

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3 3 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 3 2 2 2 2 3 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2 2 2 2 3 2 3 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 3 2 3 2 3 2 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 1 3 3 2 3 2 3 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2 3 2 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 1
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 45
Sunum / Seminer 9 45
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 120