Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS217
Ders İsmi: Veri Tabanı Yönetim Sistemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Veri, veritabanı kavramı, değişen dünyada yapılandırılmış veriler için SQL ve büyük veri için NoSQL yapısının veri tabanı yönetim sistemi dahilinde uygulamalı olarak öğretmektir.
Dersin İçeriği: Veri türleri ve veritabanı kurgusunun anlaşılarak, veritabanı yönetim sisteminin tasarlanması. Standart SQL yapısı ve NoSQL yapısının tartışılarak, büyük verinin V’leri ve depolama mimarisinin anlaşılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Veri, enformasyon, bilgi kavramları arasındaki farkı bilir ve bunları örneklerle tanımlar.
2) Yapılandırılmış veri, yapılandırılmamış veri ve yarı-yapılandırılmış verinin ne olduğunu bilir.
3) Varlık ilişki diyagramını tanımlar ve bir veritabanı tasarımı için oluşturur.
4) Normalizasyon işlemini açıklar ve tablolarda bu işlemi uygular.
5) SQL sorgularını anlar, açıklar ve yazar.
6) Yapısal bir veritabanı tasarımını bir araç kullanarak gerçekleştirir.
7) Büyük veri yapısını depolayan sistemleri tanır ve bunlardan birinde tasarım yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veri, enformasyon bilgi kavramları, verideki artış ve saklanması zorunluluğu, veritabanı tarihçesi.
2) Veri türleri, veritabanında tablo yapısı, anahtar kavramı ve varlık ilişki diyagramları.
3) Tablolar arası ilişki türleri, normalizasyon, ilişkisel cebir.
4) SQL sorgu biçimleri
5) SQL sorgu biçimleri
6) Yapılandırılmış veriler için veritabanı tasarımı ve sorgu kullanımı (Axess+MSSQL/MYSQL)
7) Yapılandırılmış veriler için veritabanı tasarımı ve sorgu kullanımı (Axess+MSSQL/MYSQL)
8) VİZE HAFTASI
9) Yapılandırılmış veriler için veritabanı tasarımı ve sorgu kullanımı (Axess+MSSQL/MYSQL)
10) Yapılandırılmış veriler için veritabanı tasarımı ve sorgu kullanımı (Axess+MSSQL/MYSQL)
11) Büyük veri kavramı, depolama mimarileri ve veri modelleri
12) NoSQL Veritabanına giriş ve temel sorgular (MongoDB)
13) NoSQL Veritabanında tasarım ve sorgu dili (MongoDB)
14) NoSQL Veritabanında tasarım ve sorgu dili (MongoDB)
15) Genel Tekrar
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yalçın Özkan, Veritabanı Yonetim Sistemleri, 2009
Krıstına Chodorow, Mongodb: The Defınıtıve Guıde: Powerful And Scalable Data Storage, 2013
Diğer Kaynaklar: Mooc Ortamlarındakı Yardımcı Dersler
Öğretim Üyesinin Ders Notları

Courses On The Moocs
Lecturer's Handouts

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 1
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 1
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 2
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 1
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 4 84
Küçük Sınavlar 2 10 1 22
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 20 1 21
Toplam İş Yükü 143