Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE016 | ||||
Ders İsmi: | Osmanlı Medeniyeti Tarihi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Osmanlı Devletinin kuruluşundan yıkılışına kadar olan süre içerisinde Osmanlı-Türk medeniyetinin oluşumunu ve bu medeniyetin klâsik biçimini nasıl kazandığı öğretmektir. Bu medeniyetin nasıl bir süreçten geçerek değişmeye başladığını analiz etmektir. Osmanlı-Türk medeniyetinin temel unsurlarını yeni metot anlayışları çerçevesinde incelemektir. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı devlet ve toplumuna ait çeşitli kurumlar, yapılar, gündelik hayat, ve medeniyete katkıları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür ve medeniyet kavramlarını kavrar. 2) Osmanlı Medeniyetini öğrenir. 3) Osmanlı Medeniyetinin oluşturan temel unsurları kavrar. 4) Osmanlı Medeniyetinin temellerini kavrar. 5) Osmanlı Medeniyetinin klasik biçimini nasıl aldığını öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Medeniyet ve kültür kavramları | |
2) | Osmanlı Kültürünün Temelleri | |
3) | Osmanlı Medeniyetinin Temelleri | |
4) | Osmanlı Medeniyeti ve Saray Patronajı | |
5) | Osmanlı Devletinde İktidar ve Devlet | |
6) | Osmanlı Devletinde İktidar ve Devlet | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kul sistemi ve Osmanlı Kültür Anlayışı | |
9) | Osmanlı İmparatorluğunun Dünya Tarihindeki Yeri | |
10) | Osmanlı Medeniyeti ve İslam | |
11) | Klasik Dönemde Din, Düşünce ve Bilim | |
12) | Dinî Bilimler ve Ulema | |
13) | Tasavvuf, Sufîler, Tarikatlar ve Tekkeler | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Yılmaz Özakpınar, Kültür Ve Medeniyet Üzerine Denemeler, İstanbul 1998. İnalcık Halil- Renda, Günsel, Osmanlı Uygarlığı, 2 Cilt, İstanbul 2003. Kemal Karpat, Osmanlı Ve Dünya, İstanbul 2000. Kmeleddin İhsanoğlu, Osmanlı Devleti Ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1994. |
Diğer Kaynaklar: | Yılmaz Özakpınar, Kültür Ve Medeniyet Üzerine Denemeler, İstanbul 1998. İnalcık Halil- Renda, Günsel, Osmanlı Uygarlığı, 2 Cilt, İstanbul 2003. Kemal Karpat, Osmanlı Ve Dünya, İstanbul 2000. Kmeleddin İhsanoğlu, Osmanlı Devleti Ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1994. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | 2 |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | 2 |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | 3 |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 1 |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | 2 |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | 3 |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | 3 |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | 2 |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 3 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 1 |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | 2 |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | 2 |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 5 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 13 | 2 | 15 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 105 |