TDE104 Türkiye Türkçesi 2: Şekil Bilgisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE104
Ders İsmi: Türkiye Türkçesi 2: Şekil Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FEYZİ ÇİMEN
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kelime ve ek kavramı bağlamında Türkçedeki kelime sınıflarının oluşumu, her birinin kendi içinde ve birbirleriyle olan ilişkilerinde oluşturdukları ekli ve eksiz yapılar; isim, sıfat, zamir, zarf, fiil, edat kategorileri ayrı ayrı incelenecektir.
Dersin İçeriği: Türkiye Türkçesinde kelime kök ve gövdeleri, bunların eklerle birleşerek oluşturdukları yapılar, Türkçedeki kelime sınıfları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kelimenin oluşması kurallarını bir sistem dahilinde kavramayı gerçekleştirebilir.
2) Eklerin çeşitlerini, işlevlerini ve özel kullanımlarını kavratarak ek-kök ilişkilerinin Türkçenin en önemli yapısal özelliklerinden olduğunu benimseyebilir.
3) Konuyla ilgili araştırma yapma, makale yazma ve eleştirel bakış açısı becerileri kazandırılabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kelime, kelimenin tanımı, oluşması, çeşitleri.
2) Ek, ekin tanımı, yapıları, ek çeşitleri, işlevleri
3) İsimler ve isim soylu kelimler, tanımı, çeşitleri.
4) Sıfat, tanımı, çeşitleri, işlevi
5) Zamir, tanımı, işlevi, çeşitleri
6) Zarf, tanımı, işlevi, çeşitleri, zarf yapıları
7) Fiil, tanımı, işlevi, fiil yapıları
8) Ara sınav
9) Fiil çekimi: Basit zaman kipleri
10) Fiil çekimi: Birleşik zaman kipleri
11) Dilek kipleri
12) Fiillerde çatı: edilgenlik, dönüşlülük, ettirgenlik, işteşlik
13) Fiillerde olumsuzluk
14) Fillerde soru ve olumsuz soru, Edatlar, tanımı, çeşitleri, işlevleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Boğaziçi Yay. 2000. Banguoğlu, Tahsin. Türkçenin Grameri, Ankara: TDK yay. 2000. Korkmaz, Zeynep. Türkiye Türkçesi Grameri, Ankara, 2003.
Diğer Kaynaklar: Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Boğaziçi Yay. 2000. Banguoğlu, Tahsin. Türkçenin Grameri, Ankara: TDK yay. 2000. Korkmaz, Zeynep. Türkiye Türkçesi Grameri, Ankara, 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. 3
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. 3
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. 3
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0