TDE016 Osmanlı Medeniyeti Tarihiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE016
Ders İsmi: Osmanlı Medeniyeti Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı Devletinin kuruluşundan yıkılışına kadar olan süre içerisinde Osmanlı-Türk medeniyetinin oluşumunu ve bu medeniyetin klâsik biçimini nasıl kazandığı öğretmektir. Bu medeniyetin nasıl bir süreçten geçerek değişmeye başladığını analiz etmektir. Osmanlı-Türk medeniyetinin temel unsurlarını yeni metot anlayışları çerçevesinde incelemektir.
Dersin İçeriği: Osmanlı devlet ve toplumuna ait çeşitli kurumlar, yapılar, gündelik hayat, ve medeniyete katkıları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür ve medeniyet kavramlarını kavrar.
2) Osmanlı Medeniyetini öğrenir.
3) Osmanlı Medeniyetinin oluşturan temel unsurları kavrar.
4) Osmanlı Medeniyetinin temellerini kavrar.
5) Osmanlı Medeniyetinin klasik biçimini nasıl aldığını öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medeniyet ve kültür kavramları
2) Osmanlı Kültürünün Temelleri
3) Osmanlı Medeniyetinin Temelleri
4) Osmanlı Medeniyeti ve Saray Patronajı
5) Osmanlı Devletinde İktidar ve Devlet
6) Osmanlı Devletinde İktidar ve Devlet
7) Ara Sınav
8) Kul sistemi ve Osmanlı Kültür Anlayışı
9) Osmanlı İmparatorluğunun Dünya Tarihindeki Yeri
10) Osmanlı Medeniyeti ve İslam
11) Klasik Dönemde Din, Düşünce ve Bilim
12) Dinî Bilimler ve Ulema
13) Tasavvuf, Sufîler, Tarikatlar ve Tekkeler
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yılmaz Özakpınar, Kültür Ve Medeniyet Üzerine Denemeler, İstanbul 1998.
İnalcık Halil- Renda, Günsel, Osmanlı Uygarlığı, 2 Cilt, İstanbul 2003.
Kemal Karpat, Osmanlı Ve Dünya, İstanbul 2000.
Kmeleddin İhsanoğlu, Osmanlı Devleti Ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1994.
Diğer Kaynaklar: Yılmaz Özakpınar, Kültür Ve Medeniyet Üzerine Denemeler, İstanbul 1998.
İnalcık Halil- Renda, Günsel, Osmanlı Uygarlığı, 2 Cilt, İstanbul 2003.
Kemal Karpat, Osmanlı Ve Dünya, İstanbul 2000.
Kmeleddin İhsanoğlu, Osmanlı Devleti Ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1994.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. 2
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. 2
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. 3
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. 1
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. 2
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. 3
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. 3
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. 2
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 3
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. 2
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. 2
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ödevler 1 2 5 7
Ara Sınavlar 1 13 2 15
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 105