Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI006
Ders İsmi: Dijital Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ŞÜKRAN PAKKAN TOSUN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Şükran PAKKAN TOSUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dijital mecraları doğru kullanabilme ve yorumlayabilme
Bilgiye erişme ve bilgiyi yaratma yollarını gösterme
Medyanın genel durumunu öğrenme, kurulları tanıma, içeriğe yönelik bakış açışı yaratabilme
Dijitale ait olan medya ürünlerinin kullanımı ve çözümlemesi
Dersin İçeriği: Dijital okuryazarlık ve medya okuryazarlığı günümüzde, dijital medyayı yetkin biçimde kullanmak, anlamak ve hakların farkındalığı için büyük bir önem taşımaktadır. Okuryazarlık denilince akla ilk okuma, yazma, konuşma ve dinleme gelmektedir. Ancak günümüzde insanlar eskisinden farklı olarak yeni ifade ve iletişim teknikleri kullanmaktadırlar. Dijital okuryazarlık eğitimi, gerçek ve sanal ortamdaki verilere istenilen amaçta doğru bir şekilde erişebilmek ve onu doğru yöntemle verimli bir şekilde kullanabilmeyi hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Medyanın işleyişi, haber ve iletinin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2) Dijital medyanın dilini doğru anlamayı ve analiz etmeyi öğrenir
3) Dijital medyada hazırlanan içeriklerin üretim süreçlerini öğrenir ve eleştirel okuma yapabilir.
4) Dijital medya mesajlarını pasif olarak absorbe etmek yerine aktif olarak kendisine absorve edilmeyi çalışılanı görer ve ikna edilmesi zorlaşır.
5) Aktif bir okur olur, alternatif medya içeriği üretebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dijital Okuryazarlık ve Bilgi Okuryazarlığı Becerisi - Tanım, Analiz ve Sorunlar
2) İnternetin Tarihi, Sosyal Medyanın Gelişimi, Dijital Dönüşümün Görünümü
3) İnternet Becerileri ve Türleri - Formal, Informal, Operasyonel, Stratejik
4) Dijital Haklar ve Sorumluluklar- Eşitlik, Yaşam, Özgürlük, Çeşitlilik, Erişim
5) Dijital Ortamda Birey Olmak- Gizlilik, Doğruluk ve Riskler
6) Hakikat Ötesi Çağda Yeni Medyada Haber, Yalan Haber, Manipülasyon ve Hukuki Önlemler
7) Bilgi Güvenliği, Etik ve Mahremiyet- Ticari, Siyasi İhlaller, Yasalar ve Öneriler
8) Sosyal Ağlar ve Medya okuryazarlığı
9) VİZE
10) Bilgiye Ulaşma ve Doğrulama, Açık Kaynaklar ve Haber Platformları
11) Unutulma Hakkı
12) Dijital Çağda Asosyallik-Sosyatelizm ve Bağımlılık
13) Dijital Okuryazarlıktan Dijital Üretkenliğe- Geleceğin Teknolojileri
14) Sonuç, Tartışma, Öneriler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler ", Güvenli İnternet Merkezi Açık Kaynak İçerik Üretme Projesi Kitap Serisi -1, Nobel Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Ders sürecinde kullanılacak farklı kaynaklar, ders sırasında derinlemesine okuma yapmak isteyen öğrencilere ilgileri doğrultusunda önerilecektir.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 14 26
Ara Sınavlar 14 26
Final 14 26
Toplam İş Yükü 120