Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI033 | ||||
Ders İsmi: | Uluslararası Örgütler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Dünya sisteminin en aktif ve vazgeçilmez üyeleri içinde yer almaya başlayan uluslararası örgütlerin sayıları hızla artmaktadır. Dersin amacı, uluslararası örgütlere duyulan ihtiyacın nedenlerini; bu örgütlerin ortaya çıkışlarını ve tarihsel gelişimlerini; çeşitlerini, işleyişlerini ve organlarını; hukuksal yapılarını ve yetkilerini; küresel politikada oynadıkları rolleri ve yerine getirdikleri işlevleri; devletlerle olan ilişkilerini ve etkileşimlerini açıklamaya yöneliktir. |
Dersin İçeriği: | 19.yüzyıldan itibaren uluslararası sistem içinde devletlerin yanı sıra uluslararası örgütler de yer almaya başlamışlardır. Yaşanan iki dünya savaşı tarafından yaratılan felaketlerin tekrarlanmaması ve doğurdukları olumsuzlukların ortadan kaldırılması hedefiyle kurulan küresel ve bölgesel nitelikli uluslararası örgütler uluslararası ilişkilere yeni bir boyut eklemiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uluslararası örgütlere ilişkin tarihi süreç ve teorik çerçeve çizilerek, genel yapıları ve işleyişleri ele alınması 2) Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi ve NATO gibi günümüzde uluslararası ve bölgesel çatışmaların çözümünde önemli role sahip olan uluslararası örgütler incelenmesi. 3) Öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanması. 4) Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Uluslararası örgütlerin geçmişi ve bugünün dünyasındaki rolleri. | |
3) | Uluslararası örgütlerle ilgili tanımlar, değerlendirmeler ve yaklaşımlar. | |
4) | Küreselleşme, küresel yönetişim kavramı ve küresel yönetişimin unsurları ve aktörleri. | |
5) | Uluslararası örgüt türleri. | |
6) | Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Milletler Cemiyeti | |
7) | Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Birleşmiş Milletler | |
8) | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 1: Bölgesellik ve Avrupa Birliği; ekonomik topluluktan siyasal bütünleşmeye giden yol. | |
9) | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 2: Avrupa Konseyi, demokrasi ve insan haklarının çatısı; | |
10) | NATO, batılı ülkelerin savunma mekanizması. | |
11) | BM çatısı altındaki uluslararası örgütler: WHO, ILO, UNCTAD, IMF, GATT, UNESCO, FAO. | |
12) | Diğer Uluslararası Örgütler: OECD, AGİT, NAFTA, OPEC, İKÖ, OUA ve ASEAN | |
13) | Hükümetler -dışı uluslararası örgütler olarak sivil toplum örgütlerinin uluslararası sistemdeki yerleri. | |
14) | Genel değerlendirme | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | A.LeRoy Bennett ve James K. Oliver (2002), International Organizations, Principles and Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey. Margaret P. Karns and Karen A. Mingst, International Organizations, The Politics and Process of Global Governance, Boulder, Lynne Rienner, 2010. Şaban Çalış, Birol Akgün ve Önder Kutlu (der.) (2006), Uluslararası Örgütler ve Türkiye, Çizgi Yayınları, Konya. Mehmet Hasgüler ve Mehmet B. Uludağ (2012), Uluslararası Örgütler, Tarihçe- Organlar-Belgeler-Politikalar, 5.Basım, Alfa, İstanbul. Cengiz Başak (2010), Uluslararası Örgütler, Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | Uluslararası Örgütlerin Kuruluş Anlaşmaları Uluslararası Örgütlerin İnternet Siteleri |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 8 | 28 |
Final | 14 | 34 |
Toplam İş Yükü | 118 |