Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE050 | ||||
Ders İsmi: | Eski Türk Edebiyatında Nesir | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Türk nesrinin genel özelliklerini tanıtarak örnek metinlerin incelenmesi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Eski Türk edebiyatı nesrinin tarihî gelişimi, özellikleri ve türleri, farklı yüzyıllardan farklı türlerde seçilen nesir örneklerinin incelenmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk nesrinin genel özelliklerini tanır. 2) Nesirde kullanılan üslupları sıralar ve özelliklerini tanır. 3) Örnek metinlerdeki üslup özelliklerini gösterir. 4) Türk nesrinin tarihi gelişimini takip edebilir. 5) Örnek metinleri okur ve değerlendirebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Türk nesrinin tarihi gelişimi | |
2) | Türk nesrinin genel özellikleri | |
3) | İslamiyet öncesi ve sonrası Türk nesri | |
4) | Seci' ve seci' araştırmaları | |
5) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
6) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
7) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
10) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
11) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
12) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
13) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
14) | Örnek metin okuma ve yorumlama | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Âşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü. İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ, Ankara. Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara. Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter. Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.), (1971), MEB. |
Diğer Kaynaklar: | Âşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü. İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ, Ankara. Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara. Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter. Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.), (1971), MEB. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | 3 |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | 1 |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 5 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 105 |