Dil ve Konuşma Terapisi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI018 | ||||
Ders İsmi: | İşaret Dili | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. HASAN DİKYUVA | ||||
Dersi Veren(ler): | Neveda Öner | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Üniversite öğrencilerine işaret dili becerisi kazandırarak toplumdaki işitme ve konuşma engellilerin iletişim olanaklarını artırmayı hedeflemek. Bu beceri ile öğrencilerimizi gelecekteki kariyerlerinde farklılaştırmak. Günlük iletişim her dersin merkezinde yer almaktadır. Konular, çevremiz ve kendimiz hakkında bilgi paylaşımı etrafında döner. Dilbilgisi, soru sorma ve cevaplama becerilerinin geliştirilmesine vurgu yapılarak bağlam içinde tanıtılır. Bir konuşmayı sürdürmenize yardımcı olacak konuşma stratejilerini öğrenirsiniz. Etkileşim etkinlikleri, öğrendiklerinizi prova etmenize olanak tanır. Türk İşaret Dili'nin (TİD) üretimi ve anlaşılmasındaki temel becerilere giriş. Manuel alfabe ve sayıları içerir. Konuşma becerisini, kültürel olarak uygun davranışları geliştirir ve öğrencileri TİD gramerine maruz bırakır. Ders, sınıf dışında önemli bir zaman gerektirir. |
Dersin İçeriği: | -İşitme farklılığı ve Sağır kültürü -Alfabe - Tanışma diyaloğu - Kendini işaret diliyle tanıtma - Zamirler, Soru sorma mimiği -Basit günlük kelimele ve diyaloglar -Olumlu, olumsuz mimikler soru sorma örnekleri -Öğrendiğimiz kelimeler ile pratik -Duygular -Duygularla örnek cümleler -5N2K1H Soruları -Sorularla pratik -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Sayılar -Zaman kavramı -Saat kavramı -Para kavramı -Aylar,Günler,Mevsimler,Hava olayları -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile pratik -Aile ve soyağacı - Kendi aileni anlat -Renkler ve Giysiler -Giysi betimleme -Zıt anlamlılar -Zıt anlamlardan cümle kurma pratiği -Meyveler, Sebzeler -Diğer yiyecekler -Cümle kurma ve cümle pratiği |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabileceklerdir: 1) Kelime Dağarcığı Gelişimi* Yabancı olarak Türk İşaret Dili A1-A2'nin A1 için 1-5. Ünitelerinden, A2 için 6-10. Ünitelerinden ve videolardan alınan bir dizi hedef kelime öğesi verildiğinde, öğrenciler kelime öğelerine ve yüksek frekanslı kelimelere kapsamlı bir şekilde hakim olduklarını göstereceklerdir.* *Prensip: İçerik ve Sıralama. 1). Frekans 2) Dilbilgisel Özellikler* a) Öğrenci, TID'deki hedef, içeriğe özgü komutlar, sorular ve ifadelere kapsamlı bir şekilde hakim olduğunu gösterecektir. b) Öğrenci, eğitmen tarafından yönlendirildiği şekilde TID'de kısa diyaloglara maruz kalacaktır. c) Öğrenci: TID dilbilgisi, kelime bilgisi ve fonoloji/kemoloji konularında farkındalık gösterecektir. Bu, parmakla yazım pratiği yapmak içindir. d) Öğrenci: başkalarına tanıdık kelimeler, ifadeler ve cümleler kullanarak bilgi sunacaktır.Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabileceklerdir: 3) Konuşma Becerileri* a) Öğrenci, anlama ve konuşmayı kolaylaştırıcı davranışlar sergileyecektir. b) Öğrenci, düzenleyici davranışları (örn. dikkat çekme teknikleri, sıra alma işaretleri ve diğerleri) kavradığını ve ürettiğini gösterecektir. c) Öğrenci, içerik/konuya* özgü kısa bir konuşmayı başlatma, yürütme ve sonlandırma becerisini gösterecektir. d) Öğrenci, kültürel etkinliklere katılmak ve/veya iletişim kurmak için teknolojiyi kullanmak gibi etkinlikler yoluyla dili hem okul içinde hem de okul dışında kullanacaktır. e) Öğrenci: sosyalleşmek ve bilgi sağlamak ve elde etmek için öğrenilen materyalin çeşitli imzalı değişimlerine katılacaktır. 4) Kültürel Farkındalık* a) Öğrenci, Sağır Türkçesi, TİD ve tarihi hakkında bilgi okuyacak/izleyecektir. Öğrenci, Sadece İşitenler İçin kitabındaki kültürel notlardan, sınıfta gösterilen Google Drive ve Blackboard platformundaki PowerPoints'ten* ve sınıfta tartışılan kültürel bilgilerden sorumludur. b) Öğrenci: incelenen kültürlerin uygulamalarını (insanların ne yaptığını) ve bunların bakış açılarıyla (insanların olayları nasıl algıladığı) nasıl ilişkili olduğunu anladığını gösterecektir. c) Öğrenci: bir dil ve kültürün diğeri üzerindeki etkisini anladığını gösterecektir. Öğrenci: kendi kültürü ile Türk İşitme Engelliler kültürünü karşılaştırarak kültür kavramını anladığını gösterecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşitme farklılığı ve Sağır kültürü -Alfabe | |
2) | - Tanışma diyaloğu - Kendini işaret diliyle tanıtma - Zamirler, Soru sorma mimiği -Basit günlük kelimele ve diyaloglar | |
3) | -Olumlu, olumsuz mimikler soru sorma örnekleri -Öğrendiğimiz kelimeler ile pratik | |
4) | -Duygular -Duygularla örnek cümleler | |
5) | 5N2K1H Soruları Sorularla pratik | |
6) | Fiiller (10 fiil) Fiiller ile pratik | |
7) | Sayılar | |
8) | -Zaman kavramı -Saat kavramı -Para kavramı | |
9) | Sayılar, zaman -saat-para kavramı pratik yapma ve soru mimiği. | |
10) | 10-Aylar,Günler,Mevsimler,Hava olayları -Fiiller (10 fiil) -Fiiller ile Pratik | |
11) | 11-Aile ve soyağacı - Kendi aileni anlat | |
12) | 12-Renkler ve Giysiler -Giysi betimleme | |
13) | Zıt anlamlılar Zıt anlamlardan cümle kurma pratiği | |
14) | 14-Meyveler, Sebzeler -Diğer yiyecekler -Cümle kurma ve cümle pratiği | |
15) | FİNAL | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecturer's notes |
Diğer Kaynaklar: | Lecturer's notes |
Course Learning Outcomes | 1 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | |||||||||||||||
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |||||||||||||||
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |||||||||||||||
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | |||||||||||||||
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |||||||||||||||
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |||||||||||||||
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | |||||||||||||||
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |||||||||||||||
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |||||||||||||||
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |||||||||||||||
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. | |
1) | -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
2) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |
3) | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
4) | Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. | |
5) | Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. | |
6) | Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. | |
7) | Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
8) | Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | |
9) | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |
10) | Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. | |
11) | Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. | |
12) | Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. | |
13) | Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. | |
14) | Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 14 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Final | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Toplam İş Yükü | 122 |