Diyaliz
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM004
Ders İsmi: Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. DİLEK KOLCA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Dilek KOLCA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık alanındaki çalışmalarda verilerin rolünü ve önemini kavratmak, verilerin sağlık alanında kullanımını ve veri analiz yöntemlerini öğreterek, sağlık alanında biyoistatistiğin önemini kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrenciler epidemiyoloji kavramının ne ifade ettiğini, biyoistatiğin temelini oluştan veri kavramının anlaşılması ve işlenmesini, sağlık sektöründe kullanılan önemli hız ve oranların ne ifade ettiğini öğrenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Epidemiyoloji kavramını tanımlar.
2) Biyoistatistiğin genel kavramlarını tanımlar.
3) Sağlık hizmetlerinde biyoistatistiğin önemini açıklar
4) Verinin önemini kavrar, verilerin özelliklerini öğrenir ve özelliklerine göre verileri kullanır.
5) Verilerin kaynaklarını öğrenir ve bu kaynaklara göre ayrımlarını uygular.
6) Sağlık alanında kullanılan hız ve oranlara ait verileri açıklar.
7) Bildirimi zorunlu hastalıklara ait verileri yönetim ile paylaşır.
8) Toplumun nüfus yapısını ve özelliklerini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş, Dersin Amacı Ve Öğrenim Hedefleri
2) Genel Epidemiyoloji Bilgisi, Salgın Hastalıklar Epidemiyolojisi Ders sunumları
3) Biyoistatistik İle İlgili Genel Kavramlar Ders sunumları
4) Biyoistatistiğin Sağlık Hizmetlerinde Kullanımı Ders sunumları
5) Veri Tanımı, Özellikleri, Verinin Özelliklerini Etkileyecek Etmenler Ders sunumları
6) Veri Kaynakları Ders sunumları
7) Verin Ayırımı(Tasnifi) Ders sunumları
8) Ara Sınav
9) Verileri Tablo ve Grafikle Gösterme Ders sunumları
10) Merkezi Eğilim Ölçüleri(Ortalamalar) Ders sunumları
11) Dağılım Ölçüleri Ders sunumları
12) Toplumun Nüfus Yapısı ve Özellikleri Ders sunumları
13) Sağlık Alanında Kullanılan Önemli Hız ve Oranlar Ders sunumları
14) Bildirimi Zorunlu Hastalıklar Ders sunumları
15) Final
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sümbüloğlu, K. Ve Sümbüloğlu, V. (2019). Biyoistatistik, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
Karaçalışkann, İ. Ve Bingöl, A. N. (2017). Biyoistatistik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Akman, S. (2019). Biyoistatistik, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir.
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır.
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir.
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır.
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir.
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır.
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir.
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır.
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 23
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 53