Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YBS007 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Bilgisayar Etkileşimi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATMA NUR ÇİÇİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Fatma Nur ÇİÇİN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) bilgilerini anlamalarını ve bu alandaki temel prensipleri öğrenmelerini sağlamaktır. Ders, birey odaklı tasarım süreçlerini öğretirken, aynı zamanda kullanılabilirlik, kullanıcı deneyimi (UX) ve erişilebilirlik gibi önemli konulara da odaklanmaktadır. Öğrenciler, bireyin psikolojisini ve onların göz önünde bulundurarak etkili ve kullanıcı dostu dijital değişimleri öğrenmeyi öğrenirler. Ayrıca mobil, web ve giyilebilir teknolojilerle ilgili iletişim tasarımını kavrayarak, günümüz dijital dünyasındaki özellikleri kullanıcı deneyimi sorunlarına çözüm üretebilecek bilgi ve becerilere sahip olabilirler. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, insan-bilgisayar aktarımı (HCI) hizmetlerinin teorik ve pratik bilgilerini kapsar. İlk olarak, HCI'nin finansal gelişimi ve temel kavramları üzerinde durulacak, ardından veri transferi modelleri ve kullanıcı odaklı tasarımlar incelenecektir. Öğrencilerin, kullanıcı bileşenlerinin nasıl analiz edileceğini ve kullanıcı merkezli çözümlerin üretilmesinin yollarını öğreneceklerdir. Dersin ilerleme düzeni kullanılabilirlik kuralları, kullanıcı deneyimi (UX) tasarımı ve kullanılabilirlik testleri ele alınarak yapılabilir. Ayrıca mobil ve web tabanlı uygulamalar için kullanıcı deneyimi tasarımı, giyilebilir teknolojilerle etkileşim ve yeni teknoloji trendleri (AR/VR) gibi konular işlenecektir. Ergonomi ve insan psikolojisi üzerinde yapılan çalışmalarla birlikte, kanıtlama dijital sistemlerin etkili ve kullanıcı dostu bir şekilde nasıl tasarlanacağını öğreneceklerdir. Son olarak, erişilebilirlik ve evrensel tasarım ilkelerinin üzerine yoğunlaşılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (HCI) sistemi ve bu alandaki temel teorileri anlar. 2) Kullanıcı odaklı tasarım süreçlerini öğrenir ve kullanıcıya uygun çözümler geliştirebilir. 3) Kullanılabilirlik prensipleri ve kullanılabilirlik testlerinin kapsamını kavrayarak, kullanıcı dostu dağıtımlar tasarlayabilir. 4) Farklı cihazlar (mobil, web, giyilebilir teknolojiler) için kullanıcı deneyimi tasarımı hakkında bilgi sahibi olur. 5) Kullanıcı psikolojisi ve hareketinin göz önünde bulundurulması ve etkileşimli sistemlerin daha etkili olmasını sağlayacak tasarımların geliştirilmesi konusunda yetkinlik kazanır. 6) Temel tasarım ilkelerini öğrenebilir ve evrensel tasarım stratejilerini uygulayabilir. 7) Arttırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) gibi yeni teknolojilerle kullanıcı etkileşimlerinin nasıl tasarlanacağını anlar. 8) Mobil ve web tabanlı uygulamalar için kullanıcı deneyimi tasarımı konusunda yetkinlik kazanırlar. 9) AR ve VR teknolojilerinin ne olduğunu, nasıl çalıştığını ve bu teknolojilerin HCI alanında nasıl birleştirileceğini, farklı sektörlerin (eğitim, sağlık, eğlence, endüstri vb.) bu teknolojilerin uygulama alanlarını ve potansiyel faydalarını öğrenir. 10) İnsan bilgisayar etkileşiminin psikolojik temellerini açıklar. 11) İnsan-bilgisayar etkileşimindeki en yeni eğilimleri açıklar. 12) İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının diğer alanlarla ilişkisini bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Tanıtım | |
2) | HCI'de Temel Kavramlar ve Modeller | |
3) | Kullanıcı Merkezli Tasarım (Kullanıcı Odaklı Tasarım) | |
4) | Kullanılabilirlik Prensipleri | |
5) | Kullanıcı Deneyimi (UX) Tasarımı | |
6) | Kullanılabilirlik Testleri ve Değerlendirme Yöntemleri | |
7) | Etkileşimli Sistemlerin Tasarımı | |
8) | Ara Sınav | |
9) | HCI için Mobil ve Web Tabanlı Uygulamaları | |
10) | Giyilebilir Teknolojiler ve HCI | |
11) | HCI'de Ergonomi ve Kullanıcı Psikolojisi | |
12) | Erişilebilirlik ve Evrensel Tasarım | |
13) | Yeni Teknoloji Etkileşimleri (AR/VR) | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Zorunlu değil. |
Diğer Kaynaklar: | Çağıltay, K. (2011). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği: Teoriden Pratiğe. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık. Ankara. Shneiderman, B., Plaisant, C., Cohen, M., Jacobs, S., Elmqvist, N. ve Diakopoulos, N. (2017). Kullanıcı arayüzünün tasarlanması: Etkili insan bilgisayar etkileşimi stratejileri. Akgül, M. (2020). *İnsan Bilgisayar Etkileşimi*. Ankara: Akademisyen Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | |||||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | |||||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | |||||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |||||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 | ||||
Final | 1 | 30 | 30 | ||||
Toplam İş Yükü | 130 |