Ders Kodu: | SHM001 | ||||
Ders İsmi: | Akılcı İlaç Kullanımı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. YEŞİM BULUT | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Yeşim BULUT | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrenciye akılcı ilaç kullanımı ve akılcı olmayan ilaç kullanımının potansiyel zararları hakkında bilgi kazandırılarak akılcı ilaç kullanımının teşvik edilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Akılcı ilaç kullanımı (AİK) kavramı ve unsurları, sağlık çalışanlarının akılcı ilaç kullanımında görevleri; akılcı olmayan ilaç kullanımı, örnekleri ve bu senaryoların potansiyel zararları; farklı hasta grupları ve klinik durumlarda akılcı ilaç kullanımını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Akılcı ilaç kullanımını tanımlar. 2) Akılcı ilaç kullanımının temel ilkelerini ve önemini açıklar. 3) Sağlık çalışanlarının akılcı ilaç kullanımındaki görevlerini tanımlar ve mesleki sorumluluklarının bir parçası olarak uygular. 4) Akılcı olmayan ilaç kullanımının hastada yaratabileceği potansiyel zararları açıklar. 5) Pediatrik hastalarda akılcı ilaç kullanımını açıklar ve destekler. 6) Geriatrik hastalarda akılcı ilaç kullanımını kavrar ve destekler. 7) İlaçların sebep olabileceği advers ve toksik etkileri analiz eder. 8) Antibiyotik direnci ve antibiyotiklerin akılcı kullanımını açıklar; antibiyotiklerin akılcı kullanımını destekler. 9) Bitkisel ürünler ve besin takviyelerinin sebep olabileceği advers ve toksik etkileri açıklar, besin-ilaç etkileşimlerini değerlendirir ve akılcı kullanımına katkı sağlar. 10) Akılcı olmayan ilaç kullanımına ilişkin örnekleri değerlendirir ve çözüm önerileri sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Akılcı İlaç Kullanımı Ders Tanıtımı | Öğretim elemanı ders notları |
2) | Akılcı İlaç Kullanımına Giriş ve Temel Kavramlar - I | Öğretim elemanı ders notları |
3) | Akılcı İlaç Kullanımına Giriş ve Temel Kavramlar - II | Öğretim elemanı ders notları |
4) | Akılcı Olmayan İlaç Kullanımı ve Akılcı Olmayan İlaç Kullanımına Dair Örnekler | Öğretim elemanı ders notları |
5) | İlaç Güvenliği ve Güvenli İlaç Kullanım İlkeleri | Öğretim elemanı ders notları |
6) | İlaç Uygulamasında Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar | Öğretim elemanı ders notları |
7) | Vize Sınavı | |
8) | Akılcı Antibiyotik Kullanımı ve Antibiyotik Direnci | Öğretim elemanı ders notları |
9) | Bitkisel Ürünlerin Akılcı Kullanımı | Öğretim elemanı ders notları |
10) | Pediatride Akılcı İlaç Kullanımı | Öğretim elemanı ders notları |
11) | Gebelik ve Laktasyonda Akılcı İlaç Kullanımı | Öğretim elemanı ders notları |
12) | Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı | Öğretim elemanı ders notları |
13) | Akılcı İlaç Kullanımı – Vaka Tartışması - I | |
14) | Akılcı İlaç Kullanımı – Vaka Tartışması - II | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Hilal-Dandan, R. (Ed.). (2017). Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı (Çev. Ed. Ş. Remzi Erdem, 1. baskı). Güneş Tıp Kitabevleri. 2. Whalen, K. (2024). Lippincott Farmakoloji (Çev. Prof. Dr. Ç. H. Karadağ, Prof. Dr. A. Ulugöl, & Prof. Dr. D. Dökmeci, Eds., 7. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Alldredge, B. K., Corelli, R. L., Ernst, M. E., Guglielmo, B. J., Jacobson, P. A., Kradjan, W. A. & Williams, B. R. (Ed.). (2013). Koda-Kimble ve Young'un Uygulamalı Tedavileri: İlaçların Klinik Kullanımı (10. basım). Lippincott Williams & Wilkins. 4. Schwinghammer, T. L., DiPiro, J. T., Ellingrod, V. L. & DiPiro, C. V. (Ed.). (2023). DiPiro'nun Farmakoterapi El Kitabı (12. baskı). McGraw Hill. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Hilal-Dandan, R. (Ed.). (2017). Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı (Çev. Ed. Ş. Remzi Erdem, 1. baskı). Güneş Tıp Kitabevleri. 2. Whalen, K. (2024). Lippincott Farmakoloji (Çev. Prof. Dr. Ç. H. Karadağ, Prof. Dr. A. Ulugöl, & Prof. Dr. D. Dökmeci, Eds., 7. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Alldredge, B. K., Corelli, R. L., Ernst, M. E., Guglielmo, B. J., Jacobson, P. A., Kradjan, W. A. & Williams, B. R. (Ed.). (2013). Koda-Kimble ve Young'un Uygulamalı Tedavileri: İlaçların Klinik Kullanımı (10. basım). Lippincott Williams & Wilkins. 4. Schwinghammer, T. L., DiPiro, J. T., Ellingrod, V. L. & DiPiro, C. V. (Ed.). (2023). DiPiro'nun Farmakoterapi El Kitabı (12. baskı). McGraw Hill. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sunum / Seminer | 7 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 42 |