Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI033
Ders İsmi: Uluslararası Örgütler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf Erbay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Dünya sisteminin en aktif ve vazgeçilmez üyeleri içinde yer almaya başlayan uluslararası örgütlerin sayıları hızla artmaktadır. Dersin amacı, uluslararası örgütlere duyulan ihtiyacın nedenlerini; bu örgütlerin ortaya çıkışlarını ve tarihsel gelişimlerini; çeşitlerini, işleyişlerini ve organlarını; hukuksal yapılarını ve yetkilerini; küresel politikada oynadıkları rolleri ve yerine getirdikleri işlevleri; devletlerle olan ilişkilerini ve etkileşimlerini açıklamaya yöneliktir.
Dersin İçeriği: 19.yüzyıldan itibaren uluslararası sistem içinde devletlerin yanı sıra uluslararası örgütler de yer almaya başlamışlardır. Yaşanan iki dünya savaşı tarafından yaratılan felaketlerin tekrarlanmaması ve doğurdukları olumsuzlukların ortadan kaldırılması hedefiyle kurulan küresel ve bölgesel nitelikli uluslararası örgütler uluslararası ilişkilere yeni bir boyut eklemiştir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uluslararası örgütlere ilişkin tarihi süreç ve teorik çerçeve çizilerek, genel yapıları ve işleyişleri ele alınması
2) Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi ve NATO gibi günümüzde uluslararası ve bölgesel çatışmaların çözümünde önemli role sahip olan uluslararası örgütler incelenmesi.
3) Öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanması.
4) Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Uluslararası örgütlerin geçmişi ve bugünün dünyasındaki rolleri.
3) Uluslararası örgütlerle ilgili tanımlar, değerlendirmeler ve yaklaşımlar.
4) Küreselleşme, küresel yönetişim kavramı ve küresel yönetişimin unsurları ve aktörleri.
5) Uluslararası örgüt türleri.
6) Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Milletler Cemiyeti
7) Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Birleşmiş Milletler
8) Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 1: Bölgesellik ve Avrupa Birliği; ekonomik topluluktan siyasal bütünleşmeye giden yol.
9) Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 2: Avrupa Konseyi, demokrasi ve insan haklarının çatısı;
10) NATO, batılı ülkelerin savunma mekanizması.
11) BM çatısı altındaki uluslararası örgütler: WHO, ILO, UNCTAD, IMF, GATT, UNESCO, FAO.
12) Diğer Uluslararası Örgütler: OECD, AGİT, NAFTA, OPEC, İKÖ, OUA ve ASEAN
13) Hükümetler -dışı uluslararası örgütler olarak sivil toplum örgütlerinin uluslararası sistemdeki yerleri.
14) Genel değerlendirme
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A.LeRoy Bennett ve James K. Oliver (2002), International Organizations, Principles and
Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey.
Margaret P. Karns and Karen A. Mingst, International Organizations, The Politics and Process of Global Governance, Boulder, Lynne Rienner, 2010.
Şaban Çalış, Birol Akgün ve Önder Kutlu (der.) (2006), Uluslararası Örgütler ve Türkiye, Çizgi Yayınları, Konya.
Mehmet Hasgüler ve Mehmet B. Uludağ (2012), Uluslararası Örgütler, Tarihçe-
Organlar-Belgeler-Politikalar, 5.Basım, Alfa, İstanbul.
Cengiz Başak (2010), Uluslararası Örgütler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Uluslararası Örgütlerin Kuruluş Anlaşmaları
Uluslararası Örgütlerin İnternet Siteleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar.
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir.
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar.
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir.
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Ara Sınavlar 8 28
Final 14 34
Toplam İş Yükü 118