TDE208 Halk Edebiyatı ve Halkbilimine Girişİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE208
Ders İsmi: Halk Edebiyatı ve Halkbilimine Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere halk biliminin kaynakları, araştırma teknikleri, kuram ve yöntemleri halkın inancı, hayalleri, gelenek ve görenekleri, adetleri, mutfak kültürü vb. göstermek, Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifini görmek. Ayrıca Anonim Halk Şiirinde tür ve şekil, Âşık Edebiyatı ve Tekke-Tasavvuf edebiyatı hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Halk bilimine genel bakış, halk biliminin kaynakları, araştırma teknikleri, kuram ve yöntemleri, inanç sistemleri, halk kültüründe sosyal normlar, yaptırımlar ve davranış türleri, kutlamalar, törenler, bayramlar, inanışlar, halk oyunları, mutfak kültürü, Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifi İslâm öncesi halk edebiyatı, Türk halk edebiyatında âşık tarzı Türk edebiyatı, Tekke-Tasavvuf edebiyatı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Halk bilimine genel bakış, halk biliminin kaynaklarını öğrenebilir.
2) Halk biliminde araştırma teknikleri, halk bilimi kuram ve yöntemlerini öğrenebilir.
3) İnanç Sistemlerine Bağlı Kültler, Âdet, İnanç ve Pratikler ile ilgili bilgi alınabilir.
4) Doğum, evlenme, ölüm ile ilgili bilgi alınabilir.
5) Bayram, tören, kutlama, inanış ve inanmalar üzerinde durulabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk bilimine genel bakış, halk biliminin kaynakları
2) Halk biliminde araştırma teknikleri, halk biliminde bazı terim ve kavramlar, halk bilimi kuram ve yöntemleri
3) Anadolu halk bilimini besleyen İslâmiyet öncesi inanç sistemleri, halk kültüründe sosyal normlar, yaptırımlar ve davranış türleri
4) Halk kültürüne geçiş dönemleri
5) Bayramlar, törenler, kutlamalar, inanışlar
6) Çocuk oyunları, halk oyunları, mutfak kültürü
7) Günümüzde kültürel değişim- gelişimle yeniden yapılan halk bilimine genel bakış
8) Vize
9) Türk halk edebiyatının tanımı, özellikleri ve tarifi, Türk halk edebiyatının faydalandığı kaynak eserler, Türk halk edebiyatının başlangıçta yapılan klasik tasnifi, Türk halk edebiyatının temelini oluşturan dinî nitelikli törenler
10) Anonim halk edebiyatındaki mit, efsane, masal, destan, halk hikayesi, fıkra, atasözü, deyim, halk tiyatrosu
11) Anonim halk şiirinde İslamiyet öncesi nazım türleri ve İslam dönemi nazım türleri
12) Âşık tarzı Türk edebiyatının tanımı, özellikleri, nazım türleri
13) Âşık Edebiyatının belli başlı şahsiyetlerinden örnekler
14) Dinî tasavvufî Türk edebiyatının tanımı, özellikleri, nazım türleri ve belli başlı şahsiyetleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Artun, Erman, Türk Halk Bilimi, Kitabevi, 6. Baskı, İstanbul 2010.
2) Güzel, Abdurrahman-Ali Torun, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, 7. Baskı, İstanbul 2012.
3) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları,14. Baskı, Ankara, 2017.
Diğer Kaynaklar: 1) Çıblak, Nilgün, “İçel’de Yağmur Yağdırma Törenleri”, Folklor / Edebiyat, C.VIII, S. XXXI, 2002, s. 93-103.
2) Düzgün, Dilaver, “ Halk Bilimi Araştırmaları Tarihinde Prof. Dr. Mehmet Kaplan ve Atatürk Üniversitesi”, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 55, Aralık 2015, s. 257-272.
3) Durbilmez Bayram, “Halk Bilimi Araştırmaların 100. Yılında: “Halk Bilimi” ile “Edebiyat”ın Ortak Alanları ve “Halk Edebiyatı” Üzerine bir Değerlendirme”, Millî Folklor, Yıl 25, Sayı 99, 2013. s. 101-112.
4) Tepeköylü, İlke, Türkiye’deki Üniversitelerde Yeni Dönem Halk Bilimi Çalışmaları, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Yıl 2017, Güz, s. 313-319.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. 2
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 3
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 14 2 16
Toplam İş Yükü 96