Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE024 | ||||
Ders İsmi: | Türk Bilim Tarihi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bilim tarihine ilişkin kavramsal becerilerin geliştirilmesi, bilimin serüveni ve önce gelen isimlerin medeniyet ve kültürlere göre değişkenliği gibi konularda temel bilgi sahibi edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bilimlerin doğuşu, antik kültür ve medeniyetlerde bilimsel çalışmalar. Mısır, Mezopotamya ve Yunan’da bilimsel çalışmalar, İslâm kültüründe bilimsel çalışmalar, Rönesans ve Reform sonrası bilimsel çalışmalar, Sanayi devrimi ve modern bilimleri doğuşu. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, bilim tarihinin farklı medeniyetlerdeki gelişimlerine şahit olacaklardır 2) Öğrenciler, İslâm, Osmanlı ve Türk kültüründeki bilimsel gelişmeler hakkında bilgi edineceklerdir 3) Öğrenciler, batı dünyasında gelişen bilimsel gelişmeler hakkında bilgi edineceklerdir 4) Öğrenciler, bilimsel gelişmelerin kökenleri ve nedenleri hakkında bilgi edineceklerdir 5) Öğrenciler tarihi olayları analiz etmede analitik bir bakış açısı kazanacaklardır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilim kavramı ve türevleri hakkında bilgiler ve doğuşu | - |
2) | Antik Yunan ve Greklerde din, felsefe ve bilim | - |
3) | Hellenistik dönemde bilim | - |
4) | Antik Mısır ve ön Asya medeniyetlerinde bilim | - |
5) | Mezopotamya medeniyetlerinde bilim | - |
6) | Uzakdoğu medeniyetlerinde bilim | - |
7) | Ara Sınav | - |
8) | Selçuklu ve Osmanlılarda bilim | - |
9) | İslâm dünyasının önde gelen bilim adamları ve icatları | - |
10) | İslâm dünyasının önde gelen bilim adamları ve icatları | - |
11) | Fuat Sezgin ve bilim tarihine katkısı | - |
12) | Rönesans ve Reform sonrası bilimsel çalışmalar | - |
13) | Sanayi devrimi ve bilim | - |
14) | Bilim tarihinin yazılması ve bilimlerin tasnifi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Fuat Sezgin, İslamda Bilim ve Teknik, İstanbul: İBŞB Yay. 2010. Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, İstanbul: Remzi Yay., 2006. |
Diğer Kaynaklar: | Fuat Sezgin, İslamda Bilim ve Teknik, İstanbul: İBŞB Yay. 2010. Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, İstanbul: Remzi Yay., 2006. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 14 | 2 | 16 | |||
Toplam İş Yükü | 96 |