UNI006 Dijital Medya Okuryazarlığıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yönetim Bilişim SistemleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yönetim Bilişim Sistemleri

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI006
Ders İsmi: Dijital Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. ZUHAL SÖNMEZER
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Zuhal Sönmezer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dijital medyada üretilen metinsel, görsel, video, infografik, emoji ve semboller bağlamındaki içeriklerin bireysel ve toplumsal yaşama etkilerini analiz etmektir. Bu anlamda dijital platformlarda algoritmaların bireysel karar mekanizmalarını nasıl ve hangi yollarla yönlendirdiği medyanın mesaj ve etki teknikleri açısından incelenecektir.
Ders kapsamında, teyit ve doğrulama platformlarının kullanımı, dijital vatandaşlık kavramı bağlamında hak ve sorumluluklar, dijital nefret söylemi, siber zorbalık ve siber tacize karşı alınacak önlemler ele alınacaktır. Ayrıca, sosyal medya okuryazarlığı ve dijital dünyada karşılaşılması olası tehditlerle mücadele etme yolları üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği: Dijital medya okuryazarlığı dersi, katılımcıların dijital içerikleri anlamalarını, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini ve etkili bir şekilde kullanmalarını sağlamak amacıyla çeşitli konuları kapsamaktadır. Derste dijital medyanın tarihsel süreci, dijital içerik analizi, eleştirel düşünme biçimleri, dijital güvenlik ve gizlilik, etik ve sorumluluk, dijital vatandaşlık konuları işlenecek ve dijital medya okuryazarlık faaliyetlerinin ülkemiz ve dünyadaki son durumu aktarılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dijital medyanın tarihçesi ve kuramsal boyutu hakkında konuşabilir.
2) Dijital medyanın kullanımında içeriklerin etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Dijital medyadaki ifade biçimlerini doğru bir şekilde analiz eder.
4) Dijital medyanın olumlu ve olumsuz yönlerini öğrenir
5) Dijital medyayı okuma becerisini kazanırken aynı zamanda bir içerik üreticisi adayı olarak dijital medyayı yazma aşamasında sorgulayıcı/eleştirel tutum ve davranış yeteneği geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya Okuryazarlığı ve Dijital Medya Okuryazarlığı Temel Kavramlar
2) İnternet Teknolojilerinin Tarihçesi, Gelişimi ve Küreselleşme
3) Dijital Medyada Dezenformasyon, Manipülasyon ve Propaganda
4) Dijital Medyada Baskı ve Çıkar Grupları
5) Dijital Demokrasi ve Dijital Vatandaşlık
6) Dijital Medyanın Olumlu ve Olumsuz Yönleri
7) Dijital Medyada Etik ve Kişisel Veri Kavramı
8) Dijital Medyada Ulusal ve Uluslararası Güvenlik
9) VİZE
10) Dijital Medyada Nefret Söylemi
11) Dijital Medyada Çocukların Korunması ve Siber Zorbalık/Taciz
12) Dijital Medyada Eleştirel Bakış Açısı ve Teyit/Doğrulama Siteleri
13) Dünyada ve Türkiye’de Dijital Medya Okuryazarlığı Çalışmaları
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, makale ve PDF materyaller.
Diğer Kaynaklar: Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik, (2015). Ankara: İmge Kitabevi
Büyükbaykal Ilgaz, Ceyda. Medya Okuryazarlığı Eğitimi, (2018). İstanbul: DER Yayınları.
Gönenç, Özgür. Medyada Algı Yönetimi, (2018). İstanbul: DER Yayınları.
Tok, İpek & Ulusoy, Hande. Haber Okuryazarlığı Temel Kavramlar ve Güncel Tartışmalar, (2023). Konya: Literatürk Akademik.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 10 10 15 70
Ödevler 1 10 14 24
Final 1 16 1 14 31
Toplam İş Yükü 125