UNI033 Uluslararası Örgütlerİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI033
Ders İsmi: Uluslararası Örgütler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf Erbay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Dünya sisteminin en aktif ve vazgeçilmez üyeleri içinde yer almaya başlayan uluslararası örgütlerin sayıları hızla artmaktadır. Dersin amacı, uluslararası örgütlere duyulan ihtiyacın nedenlerini; bu örgütlerin ortaya çıkışlarını ve tarihsel gelişimlerini; çeşitlerini, işleyişlerini ve organlarını; hukuksal yapılarını ve yetkilerini; küresel politikada oynadıkları rolleri ve yerine getirdikleri işlevleri; devletlerle olan ilişkilerini ve etkileşimlerini açıklamaya yöneliktir.
Dersin İçeriği: 19.yüzyıldan itibaren uluslararası sistem içinde devletlerin yanı sıra uluslararası örgütler de yer almaya başlamışlardır. Yaşanan iki dünya savaşı tarafından yaratılan felaketlerin tekrarlanmaması ve doğurdukları olumsuzlukların ortadan kaldırılması hedefiyle kurulan küresel ve bölgesel nitelikli uluslararası örgütler uluslararası ilişkilere yeni bir boyut eklemiştir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uluslararası örgütlere ilişkin tarihi süreç ve teorik çerçeve çizilerek, genel yapıları ve işleyişleri ele alınması
2) Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi ve NATO gibi günümüzde uluslararası ve bölgesel çatışmaların çözümünde önemli role sahip olan uluslararası örgütler incelenmesi.
3) Öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanması.
4) Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Uluslararası örgütlerin geçmişi ve bugünün dünyasındaki rolleri.
3) Uluslararası örgütlerle ilgili tanımlar, değerlendirmeler ve yaklaşımlar.
4) Küreselleşme, küresel yönetişim kavramı ve küresel yönetişimin unsurları ve aktörleri.
5) Uluslararası örgüt türleri.
6) Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Milletler Cemiyeti
7) Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Birleşmiş Milletler
8) Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 1: Bölgesellik ve Avrupa Birliği; ekonomik topluluktan siyasal bütünleşmeye giden yol.
9) Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 2: Avrupa Konseyi, demokrasi ve insan haklarının çatısı;
10) NATO, batılı ülkelerin savunma mekanizması.
11) BM çatısı altındaki uluslararası örgütler: WHO, ILO, UNCTAD, IMF, GATT, UNESCO, FAO.
12) Diğer Uluslararası Örgütler: OECD, AGİT, NAFTA, OPEC, İKÖ, OUA ve ASEAN
13) Hükümetler -dışı uluslararası örgütler olarak sivil toplum örgütlerinin uluslararası sistemdeki yerleri.
14) Genel değerlendirme
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A.LeRoy Bennett ve James K. Oliver (2002), International Organizations, Principles and
Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey.
Margaret P. Karns and Karen A. Mingst, International Organizations, The Politics and Process of Global Governance, Boulder, Lynne Rienner, 2010.
Şaban Çalış, Birol Akgün ve Önder Kutlu (der.) (2006), Uluslararası Örgütler ve Türkiye, Çizgi Yayınları, Konya.
Mehmet Hasgüler ve Mehmet B. Uludağ (2012), Uluslararası Örgütler, Tarihçe-
Organlar-Belgeler-Politikalar, 5.Basım, Alfa, İstanbul.
Cengiz Başak (2010), Uluslararası Örgütler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Uluslararası Örgütlerin Kuruluş Anlaşmaları
Uluslararası Örgütlerin İnternet Siteleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Ara Sınavlar 8 28
Final 14 34
Toplam İş Yükü 118