Dersin Amacı: |
Temel fizik ilke ve kavramlarını birinci sınıf öğrencilerine ayrıntılı bir şekilde tanıtmak, gerçek hayatta, endüstri ve teknoloji uygulamaları yoluyla fizikte diğer fen bilimleri ve mühendislik dallarının gerekliliğini ve önemini göstermek bu dersin amacıdır. |
Dersin İçeriği: |
Madde, kuvvetler, momentler ve çiftleri, vektörel gösteriş, lineer hareket, periyodik hareket, hız oranları ve hesaplamalar, kuvvet, iş, güç ve enerji, momentum, özgül ağırlık ve yoğunluk, termometreler |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Maddenin özellikleri: Kimyasal elementler, atomların yapısı, moleküller; kimyasal bileşikler; |
|
2) |
Maddenin halleri: katı, sıvı ve gaz; haller arasındaki değişimler. |
|
3) |
Statik ; Kuvvetler, momentler ve çiftleri, vektörsel gösterimler; Ağırlık merkezi. Gerilme, burkulma ve esneklik teorisinin temel ilkeleri: gerilme, sıkıştırma, kesme ve burulma; |
|
4) |
Katı, sıvı ve gazların çeşitleri ve özellikleri; Sıvılarda basınç ve kaldırma gücü (barometreler). |
|
5) |
Kinetik; Lineer (doğrusal) hareket: düz bir hat üzerinde düzgün hareket, sabit ivmeli hareket (yer çekimi etkisindeki hareket); |
|
6) |
Döner hareket: düzgün dairesel hareket (merkezkaç/merkezcil kuvvetler); |
|
7) |
Periyodik hareket: harmonik (sarkaç) hareket |
|
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Basit vibrasyon teorisi, harmonikler ve rezonans; Hız oranları, mekanik avantaj ve verim. |
|
10) |
Dinamik; Kütle, Kuvvet, atalet |
|
11) |
İş, güç, enerji (potansiyel, kinetik ve toplam enerji), ısı, verim |
|
12) |
Momentum, momentumun korunumu; İtme; Cayroskobik prensipler; Sürtünme: özellikleri ve etkileri, sürtünme katsayısı (yuvarlanma direnci). |
|
13) |
Akışkanlar dinamiği; Özgül ağırlık ve yoğunluk; Viskozite, sıvı direnci, akışın etkileri; Sıkıştırılabilirliğin sıvılar üzerindeki etkileri; Statik, dinamik ve toplam basınç: Bernoulli teoremi, venturi. |
|
14) |
Termodinamik; Sıcaklık: termometreler ve sıcaklık skalaları: Selsiyus, Fahrenhayt ve Kelvin; Isının tanımı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
1 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
1 |
3) |
-Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
1 |
5) |
-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1 |
6) |
-Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
1 |