Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE046 | ||||
Ders İsmi: | Türk Tiyatro Edebiyatı | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Geçmişten bugüne Türk tiyatrosunun tarihsel gelişimini öğretmek |
Dersin İçeriği: | Geçmişten bugüne Türk toplumunda tiyatro türü, Türk edebiyatında tiyatro türünün tarihsel gelişimi; Türk edebiyatından örnek tiyatro metinlerinin incelenmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tiyatro türünün tarihsel gelişimini öğrenebilir. 2) Türk tiyatrosunun geçmişten günümüze ilerleyişini öğrenebilir. 3) Türk tiyatro edebiyatı eserlerini yorumlayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tiyatronun doğuşuna ilişkin yaklaşım ve kuramlar Eski çağlarda farklı toplumda tiyatro | - |
2) | Eski Türk toplumunda tiyatro ve Geleneksel Türk Tiyatrosu Osmanlı Toplumunda tiyatro | - |
3) | Antik Yunan tiyatro örnekleri Sophokles, Kral Oidipus ve Elektra oyunları, Euripides Electra oyunu | - |
4) | Romeo Juliet ve Othello oyunlarından hareketle Shakespeare’in tiyatroculuğuna bakış | - |
5) | Tanzimat Dönemi Türk tiyatrosu Şinasi, Şair Evlenmesi; Namık Kemal, Vatan yahut Silistre, Akif Bey, Gülnihal | - |
6) | Abdülhak Hâmit Tarhan, Tarık Ahmet Midhat Efendi, Çengi yahut Daniş Çelebi Recaizade Mahmut Ekrem, Çok Bilen Çok Yanılır. II. Meşrutiyet Devri Türk Tiyatrosuna Genel Bir Bakış | - |
7) | Cumhuriyet Devri Türk Tiyatrosu Reşat Nuri Güntekin, Balıkesir Muhasebecisi Necip Fazıl Kısakürek, Bir Adam Yaratmak, Reis Bey | - |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Nazım Hikmet, Yusuf ile Menofis Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı, Ay Işığında Şamata | - |
10) | Sabahattin Kudret Aksal, Kahvede Şenlik Var Güngör Dilmen, Kurban, Bağdat Hatun | - |
11) | Orhan Asena, Hürrem Sultan Turan Oflazoğlu, Ney ve Kılıç, Yine Bir Gül Nihal Dede Efendi | - |
12) | Funda Özşener, Ah Tamara Behiç Ak, Tek Kişilik Şehir | - |
13) | Haldun Dormen, Kantocu Güner Sümer, Yarın Cumartesi | - |
14) | 1980 Sonrası Türk Tiyatrosuna Genel Bir Bakış | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Metin And, Türk Tiyatro Tarihi Başlangıcından 1983’e, İletişim Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Refik Ahmet Sevengil, Türk Tiyatrosu Tarihi Özdemir Nutku, Dram Sanatı Tiyatroya Giriş, Kabalcı Yayınevi Sevda Şener, Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | 1 | |||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | 2 | 3 | ||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | 1 |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | 2 |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | 3 |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 1 |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | 2 |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | 3 |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | 1 |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | 2 |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 2 |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 3 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 1 |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | 1 |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | 1 |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |