Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Uçuş Teorisi - Döner Kanat/Pervane Aerodinamiği
Terminoloji;
Jiroskopik yalpa etkileri;
Tork reaksiyonu ve yön kontrolü;
Kaldırma simetri eksikliği, Blade tip tutunma kaybı (stall)
Çevirme eğilimi (translating tendency) ve düzeltilmesi;
Koriyolis etkisi ve telafisi;
Girdap halkası durumu (Vortex ring state), güç pıhtılaşması
(power settling), overpitching;
Oto-rotasyon;
Yer etkisi.
|
|
2) |
Uçuş Teorisi - Döner Kanat/Pervane Aerodinamiği
Terminoloji;
Jiroskopik yalpa etkileri;
Tork reaksiyonu ve yön kontrolü;
Kaldırma simetri eksikliği, Blade tip tutunma kaybı (stall)
Çevirme eğilimi (translating tendency) ve düzeltilmesi;
Koriyolis etkisi ve telafisi;
Girdap halkası durumu (Vortex ring state), güç pıhtılaşması
(power settling), overpitching;
Oto-rotasyon; Yer etkisi.
|
|
3) |
Uçuş Kumanda Sistemleri (ATA 27)
Devri kumanda;
Kolektif kumanda;
Swashplate;
Yalpa/Sapma kontrolü: Anti Tork Kontrolü, Kuyruk Pervanesi, hava tahliyesi;
Ana Rotor Hed: Dizayn ve Çalışma özellikleri;
Pala Yastıkları/Sönümleyicileri: Fonksiyon ve yapı:
|
|
4) |
Kanatlar, Rotor Palleri: Ana ve kuyruk rotor pali yapısı ve bağlantısı;
Trim kontrolü, sabit ve ayarlanabilir stabilizörler;
Sistem çalışması: Manüel, hidrolik, elektriksel, elektronik kumandalı (fly-by-wire);
Suni/Yapay hissetme;
Balanslama/Dengeleme ve ayarlama
|
|
5) |
Blade Tracking ve Vibrasyon Analizi
Rotor hizalama;
Ana rotor ve kuyruk rotoru izlemesi;
Statik ve dinamik balanslama/dengeleme;
Vibrasyon tipleri, vibrasyon azaltma metotları;
Yer/Zemin rezonası.
|
|
6) |
Stabilezeler, Aktarmalar/İletimler
Dişli kutuları, ana rotor ve kuyruk rotorları;
Kavramalar (clutch), serbest tekerlek üniteleri (free wheel units), rotor freni;
|
|
7) |
Gövde Yapıları, Uçuş kumanda Yüzeyleri
Yapısal mukavemete ilişkin uçuşa elverişlilik gereklilikleri;
Yapısal sınıflandırma, birinci, ikinci ve üçüncü;
Hata kaldırır, emniyetli ömür, hasar toleransı genel kavramları;
Bölge ve istasyon tanımlama sistemleri;
Gerilme, burkulma, eğilme, sıkıştırma, kesme, burulma, çekme gerilimi, yorulma;
Boşaltma ve havalandırma koşulları;
Sistem montaj/yerleştirme koşulları;
Yıldırımdan korunma koşulları;
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Gövde Yapıları, Nacel/ Paylon
(a) Yapısal mukavemete ilişkin uçuşa elverişlilik gereklilikleri;
Yapısal sınıflandırma, birinci, ikinci ve üçüncü;
Hata kaldırır, emniyetli ömür, hasar toleransı genel kavramları;
Bölge ve istasyon tanımlama sistemleri;
Gerilme, burkulma, eğilme, sıkıştırma, kesme, burulma, çekme gerilimi, yorulma;
Boşaltma ve havalandırma koşulları;
Sistem montaj/yerleştirme koşulları;
Yıldırımdan korunma koşulları;
|
|
10) |
Gövde Yapıları, Nacel/ Paylon
Aşağıdakilerin yapım metotları: Kaplama gövdeler, takviye çemberleri, takviye elemanları, gövde kirişleri, ana kaburgalar, takviye parçaları, dikmeler, bağlantılar, kirişler, kat yapıları, takviyeler, kaplama metotları, korozyonda koruma.
Paylon, irtifa dümeni ve iniş takımı bağlantıları;
Koltuk kurulumu;
Kapılar: Yapılar, mekanizmalar, çalışma (hareket) ve emniyet cihazları;
Pencere ve cam yapıları.
Yakıt depolama;
Yangın duvarları;
Motor bağlantıları;
Yapı birleştirme/montaj teknikleri: perçinleme,
civatalama, yapıştırma;
Renkseme, anotlama, boyama gibi yüzey koruma yöntemleri;
Yüzey temizleme.
Gövde simetrisi: Hizalama/ayarlama metotları ve simetri kontrolleri
|
|
11) |
Aşağıdakilerin yapım metotları: Kaplama gövdeler, takviye çemberleri, takviye elemanları, gövde kirişleri, ana kaburgalar, takviye parçaları, dikmeler, bağlantılar, kirişler, kat yapıları, takviyeler, kaplama metotları, korozyonda koruma.
Paylon, irtifa dümeni ve iniş takımı bağlantıları;
Koltuk kurulumu;
Kapılar: Yapılar, mekanizmalar, çalışma (hareket) ve emniyet cihazları;
Pencere ve cam yapıları.
Yakıt depolama;
Yangın duvarları;
Motor bağlantıları;
Yapı birleştirme/montaj teknikleri: perçinleme,
civatalama, yapıştırma;
Renkseme, anotlama, boyama gibi yüzey koruma yöntemleri;
Yüzey temizleme.
Gövde simetrisi: Hizalama/ayarlama metotları ve simetri kontrolleri.
|
|
12) |
Air Conditioning (ATA 21) Hava ikmali/beslemesi, Motor bleed ve yer arabası dahil hava ikmal kaynakları. |
|
13) |
Pitot statik: Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi;
Jiroskopik: Suni/yapay ufuk, durum yön göstergesi, yön göstergesi, yatay/ufki durum göstergesi, dönüş ve kayış göstergesi, dönüş koordinatörü;
Pusulalar: Direkt okuma, uzaktan okuma;
Vibrasyon gösterge sistemleri - HUMS;
Glass kokpit:
Diğer hava aracı sistem göstergeleri.
|
|
14) |
Pitot statik: Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi;
Jiroskopik: Suni/yapay ufuk, durum yön göstergesi, yön göstergesi, yatay/ufki durum göstergesi, dönüş ve kayış göstergesi, dönüş koordinatörü;
Pusulalar: Direkt okuma, uzaktan okuma;
Vibrasyon gösterge sistemleri - HUMS;
Glass kokpit:
Diğer hava aracı sistem göstergeleri.
|
|
15) |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
1 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 |
3) |
-Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
2 |
4) |
-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
1 |
5) |
-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
2 |
6) |
-Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
3 |