TDE207 Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE207
Ders İsmi: Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere Cumhuriyet döneminde Türk edebiyatının önceki dönemlere göre nasıl değişiklikler yaşadığını göstermek; şiirin, romanın ve hikayenin son yüzyıldaki gelişimini modernleşmesini açıklamak, bu devirde çeşitli yönelişler ve mahfiller altında toplanan sanat ekollerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Cumhuriyet devrinde Türk edebiyatının seyri, yeni rejimle beraber değişen konular, şiirde yeni yönelişler, Anadolu şiirinin doğuşu, yerel-kırsal temalar, İslamcı şiir ve sosyalist şiirin gelişimi, hikaye ve romanda ezen-ezilen ilişkisi, modern romanın yaygınlaşması, hikayede Çehov tarzının oturması, milli şiirin gelişerek devam etmesi, tarihî romanlar, kent sosyalitesinin hikaye ve romanda işlenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cumhuriyet devri Türk edebiyatını tanır.
2) Cumhuriyet edebiyatını önceki dönemden ayıran farkları görür.
3) Edebiyatın içindeki yerel-kültürel unsurları, kırsal ögeleri anlar.
4) Edebiyatın içindeki yerel-kültürel unsurları, kırsal ögeleri anlar.
5) Modern romanın Türk edebiyatında bir önceki dönem başlayan gelişiminin bu dönemde nasıl ileri örnekler verdiği hakkında yorum yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cumhuriyet devri Türk şiirine giriş; modern şiirin epistemolojisi, Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla, Serenad
2) Beş Hececiler, Anadolu şiiri, Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları
3) Cumhuriyet devri Türk Romanına giriş, yeni konular, Reşat Nuri Güntekin, Kan Davası
4) Cumhuriyet devri Türk hikayesine giriş, erken dönem konuları, Sabahattin Ali, Kafa Kağıdı, Selam, Değirmen, Hasan Boğuldu
5) Necip Fazıl Kısakürek, Büyük Doğu, şiirde İslamcı kanat, Kaldırımlar-Karacaahmet
6) Peyami Safa, romanda Batı-Doğu karşılaştırması, Fatih-Harbiye
7) Sait Faik Abasıyanık, Çehov hikayesi, Lüzumsuz Adam, Sarnıç, Dülger Balığının Ölümü
8) Nazım Hikmet, sosyalist şiir, Makinalaşmak
9) Ahmet Hamdi Tanpınar, modern roman, Huzur
10) Şiirde yeni açılımlar; Garipçiler, Oktay’la Mektuplar; 2. Yeniler, Üvercinka
11) Orhan Kemal, ezen-ezilen roman ilişkisi, Bereketli Topraklar Üstünde
12) Hisarcılar, Bekir Sıtkı, Hancı; Arif Nihat Asya, millî şiir, Bayrak
13) Tarihi romanlar, popülerlik, IV.Murat
14) Latife Tekin, Berci Kristin Çöp Masalları; kent sosyalitesi roman-hikaye; Yücel, Ağır Tüy, Karganın Seyir Defteri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları
Diğer Kaynaklar: 1) Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah Yayınları
2) Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri, Dergah Yayınları
3) Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I, II, Dergah Yayınları
4) Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, II, III
5) İnci Enginün, Araştırmalar ve Belgeler, Dergah Yayınları
6) Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, İletişim Yayınları
7) Ahmet Muhip Dıranas, Bütün Şiirleri
8) Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları, Toplu Şiirler, Yky
9) Reşat Nuri Güntekin, Kan Davası, İnkılap Yayınları
10) Sabahattin Ali, Bütün Öyküleri, Yky
11) Necip Fazıl Kısakürek, Çile, Büyük Doğu yayınları
12) Nazım Hikmet, Bütün Şiirleri, Yky
13) Peyami Safa, Fatih-Harbiye, Ötüken
14) Sait Faik Abasıyanık, Bütün Hikayeleri, Yky
15) Ahmet Hamdi Tanpınar, Huzur
16) Orhan Veli, Bütün Şiirleri, Yky
17) İkinci Yeni Şiir Antoloji-Dosya, Mehmet H. Doğan, İkaros Yay. 2008
18) Orhan Kemal, Bereketli Topraklar Üzerinde
19) Cemal Süreya, Üvercinka, Yky
20) Yavuz Bahadıroğlu, IV.Murat, Nesil
21) Latife Tekin, Berci Kristin Çöp Masalları
22) M.Yücel Öztürk, Ağır Tüy

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. 1
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 2
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 2 65
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 98