Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE034 | ||||
Ders İsmi: | Tanzimat Dönemi Fikir Akımları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yeni bir Türk edebiyatının hangi fikir, duygu ve kavramlar eşliğinde şekillendiğini göstermek, bunların edebî eserlere nasıl yansıdığı hakkında örnek metinler okutmak |
Dersin İçeriği: | Tanzimat Döneminde Türk Edebiyatını şekillendiren fikir akımlarının doğması ve gelişmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fikir, duygu ve eser arasındaki ilişkiyi görebilir. 2) Edebî eserler ile hayat, toplum ve siyaset arasında irtibat kurabilir. 3) Mukayeseli dönem incelemesi yapabilir. 4) Muhakeme yeteneği gelişir. 5) Edebî metin örnekleri üzerinden metodolojik yorumlar yapabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 19. Yüzyıla kadar Osmanlı Devleti'nde siyasetin ve toplumun temelini teşkil eden fikirler | |
2) | III. Selim ve II. Mahmud döneminde hilafet kurumunun işletilmesi | |
3) | Tanzimat Fermanı ve etkileri | |
4) | Osmanlıcılık Düşüncesi | |
5) | Yeni Osmanlılar ve Cemaleddin Afgani | |
6) | Namık Kemal, Ziya Paşa ve Ali Suavi yeni fikirler | |
7) | Osmanlı Gazetelerindeki tartışmalar, 19. Yüzyılda hariç ülkelerin durumu | |
8) | Ara sınav | |
9) | II. Abdülhamid dönemi fikir hareketleri | |
10) | Fikir hareketlerinin edebiyata yansıması, Namık Kemal'in eserlerinde yeni kavramlar | |
11) | Ziya Paşa ve Ahmed Midhat Efendi'nin eserlerinde Osmanlıcılık ve İslam fikri | |
12) | Şemseddin Sami ve Muallim Naci'nin eserlerinde tarih ve ideoloji | |
13) | Abdülhak Hamid'in eserlerinde tarih ve ittihad | |
14) | Mizancı Murad, Sami Paşazade Sezai ve İbnülemin Mahmud Kemal'in eserlerinde işlenen siyasi ve soyal fikirler |
Ders Notları / Kitaplar: | Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | 1) Şerif Mardin, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim Yayınları 2) Mümtazer Türköne, Siyasi İdeoloji Olarak İslamcılığın Doğuşu, Etkileşim Yayınları 3) Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yky 4) Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Arkadaş 5) Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |