Dersin Amacı: |
Günümüz yolcu uçaklarında kullanılan gaz türbinli motorlar hakkında bilgi sahibi olup, bakım ve onarımı hakkında uygulama yapabilmek. |
Dersin İçeriği: |
Temel Bilgiler, ‘Inlet’ (giriş), Kompresörler, 'Combustion’ (yanma) Bölümü, Egzos, Yağlayıcılar ve Yakıtlar, Yakıt Sistemleri, Hava Sistemleri, ‘Starting’ ve Ateşleme Sistemleri, Motor Indikasyon Sistemleri, ‘Turbo-prop’ Motorlar, ‘Turbo-shaft’ motorlar, Yardımcı Güç Üniteleri (APUs), Motor Yerleşimi, Motor ‘Monitoring’ ve Yerde Çalışmalar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yağlama Sistemleri
Sistem çalışması/yerleşimi ve komponentleri
|
|
2) |
Yakıt Sistemleri
Elektronik motor kontrolü dahil olmak üzere motor kontrolünün ve yakıt ölçüm sistemlerinin çalışması (FADEC);
Sistemlerin yerleşimi ve komponentleri.
|
|
3) |
Hava Sistemleri
Dahili soğutma, contalama ve harici hava servisleri dahil olmak üzere, motor hava dağıtım ve buzlanmayı önleyici kontrol sistemlerinin çalışması
|
|
4) |
Çalıştırma/Başlatma ve Ateşleme Sistemleri
Motor çalıştırma sisteminin ve komponentlerinin çalışması;
Ateşleme sistemleri ve komponentleri;
Bakım emniyet gereklilikleri
|
|
5) |
Çalıştırma/Başlatma ve Ateşleme Sistemleri
Motor çalıştırma sisteminin ve komponentlerinin çalışması;
Ateşleme sistemleri ve komponentleri;
Bakım emniyet gereklilikleri
|
|
6) |
Motor Gösterge Sistemleri
Egzos Gazı Sıcaklığı/Kademeler arası Türbin Sıcaklığı;
Motor Thrust Göstergesi: Motor Basıncı Oranı, motor türbin tahliye basıncı veya jet (egzos) borusu basınç sistemler
|
|
7) |
Motor Gösterge Sistemleri
Yağ basıncı ve sıcaklığı;
Yakıt basıncı ve akımı; Motor hızı;
Vibrasyon ölçümü ve göstergesi; Tork; Güç.
|
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Turbo-prop Motorlar
Gaz bağlaşık (gas coupled)/serbest türbin ve dişli bağlaşık (gear coupled) türbinler;
Redüksiyon dişlileri;
Entegre motor ve pervane kontrolleri;
Aşırı hız emniyet cihazları
|
|
10) |
Turbo-şaft Motorlar
Ayarlamalar, tahrik sistemleri, redüksiyon dişli tertibatı, kavramalar, kontrol sistemleri
|
|
11) |
Turbo-şaft Motorlar
Ayarlamalar, tahrik sistemleri, redüksiyon dişli tertibatı, kavramalar, kontrol sistemleri
|
|
12) |
Yardımcı Güç Üniteleri (APU'lar)
Amaç, çalışma, koruyucu sistemler
|
|
13) |
Güç Sistemi Kurulumu
Yangın duvarlarının, motor kapaklarının, akustik panellerin, motor yataklarının, vibrasyonu önleme yataklarının, hortumların, besleyicilerin, konektörlerin, kablo kanallarının, kontrol kablolarının ve çubuklarının, kaldırma noktalarının ve drenlerin konfigürasyonu
|
|
14) |
Yangından Koruma Sistemleri
Yangın tespit ve söndürme sistemlerinin çalışması
Motor İzleme /Takip ve Yerde Çalıştırma
|
|
15) |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
1 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 |
3) |
-Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
2 |
4) |
-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
2 |
5) |
-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
2 |
6) |
-Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
3 |