TDE043 Eski Türk Edebiyatında Akımlarİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE043
Ders İsmi: Eski Türk Edebiyatında Akımlar
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eski Türk edebiyatını 15. yüzyıldan 19. yüzyıla dek etkileyen üslup, akım ve temayüller hakkında bilgi vermek ve yorumlamak
Dersin İçeriği: Eski Türk edebiyatı döneminde ortaya çıkan akım ve temayüller ve bunların temsilcileri, Sebk-i Hindi, Hikemi üslup, Türki-i Basit, mahallileşme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mahallileşme temayülü hakkında bilgi sahibi olur.
2) Sebk-i Hindi’nin özelliklerini bilir.
3) Türki-i Basit tarzını öğrenir.
4) Hikemi üslubu tanır.
5) Encümen-i şuara hakkında bilgi edinir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eski Türk edebiyatında üslup, tarz, temayül, anlayış ve akımlar hakkında bilgi verilmesi
2) Mahallileşme akımı ve yüzyıllar boyunca gelişimi
3) Necati ve Baki’nin şiirlerinden hareketle mahallileşme temayülü
4) Enderunlu Vasıf ve Nedim’in şiirlerinden hareketle mahallileşme temayülü
5) Türki-i Basit akımının özellikleri
6) Edirneli Nazmi, Tatavlalı Mahremi, Aydınlı Visali’nin şiirlerinden örnekler
7) Sebk-i Hindi üslubunun özellikleri
8) Ara sınav
9) Neşati ve Fehim’in şiirlerinden hareketle Sebk-i Hindi üslubu
10) Naili ve Şeyh Galib’in şiirlerinden hareketle Sebk-i Hindi üslubu
11) Hikemi üslubun özellikleri ve gelişimi
12) Nabi ve Koca Ragıp Paşa’nın eserlerinden hareketle hikemi üslup
13) Encümen-i Şuara ve benimsedikleri üslup tarzı
14) Hersekli Arif Hikmet ve Leskofçalı Galib
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Necati Bey Divanı
Baki Divanı
Enderunlu Vasıf Divanı
Nedim Divanı
Edirneli Nazmi Divanı
Neşati Divanı
Fehim Divanı
Naili Divanı
Şeyh Galib Divanı
Nabi Divanı
Koca Ragıb Paşa Divanı
Hersekli Arif Hikmet Divanı
Diğer Kaynaklar: Necati Bey Divanı
Baki Divanı
Enderunlu Vasıf Divanı
Nedim Divanı
Edirneli Nazmi Divanı
Neşati Divanı
Fehim Divanı
Naili Divanı
Şeyh Galib Divanı
Nabi Divanı
Koca Ragıb Paşa Divanı
Hersekli Arif Hikmet Divanı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 3
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. 3
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ödevler 1 2 5 7
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 105