Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS209
Ders İsmi: Veri Bilimi 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Şebnem Özdemir
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Veri biliminin ilk ve önemli bir adımı olan istatistiğin temel konularının matematiksel arka planı ve bir veri analiz dili yardımıyla uygulanabilmesini öğretmektir .
Dersin İçeriği: Veri, enformasyon, bilgi üçlüsü arasındaki ilişki, yapısal, yarı yapısal, yapısal olmayan veri, veri kaynakları, veri toplamada dikkat edilmesi gerekenler, evren, örneklem, dağılım kavramları ve veri seti üzerindeki etkileri, R dili ve detaylı kullanımı, temel istatistiksel kavramlar, güven aralıkları, korelasyonlar ve türleri, Ki-kare, t ve F dağılımları, hipotez testleri, Ki-kareye dayanan önemlilik testleri, basit ve çoklu regresyon, matematiksel arka planları ve R dilindeki uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Veri, enformasyon, bilgi kavramları arasındaki farkı bilir ve bunları örneklerle tanımlar
2) Yapılandırılmış veri, yapılandırılmamış veri ve yarı-yapılandırılmış verinin ne olduğunu bilir.
3) Verinin toplanması ve organize edilmesi süreçlerindeki adımları açıklar.
4) Temel istatistiki analizleri bir veri analiz dili yardımıyla uygular
5) Bir veri seti üzerinde regresyon tabanlı bir analiz gerçekleştirir ve elde edilen sonuçları yorumlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veri bilimi, veri madenciliği, makine öğrenmesi, yapay zeka kavramları arasındaki farklar, benzerlikler ve kesişim kümelerindeki yöntemler. Veri, enformasyon, bilgi kavramları
2) Veri analizinin kapsamı, adımları, süreçte kullanılan araçlar. R diline giriş (R’yi kurma, community ve Cran yapısı, avantaj ve dezavantajları ile RStudio, paket ve yansı seçimi, temel menüler)
3) R dili ile temel işlemler (R’deki default verisetlerini çağırma, çağrılan bir veri setinin özetini ve veri yapısını anlama, veriden belli satır ve sütunları görüntüleme)
4) R dili ve temel kavramlar (değişkenler, operatörler, vektörler, matrisler, diziler, tablolar, temel döngü ve koşul yapıları)
5) R dili ile temel işlemler ( kendi veri setini yaratma, yazdırma/kaydetme, geri çağırma, internetten veri seti bulma ve çağırma, basit düzeyli grafikler)
6) Veri manipülasyonu (R’deki default fonksiyonlar ile veri manipülasyonu)
7) Veri manipülasyonu (R paketlerindeki komutlar ile veri manipülasyonu – Tidyverse/Dplyr)
8) Temel tanımlayıcı istatistikler, hipotez oluşturma ve güven aralığı kavramları, bunların R dili ile uygulanması
9) Korelasyon kavramı, türleri ve R dili ile uygulama
10) Ki-kare, t ve F dağılımları, hipotez testleri, Ki-kareye dayanan önemlilik testleri, bunların R dili ile uygulanması
11) Ki-kare, t ve F dağılımları, hipotez testleri, Ki-kareye dayanan önemlilik testleri, bunların R dili ile uygulanması
12) Regresyon Kavramı, basit regresyon ve çoklu regresyon, bunların R dili ile uygulanması
13) Regresyon Kavramı, basit regresyon ve çoklu regresyon, bunların R dili ile uygulanması
14) LDA ve EDA, R dili uygulamaları
15) LDA ve EDA, R dili uygulamaları
16) Final Sınavı/Kapsamlı Ödev

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Illowsky, B.; Dean, S. (2018). Introductory Statistics, Rice University OpenStax, ISBN: 978-1-947172-05-0. https://d3bxy9euw4e147.cloudfront.net/oscms-prodcms/media/documents/IntroductoryStatistics-OP_i6tAI7e.pdf

Büyüköztürk, Ş.; Çokluk, Ö.; Köklü, N. (2018). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Pegem Akademi, ISBN: 9789756802335.
Diğer Kaynaklar: Özdemir, Ş. (2018). R Dili İle Veri Ön İşlemeden Model Seçimine Kadar Makine Öğrenmesi Süreci. BTK Akademi Eğitim Videoları. https://www.btkakademi.gov.tr/portal/course/r-dili-ile-veri-on-islemeden-model-secimine-kadar-makine-ogrenmesi-sureci-2305#!/about

Introduction to R, Datacamp.
R Tutorial for Beginners: Learn R Programming Language, Guru99. https://www.guru99.com/r-tutorial.html

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 2
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 1
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 1
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 1
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 1
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 2 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 1 42
Küçük Sınavlar 3 2 1 9
Ara Sınavlar 1 10 1 11
Final 1 15 2 17
Toplam İş Yükü 121