Dersin Amacı: |
Dersin amacı; öğrencilere halk biliminin kaynakları, araştırma teknikleri, kuram ve yöntemleri halkın inancı, hayalleri, gelenek ve görenekleri, adetleri, mutfak kültürü vb. göstermek, Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifini görmek. Ayrıca Anonim Halk Şiirinde tür ve şekil, Âşık Edebiyatı ve Tekke-Tasavvuf edebiyatı hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği: |
Halk bilimine genel bakış, halk biliminin kaynakları, araştırma teknikleri, kuram ve yöntemleri, inanç sistemleri, halk kültüründe sosyal normlar, yaptırımlar ve davranış türleri, kutlamalar, törenler, bayramlar, inanışlar, halk oyunları, mutfak kültürü, Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifi İslâm öncesi halk edebiyatı, Türk halk edebiyatında âşık tarzı Türk edebiyatı, Tekke-Tasavvuf edebiyatı |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Halk bilimine genel bakış, halk biliminin kaynakları |
|
2) |
Halk biliminde araştırma teknikleri, halk biliminde bazı terim ve kavramlar, halk bilimi kuram ve yöntemleri |
|
3) |
Anadolu halk bilimini besleyen İslâmiyet öncesi inanç sistemleri, halk kültüründe sosyal normlar, yaptırımlar ve davranış türleri |
|
4) |
Halk kültürüne geçiş dönemleri |
|
5) |
Bayramlar, törenler, kutlamalar, inanışlar |
|
6) |
Çocuk oyunları, halk oyunları, mutfak kültürü |
|
7) |
Günümüzde kültürel değişim- gelişimle yeniden yapılan halk bilimine genel bakış |
|
8) |
Vize |
|
9) |
Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifi, Türk halk edebiyatının faydalandığı kaynak eserler, Türk halk edebiyatının başlangıçta yapılan klasik tasnifi, Türk halk edebiyatının temelini oluşturan dinî nitelikli törenler |
|
10) |
Anonim halk edebiyatındaki mit, efsane, masal, destan, halk hikayesi, fıkra, atasözü, deyim, halk tiyatrosu |
|
11) |
Anonim halk şiirinde İslamiyet öncesi nazım türleri ve İslam dönemi nazım türleri |
|
12) |
Âşık tarzı Türk edebiyatının tanımı, özellikleri, nazım türleri |
|
13) |
Âşık Edebiyatının belli başlı şahsiyetlerinden örnekler |
|
14) |
Dinî tasavvufî Türk edebiyatının tanımı, özellikleri, nazım türleri ve belli başlı şahsiyetleri |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1) Artun, Erman, Türk Halk Bilimi, Kitabevi, 6. Baskı, İstanbul 2010.
2) Güzel, Abdurrahman-Ali Torun, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, 7. Baskı, İstanbul 2012.
3) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları,14. Baskı, Ankara, 2017.
|
Diğer Kaynaklar: |
1) Çıblak, Nilgün, “İçel’de Yağmur Yağdırma Törenleri”, Folklor / Edebiyat, C.VIII, S. XXXI, 2002, s. 93-103.
2) Düzgün, Dilaver, “ Halk Bilimi Araştırmaları Tarihinde Prof. Dr. Mehmet Kaplan ve Atatürk Üniversitesi”, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 55, Aralık 2015, s. 257-272.
3) Durbilmez Bayram, “Halk Bilimi Araştırmaların 100. Yılında: “Halk Bilimi” ile “Edebiyat”ın Ortak Alanları ve “Halk Edebiyatı” Üzerine bir Değerlendirme”, Millî Folklor, Yıl 25, Sayı 99, 2013. s. 101-112.
4) Tepeköylü, İlke, Türkiye’deki Üniversitelerde Yeni Dönem Halk Bilimi Çalışmaları, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Yıl 2017, Güz, s. 313-319.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. |
|
2) |
Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. |
|
3) |
Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. |
|
4) |
Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
|
5) |
Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. |
|
6) |
Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. |
2 |
7) |
Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. |
|
8) |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. |
|
9) |
Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
|
10) |
Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. |
3 |
11) |
Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
12) |
Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. |
|
13) |
Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. |
|
14) |
Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
|