Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI023
Ders İsmi: Medya Okur Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Array TYYÇ:Array. Düzey QF-EHEA:Array EQF-LLL:Array. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. OYA HACER ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler): Dr. Şükran Pakkan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Kitle iletişim araçları ve sunulan içeriklerin hedef kitlenin tüketim
alışkanlıklarına bağlı olarak toplumsal, kültürel ve ekonomik
yaşama etkisini irdelemek, - Medyanın toplumlar, okuyucular ve dinleyiciler üzerindeki
etkilerini anlamak, - Propaganda-ikna etme teknikleri ve kamuoyu oluşumu, bakış
açıları, önyargılar ve kalıp yargıların (stereotipler) fark edilmesi, gerçek ve kurgunun (yorum, görüş vb.) ayırt edilmesini sağlamak,- Görsel, yazılı ve işitsel medyada medyaokuryazarlığı ile eleştirel, okuma yapabilme ve iletileri anlamlandırma –analiz edebilme
becerisine öğretebilmek.
Dersin İçeriği: Medyanın gücü ile birlikte kitle iletişim araçlarının toplumlar üzerinde etkisi, globalleşme sürecinde değişen ve gelişen kitle iletişim araçlarının yeni dünya düzenine göre şekillenmesi ve yeni söylemler, medya üzerindeki baskı güçleri, devletlerin etkisi, medyanın demokratikleşmesi ve sansür mekanizmaları, ifade özgürlüğü, kişilik hakları, bilgi edinme, kamu yararı, yazılı ve görsel medyayı eleştirel okuma/izleme, dünyada ve Türkiye'de medya okuryazarlığına bakış.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Medyanın işleyişi, haber ve iletinin temel kavramları ile etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
2) Medyanın dilini doğru anlamayı ve analiz etmeyi öğrenir.
3) Medyada hazırlanan içeriklerin üretim süreçlerini öğrenir ve eleştirel okuma yapabilir.
4) Medya mesajlarını pasif olarak absorbe etmek yerine aktif olarak kendisine absorve edilmeyi çalışılanı görür ve ikna edilmesi zorlaşır.
5) Aktif bir okur olur, alternatif medya içeriği üretebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya ve İletişim
2) Medya Eğitimi ve Medya Çalışmaları
3) Temel Kavramlar, Okuryazarlık, Medya Okuryazarlığı
4) Medya Okuryazarlığı’na Genel Bakış
5) Medya Okuryazarlığı Yaklaşımları
6) Medya Okuryazarlığı Eğitimi İlkeleri
7) Medya Okuryazarlığı Modelleri
8) Ara Sınav
9) Medyaya Eleştirel Yaklaşmak
10) Etkin İzleyici & Kuram ve Yaklaşımlar
11) Dünyada Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları
12) Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamaları
13) Dijital Haklar ve Sorumluluklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İletişimin ABC'si- Ünsal Oskay,
İletişim Araştırma ve Kuramları Prof. Dr. Şermin Tekinalp,
Temel Gazetecilik Prof. Dr. Oya Tokgöz,
Medya Okuryazarlığı El Kitabı-Kemal İnal
Diğer Kaynaklar: Temel Gazetecilik Prof. Dr. Oya Tokgöz,
Medya Okuryazarlığı El Kitabı-Kemal İnal

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 3 56
Ödevler 1 1 1 14 16
Ara Sınavlar 2 1 1 14 32
Final 1 5 2 14 21
Toplam İş Yükü 125