Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI006 | ||||
Ders İsmi: | Dijital Medya Okuryazarlığı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ZUHAL SÖNMEZER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Zuhal Sönmezer | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dijital medyada üretilen metinsel, görsel, video, infografik, emoji ve semboller bağlamındaki içeriklerin bireysel ve toplumsal yaşama etkilerini analiz etmektir. Bu anlamda dijital platformlarda algoritmaların bireysel karar mekanizmalarını nasıl ve hangi yollarla yönlendirdiği medyanın mesaj ve etki teknikleri açısından incelenecektir. Ders kapsamında, teyit ve doğrulama platformlarının kullanımı, dijital vatandaşlık kavramı bağlamında hak ve sorumluluklar, dijital nefret söylemi, siber zorbalık ve siber tacize karşı alınacak önlemler ele alınacaktır. Ayrıca, sosyal medya okuryazarlığı ve dijital dünyada karşılaşılması olası tehditlerle mücadele etme yolları üzerinde durulacaktır. |
Dersin İçeriği: | Dijital medya okuryazarlığı dersi, katılımcıların dijital içerikleri anlamalarını, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini ve etkili bir şekilde kullanmalarını sağlamak amacıyla çeşitli konuları kapsamaktadır. Derste dijital medyanın tarihsel süreci, dijital içerik analizi, eleştirel düşünme biçimleri, dijital güvenlik ve gizlilik, etik ve sorumluluk, dijital vatandaşlık konuları işlenecek ve dijital medya okuryazarlık faaliyetlerinin ülkemiz ve dünyadaki son durumu aktarılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dijital medyanın tarihçesi ve kuramsal boyutu hakkında konuşabilir. 2) Dijital medyanın kullanımında içeriklerin etkileri hakkında bilgi sahibi olur. 3) Dijital medyadaki ifade biçimlerini doğru bir şekilde analiz eder. 4) Dijital medyanın olumlu ve olumsuz yönlerini öğrenir 5) Dijital medyayı okuma becerisini kazanırken aynı zamanda bir içerik üreticisi adayı olarak dijital medyayı yazma aşamasında sorgulayıcı/eleştirel tutum ve davranış yeteneği geliştirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Medya Okuryazarlığı ve Dijital Medya Okuryazarlığı Temel Kavramlar | |
2) | İnternet Teknolojilerinin Tarihçesi, Gelişimi ve Küreselleşme | |
3) | Dijital Medyada Dezenformasyon, Manipülasyon ve Propaganda | |
4) | Dijital Medyada Baskı ve Çıkar Grupları | |
5) | Dijital Demokrasi ve Dijital Vatandaşlık | |
6) | Dijital Medyanın Olumlu ve Olumsuz Yönleri | |
7) | Dijital Medyada Etik ve Kişisel Veri Kavramı | |
8) | Dijital Medyada Ulusal ve Uluslararası Güvenlik | |
9) | VİZE | |
10) | Dijital Medyada Nefret Söylemi | |
11) | Dijital Medyada Çocukların Korunması ve Siber Zorbalık/Taciz | |
12) | Dijital Medyada Eleştirel Bakış Açısı ve Teyit/Doğrulama Siteleri | |
13) | Dünyada ve Türkiye’de Dijital Medya Okuryazarlığı Çalışmaları | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, makale ve PDF materyaller. |
Diğer Kaynaklar: | Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik, (2015). Ankara: İmge Kitabevi Büyükbaykal Ilgaz, Ceyda. Medya Okuryazarlığı Eğitimi, (2018). İstanbul: DER Yayınları. Gönenç, Özgür. Medyada Algı Yönetimi, (2018). İstanbul: DER Yayınları. Tok, İpek & Ulusoy, Hande. Haber Okuryazarlığı Temel Kavramlar ve Güncel Tartışmalar, (2023). Konya: Literatürk Akademik. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | |||||||||||||||
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | |||||||||||||||
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | |||||||||||||||
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | |||||||||||||||
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | |||||||||||||||
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | |||||||||||||||
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||||
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
2) | Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
3) | Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 1 |
4) | Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | 1 |
5) | Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 1 |
6) | Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
7) | Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 1 |
8) | Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 1 |
9) | Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | 1 |
10) | .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | 1 |
11) | Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 1 |
12) | Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | 1 |
13) | Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | 1 |
14) | Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | 1 |
15) | Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 3 | 11 |
Final | 5 | 21 |
Toplam İş Yükü | 113 |