Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE207 | ||||
Ders İsmi: | Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencilere Cumhuriyet döneminde Türk edebiyatının önceki dönemlere göre nasıl değişiklikler yaşadığını göstermek; şiirin, romanın ve hikayenin son yüzyıldaki gelişimini modernleşmesini açıklamak, bu devirde çeşitli yönelişler ve mahfiller altında toplanan sanat ekollerini tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği: | Cumhuriyet devrinde Türk edebiyatının seyri, yeni rejimle beraber değişen konular, şiirde yeni yönelişler, Anadolu şiirinin doğuşu, yerel-kırsal temalar, İslamcı şiir ve sosyalist şiirin gelişimi, hikaye ve romanda ezen-ezilen ilişkisi, modern romanın yaygınlaşması, hikayede Çehov tarzının oturması, milli şiirin gelişerek devam etmesi, tarihî romanlar, kent sosyalitesinin hikaye ve romanda işlenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cumhuriyet devri Türk edebiyatını tanır. 2) Cumhuriyet edebiyatını önceki dönemden ayıran farkları görür. 3) Edebiyatın içindeki yerel-kültürel unsurları, kırsal ögeleri anlar. 4) Edebiyatın içindeki yerel-kültürel unsurları, kırsal ögeleri anlar. 5) Modern romanın Türk edebiyatında bir önceki dönem başlayan gelişiminin bu dönemde nasıl ileri örnekler verdiği hakkında yorum yapabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cumhuriyet devri Türk şiirine giriş; modern şiirin epistemolojisi, Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla, Serenad | |
2) | Beş Hececiler, Anadolu şiiri, Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları | |
3) | Cumhuriyet devri Türk Romanına giriş, yeni konular, Reşat Nuri Güntekin, Kan Davası | |
4) | Cumhuriyet devri Türk hikayesine giriş, erken dönem konuları, Sabahattin Ali, Kafa Kağıdı, Selam, Değirmen, Hasan Boğuldu | |
5) | Necip Fazıl Kısakürek, Büyük Doğu, şiirde İslamcı kanat, Kaldırımlar-Karacaahmet | |
6) | Peyami Safa, romanda Batı-Doğu karşılaştırması, Fatih-Harbiye | |
7) | Sait Faik Abasıyanık, Çehov hikayesi, Lüzumsuz Adam, Sarnıç, Dülger Balığının Ölümü | |
8) | Nazım Hikmet, sosyalist şiir, Makinalaşmak | |
9) | Ahmet Hamdi Tanpınar, modern roman, Huzur | |
10) | Şiirde yeni açılımlar; Garipçiler, Oktay’la Mektuplar; 2. Yeniler, Üvercinka | |
11) | Orhan Kemal, ezen-ezilen roman ilişkisi, Bereketli Topraklar Üstünde | |
12) | Hisarcılar, Bekir Sıtkı, Hancı; Arif Nihat Asya, millî şiir, Bayrak | |
13) | Tarihi romanlar, popülerlik, IV.Murat | |
14) | Latife Tekin, Berci Kristin Çöp Masalları; kent sosyalitesi roman-hikaye; Yücel, Ağır Tüy, Karganın Seyir Defteri |
Ders Notları / Kitaplar: | İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | 1) Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları 2) Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri, Dergah Yayınları 3) Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I, II, Dergah Yayınları 4) Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, II, III 5) İnci Enginün, Araştırmalar ve Belgeler, Dergah Yayınları 6) Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, İletişim Yayınları 7) Ahmet Muhip Dıranas, Bütün Şiirleri 8) Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları, Toplu Şiirler, Yky 9) Reşat Nuri Güntekin, Kan Davası, İnkılap Yayınları 10) Sabahattin Ali, Bütün Öyküleri, Yky 11) Necip Fazıl Kısakürek, Çile, Büyük Doğu yayınları 12) Nazım Hikmet, Bütün Şiirleri, Yky 13) Peyami Safa, Fatih-Harbiye, Ötüken 14) Sait Faik Abasıyanık, Bütün Hikayeleri, Yky 15) Ahmet Hamdi Tanpınar, Huzur 16) Orhan Veli, Bütün Şiirleri, Yky 17) İkinci Yeni Şiir Antoloji-Dosya, Mehmet H. Doğan, İkaros Yay. 2008 18) Orhan Kemal, Bereketli Topraklar Üzerinde 19) Cemal Süreya, Üvercinka, Yky 20) Yavuz Bahadıroğlu, IV.Murat, Nesil 21) Latife Tekin, Berci Kristin Çöp Masalları 22) M.Yücel Öztürk, Ağır Tüy |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | 1 |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 2 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 2 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |