TDE050 Eski Türk Edebiyatında Nesirİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE050
Ders İsmi: Eski Türk Edebiyatında Nesir
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Türk nesrinin genel özelliklerini tanıtarak örnek metinlerin incelenmesi sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Eski Türk edebiyatı nesrinin tarihî gelişimi, özellikleri ve türleri, farklı yüzyıllardan farklı türlerde seçilen nesir örneklerinin incelenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk nesrinin genel özelliklerini tanır.
2) Nesirde kullanılan üslupları sıralar ve özelliklerini tanır.
3) Örnek metinlerdeki üslup özelliklerini gösterir.
4) Türk nesrinin tarihi gelişimini takip edebilir.
5) Örnek metinleri okur ve değerlendirebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türk nesrinin tarihi gelişimi
2) Türk nesrinin genel özellikleri
3) İslamiyet öncesi ve sonrası Türk nesri
4) Seci' ve seci' araştırmaları
5) Örnek metin okuma ve yorumlama
6) Örnek metin okuma ve yorumlama
7) Örnek metin okuma ve yorumlama
8) Ara Sınav
9) Örnek metin okuma ve yorumlama
10) Örnek metin okuma ve yorumlama
11) Örnek metin okuma ve yorumlama
12) Örnek metin okuma ve yorumlama
13) Örnek metin okuma ve yorumlama
14) Örnek metin okuma ve yorumlama
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Âşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ, Ankara.
Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara.
Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter.
Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.), (1971), MEB.
Diğer Kaynaklar: Âşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ, Ankara.
Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara.
Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter.
Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.), (1971), MEB.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. 3
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. 1
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ödevler 1 2 5 7
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 105