Ağız ve Diş Sağlığı (İÖ) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM004 | ||||
Ders İsmi: | Biyoistatistik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DİLEK KOLCA | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör.Dilek KOLCA | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sağlık alanındaki çalışmalarda verilerin rolünü ve önemini kavratmak, verilerin sağlık alanında kullanımını ve veri analiz yöntemlerini öğreterek, sağlık alanında biyoistatistiğin önemini kavratmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında öğrenciler epidemiyoloji kavramının ne ifade ettiğini, biyoistatiğin temelini oluştan veri kavramının anlaşılması ve işlenmesini, sağlık sektöründe kullanılan önemli hız ve oranların ne ifade ettiğini öğrenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Epidemiyoloji kavramını tanımlar. 2) Biyoistatistiğin genel kavramlarını tanımlar. 3) Sağlık hizmetlerinde biyoistatistiğin önemini açıklar 4) Verinin önemini kavrar, verilerin özelliklerini öğrenir ve özelliklerine göre verileri kullanır. 5) Verilerin kaynaklarını öğrenir ve bu kaynaklara göre ayrımlarını uygular. 6) Sağlık alanında kullanılan hız ve oranlara ait verileri açıklar. 7) Bildirimi zorunlu hastalıklara ait verileri yönetim ile paylaşır. 8) Toplumun nüfus yapısını ve özelliklerini açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Dersin Amacı Ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | Genel Epidemiyoloji Bilgisi, Salgın Hastalıklar Epidemiyolojisi | Ders sunumları |
3) | Biyoistatistik İle İlgili Genel Kavramlar | Ders sunumları |
4) | Biyoistatistiğin Sağlık Hizmetlerinde Kullanımı | Ders sunumları |
5) | Veri Tanımı, Özellikleri, Verinin Özelliklerini Etkileyecek Etmenler | Ders sunumları |
6) | Veri Kaynakları | Ders sunumları |
7) | Verin Ayırımı(Tasnifi) | Ders sunumları |
8) | Ara Sınav | |
9) | Verileri Tablo ve Grafikle Gösterme | Ders sunumları |
10) | Merkezi Eğilim Ölçüleri(Ortalamalar) | Ders sunumları |
11) | Dağılım Ölçüleri | Ders sunumları |
12) | Toplumun Nüfus Yapısı ve Özellikleri | Ders sunumları |
13) | Sağlık Alanında Kullanılan Önemli Hız ve Oranlar | Ders sunumları |
14) | Bildirimi Zorunlu Hastalıklar | Ders sunumları |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Sümbüloğlu, K. Ve Sümbüloğlu, V. (2019). Biyoistatistik, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi. Karaçalışkann, İ. Ve Bingöl, A. N. (2017). Biyoistatistik, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | Akman, S. (2019). Biyoistatistik, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||||||||||||
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular. | ||||||||||||||||
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır. | ||||||||||||||||
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||||
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | ||||||||||||||||
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||||||||||||
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||||||||||||
8) Etkili iletişim kurar. | ||||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||||||||||||
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | ||||||||||||||||
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
2) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular. | |
3) | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır. | |
4) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
6) | Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | |
7) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | |
8) | Etkili iletişim kurar. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | |
13) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
14) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |
16) | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 23 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 53 |