Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE403 | ||||
Ders İsmi: | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Anadolu'da etkili olan ve toplum yaşamını şekillendiren tarikatların etkilerini anlamak ve bu etkileri tekkelerde üretilen halk edebiyatı ürünlerinden tespit etmektir. |
Dersin İçeriği: | Anadolu’da XIII-XIX. yüzyıllar içinde gelişen dinî-tasavvufi halk edebiyatı manzum ve mensur metinlerinin biçim, muhteva ve dil özelliklerinin değerlendirilmesi ve Klasik Türk Şiirinin bu edebiyatla etkileşiminin incelenmesi, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Sultan Veled, Eşrefoğlu Rumi, Aziz Mahmud Hüdai, Niyazi Mısrî, Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi şairlerin eserleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Anadolu'da etkili olan ve toplum yaşamını şekillendiren tarikatların etkilerini anlayabilir 2) Tekkelerde üretilen halk edebiyatı ürünlerinden tespit edebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tarikat ve Tekke Kavramları | |
2) | Ana Hatları ile Tarikatların Tarihi Gelişimi | |
3) | Anadolu'da Tarikatların Etkili Olmasını Kolaylaştıran Sosyo Kültürel Şartlar | |
4) | XI. ve XIV. Yüzyıllar Arası Anadolu'da Etkili Olan Tekkeler ve Sosyolojik İşlevleri | |
5) | Babailer ve Bektaşi Tarikatı | |
6) | Bektaşi Tarikatı ve Vilayetnameler | |
7) | İstanbul'da Etkili Olan Bektaşi Tekkeleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Bayrami Tarikatı (Edebi Eserleri ve Toplum Üzerindeki Etkisi) ve Nakşibendi Tarikatı (Edebi Eserleri ve Toplum Üzerindeki Etkileri) | |
10) | Kadiriler (Edebi Eserleri ve Toplum Üzerindeki Etkisi) | |
11) | Rıfai Tarikatı ve Tekkeleri (Edebi Eserleri ve Toplum Üzerindeki Etkisi) | |
12) | Günümüzde Etkili Olan Tarikatlar | |
13) | Günümüzde İstanbul'da Etkili Olan Belli Başlı Tarikatlar ve Cemaatler | |
14) | İstanbul'daki Önemli Ziyaret Yerleri | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Akarpınar, R. Bahar Mustafa Arslan (2010), Tekke-Tasavvuf Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 7.b., Ankara, Grafiker Yayınları, s.339-392. Artun, Erman (2006), Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, İstanbul, Kitabevi yayınları. Ocak, Ahmet Yaşar (2000), Alevî ve Bektaşî İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri, İstanbul, İletişim Yayınları Ocak, Ahmet Yaşar (1996), Babaîler İsyanı, İstanbul, Dergâh Yayınları (s.37-51 211-214) Uludağ, Süleyman. (2002). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı. |
Diğer Kaynaklar: | Akarpınar, R. Bahar Mustafa Arslan (2010), Tekke-Tasavvuf Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 7.b., Ankara, Grafiker Yayınları, s.339-392. Artun, Erman (2006), Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, İstanbul, Kitabevi yayınları. Ocak, Ahmet Yaşar (2000), Alevî ve Bektaşî İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri, İstanbul, İletişim Yayınları Ocak, Ahmet Yaşar (1996), Babaîler İsyanı, İstanbul, Dergâh Yayınları (s.37-51 211-214) Uludağ, Süleyman. (2002). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 2 |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 3 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | 2 |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 5 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 105 |