Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE043 | ||||
Ders İsmi: | Eski Türk Edebiyatında Akımlar | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Eski Türk edebiyatını 15. yüzyıldan 19. yüzyıla dek etkileyen üslup, akım ve temayüller hakkında bilgi vermek ve yorumlamak |
Dersin İçeriği: | Eski Türk edebiyatı döneminde ortaya çıkan akım ve temayüller ve bunların temsilcileri, Sebk-i Hindi, Hikemi üslup, Türki-i Basit, mahallileşme. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mahallileşme temayülü hakkında bilgi sahibi olur. 2) Sebk-i Hindi’nin özelliklerini bilir. 3) Türki-i Basit tarzını öğrenir. 4) Hikemi üslubu tanır. 5) Encümen-i şuara hakkında bilgi edinir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eski Türk edebiyatında üslup, tarz, temayül, anlayış ve akımlar hakkında bilgi verilmesi | |
2) | Mahallileşme akımı ve yüzyıllar boyunca gelişimi | |
3) | Necati ve Baki’nin şiirlerinden hareketle mahallileşme temayülü | |
4) | Enderunlu Vasıf ve Nedim’in şiirlerinden hareketle mahallileşme temayülü | |
5) | Türki-i Basit akımının özellikleri | |
6) | Edirneli Nazmi, Tatavlalı Mahremi, Aydınlı Visali’nin şiirlerinden örnekler | |
7) | Sebk-i Hindi üslubunun özellikleri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Neşati ve Fehim’in şiirlerinden hareketle Sebk-i Hindi üslubu | |
10) | Naili ve Şeyh Galib’in şiirlerinden hareketle Sebk-i Hindi üslubu | |
11) | Hikemi üslubun özellikleri ve gelişimi | |
12) | Nabi ve Koca Ragıp Paşa’nın eserlerinden hareketle hikemi üslup | |
13) | Encümen-i Şuara ve benimsedikleri üslup tarzı | |
14) | Hersekli Arif Hikmet ve Leskofçalı Galib | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Necati Bey Divanı Baki Divanı Enderunlu Vasıf Divanı Nedim Divanı Edirneli Nazmi Divanı Neşati Divanı Fehim Divanı Naili Divanı Şeyh Galib Divanı Nabi Divanı Koca Ragıb Paşa Divanı Hersekli Arif Hikmet Divanı |
Diğer Kaynaklar: | Necati Bey Divanı Baki Divanı Enderunlu Vasıf Divanı Nedim Divanı Edirneli Nazmi Divanı Neşati Divanı Fehim Divanı Naili Divanı Şeyh Galib Divanı Nabi Divanı Koca Ragıb Paşa Divanı Hersekli Arif Hikmet Divanı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 3 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | 3 |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 5 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 105 |