TDE046 Türk Tiyatro Edebiyatıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE046
Ders İsmi: Türk Tiyatro Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Geçmişten bugüne Türk tiyatrosunun tarihsel gelişimini öğretmek
Dersin İçeriği: Geçmişten bugüne Türk toplumunda tiyatro türü, Türk edebiyatında tiyatro türünün tarihsel gelişimi; Türk edebiyatından örnek tiyatro metinlerinin incelenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tiyatro türünün tarihsel gelişimini öğrenebilir.
2) Türk tiyatrosunun geçmişten günümüze ilerleyişini öğrenebilir.
3) Türk tiyatro edebiyatı eserlerini yorumlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tiyatronun doğuşuna ilişkin yaklaşım ve kuramlar Eski çağlarda farklı toplumda tiyatro -
2) Eski Türk toplumunda tiyatro ve Geleneksel Türk Tiyatrosu Osmanlı Toplumunda tiyatro -
3) Antik Yunan tiyatro örnekleri Sophokles, Kral Oidipus ve Elektra oyunları, Euripides Electra oyunu -
4) Romeo Juliet ve Othello oyunlarından hareketle Shakespeare’in tiyatroculuğuna bakış -
5) Tanzimat Dönemi Türk tiyatrosu Şinasi, Şair Evlenmesi; Namık Kemal, Vatan yahut Silistre, Akif Bey, Gülnihal -
6) Abdülhak Hâmit Tarhan, Tarık Ahmet Midhat Efendi, Çengi yahut Daniş Çelebi Recaizade Mahmut Ekrem, Çok Bilen Çok Yanılır. II. Meşrutiyet Devri Türk Tiyatrosuna Genel Bir Bakış -
7) Cumhuriyet Devri Türk Tiyatrosu Reşat Nuri Güntekin, Balıkesir Muhasebecisi Necip Fazıl Kısakürek, Bir Adam Yaratmak, Reis Bey -
8) Ara Sınav -
9) Nazım Hikmet, Yusuf ile Menofis Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı, Ay Işığında Şamata -
10) Sabahattin Kudret Aksal, Kahvede Şenlik Var Güngör Dilmen, Kurban, Bağdat Hatun -
11) Orhan Asena, Hürrem Sultan Turan Oflazoğlu, Ney ve Kılıç, Yine Bir Gül Nihal Dede Efendi -
12) Funda Özşener, Ah Tamara Behiç Ak, Tek Kişilik Şehir -
13) Haldun Dormen, Kantocu Güner Sümer, Yarın Cumartesi -
14) 1980 Sonrası Türk Tiyatrosuna Genel Bir Bakış -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Metin And, Türk Tiyatro Tarihi Başlangıcından 1983’e, İletişim Yayınları
Diğer Kaynaklar: Refik Ahmet Sevengil, Türk Tiyatrosu Tarihi
Özdemir Nutku, Dram Sanatı Tiyatroya Giriş, Kabalcı Yayınevi
Sevda Şener, Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. 1
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. 2 2 2
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. 3 3 3
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. 2 3
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3 3 3
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 3 3 3
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. 1
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. 2
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. 3
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. 1
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. 2
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. 3
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. 1
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. 2
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 2
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 3
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. 1
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. 1
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 98