Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS005
Ders İsmi: Hafıza ve Toplumsal Bellek
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EKREM SALTIK
Dersi Veren(ler): Dr. Ekrem SALTIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye özelinde toplumların karakteristik özelliklerine etki ederek kültürel kodlarının oluşmasını sağlayan farklı tarihsel olgu ve olayların toplumsal hafıza ekseninde tanımlanması, incelenmesi, anlaşılması ve bu kodları var eden farklı dinamiklerin sosyopsikolojik bir perspektif ile tahlil edilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Toplumsal hafıza çalışmalarının ortaya çıkışı, bireysel ve toplumsal hafıza arasındaki geçişlilikler, travmanın kültürel oluşumu, sembollerin, mekânların, eylemlerin, objelerin hem kolektif hafızanın hem de kişisel biyografilerin üretimi ve meşrulaştırılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bellek kavramını toplumsal bağlamda irdeleyebilecek kavramsal donanıma sahip olur
2) belleğin farklı toplumsal dinamiklerle ilişkisini tartışabilecek yetkinliğe ulaşır
3) belleği toplumsal bir pratik olarak kavrar
4) Çağdaş bellek çalışmalarına aşina hale gelir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders konusunda genel sohbet, sunumların dağıtılması. -
2) Kolektif Bellek-Tanışma -
3) Bellek ve Hafıza konularının kavramsal tarifi, bu konudaki literatürün tanıtılması -
4) Toplumsal Hafıza ve Bellek konularının kavramsal tarifi, bu konudaki literatürün tanıtılması -
5) Bellek ve Hafıza kavramlarına dair metaforik kullanımlar, Aristo, Platon vs. -
6) Bilgi, Bellek ve Hafıza geleneğinin tarihsel gelişimi -
7) Bilgi, Bellek ve Hafıza geleneği bağlamında sözlü ve yazılı kültür -
8) İslam Toplumlarında Bilgi ve Hafıza Nesneleri -
9) Osmanlı Kültüründe Bellek, Hafıza ve Kitap Geleneği -
10) Dil, Kitap ve Kütüphane Kültürü Bağlamında Hafıza ve Bellek -
11) Kolektif Hafıza bağlamında Erken Cumhuriyet Dönemi -
12) Yas ve Travma Süreçleri Bağlamında Bellek, Hafıza, Unutma ve Hatırlama -
13) Modern Zamanlarda Bilgi, Bellek ve Hafıza Nesneleri -
14) Toplumsal Hafıza Genel Değerlendirme -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Maurice Halbwachs (2017), Kollektif Hafıza, Heretik Yayınları: Ankara
Maurice Halbwachs (2016), Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, Heretik Yayınları: Ankara
Paul Connerton (2014), Toplumlar Nasıl Anımsar, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
Jann Assmann (2001), Kültürel Bellek, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
“Toplumsal Hafıza” (2010), Muhafazakâr Düşünce Dergisi, Sayı:24, Kadim Yay.: Ankara
“Bellek: Öncesiz ve Sonrasız”, (2007), Cogito Dergisi, Sayı:50, Yapı Kredi Yayınları: İstanbul
“Bellek ve Edebiyat”, (2016), Çevrimdışı Edebiyat Dergisi, Delta Yayınları: İstanbul
Diğer Kaynaklar: Ayhan Yalçınkaya (2005), Siyasal ve Bellek (Platonda Anımsama Platon’u Anımsama), Phoenix: Ankara
M. Emir İlhan (2019), Kültürel Bellek (Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Hatırlama), Doğu Batı: Ankara
Faruk Karaaslan (2019), Toplumsal Hafıza (Hatırlamanın ve Unutmanın Sosyolojisi), Ketebe: İstanbul
Beatriz Sarlo (2012), Geçmiş Zaman (Bellek Kültürü ve Özneye Dönüş Üzerine..), Metis: İstanbul
Daowe Draaisma (2018), Bellek Metaforları (Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi), Metis: İstanbul
Daowe Draaisma (2016), Sıla Hasreti Fabrikası (Bellek Yaşlılıkta Nasıl İşler?), Yapı Kredi: İstanbul
Levent Doyuran (2018), Kolektif Belleğin İnşası, Cinius Yayınları: İstanbul
Kolektif (2015), Zihinde ve Kültürde Bellek, İş Bankası Yayınları: İstanbul
Pınar Melis Yelsalı (2012), Neye Yarar Hatıralar? (Bellek ve Siyaset Çalışmaları), Phoenix: Ankara
Charles Fernyhough (2015), Işık Parçacıkları (Yeni Bellek Bilimi), Aylak Kitap: Ankara
Julia Shaw (2017), Bellek Yanılgısı (Hatırlama Unutma ve Sahte Anılar), Say Yayınları: İstanbul
Enzo Traverso (2019), Geçmişi Kullanma Kılavuzu (Tarih, Bellek, Politika), İletişim Yayınları: İstanbul
Enzo Traverso (2018), Solon Melankolisi (Marksizm, Tarih ve Bellek), İletişim Yayınları: İstanbul
Rodrigo Quian Quiroga (2017), Borges ve Bellek, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları: İstanbul
Marcel Proust (2001), Kayıp Zamanın İzinde, YKY: İstanbul
Rıza Yıldırım (2018), Geleneksel Alevilik (İnanç, İbadet, Kurumlar..), İletişim Yayınları: İstanbul
Henri Bergson (2015), Madde ve Bellek (Beden-Tin İlişkisi Üzerine), Dost Kitabevi: Ankara
Michel Ragon (2019), Kaybedenlerin Belleği, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
Nurdan Türker (2015), Vatanım Yok Memleketim Var, İletişim Yayınları: İstanbul
Leyla Neyzi (2016), İstanbul’da Hatırlamak ve Unutmak, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul
Leyla Neyzi (2016), Nasıl Hatırlıyoruz (Türkiye’de Bellek Çalışmaları), İş Bankası Yayınları: İstanbul
Ülkü A. O. Börekçi vd. (2020), Geçmişten Günümüze Toplumsal Hafıza, Gazi Kitabevi: Ankara
Mithat Sancar (2016), Geçmişle Hesaplaşma (Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne), İletişim: İst.
Salih Özbaran (2007), Osmanlıyı Özlemek ya da Tarih Tasarlamak, İmge Kitabevi: İstanbul
Salih Özbaran (2011), Geçmişi Güncelleştirmek, Tarihçi Kitabevi: İstanbul
Tahire Erman vd. (2016), Bir Varmış Bir Yokmuş (Mekân ve Kimlik) KÜY: İstanbul
Ömür Harmanşah (2015), Eski Yakındoğu’da Kent, Bellek, Anıt, Koç Üniversitesi Yayınları: İstanbul
Sinem Tuna (2019), Toplumsal Bellek ve Türk Arkeoloji Belgeselleri, Akademik Kitaplar: Ankara
Neslihan Ümmetoğlu (2020), Toplumsal Bellek ve Sinema, Çizgi Kitabevi: Ankara
Asuman Susam (2015), Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, Ayrıntı Yayınları: İstanbul
Senem Duruer Erkılıç (2014), Türk Sinemasında Tarih ve Bellek, De Ki Yayınları: İstanbul
Asuman Suner (2015), Hayalet Ev (Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek), Metis: İstanbul
Recep Şentürk (2018), Toplumsal Hafıza (Hadis Rivayet Ağı), İz Yayınclık: İstanbul
A. Çağlar Deniz (2015), Hafıza Yelpazesi (Toplumsal Hafıza Bağlamında….), E Yayınları: İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyolojide ve sosyal bilimlerde kuramların ve kuramsal bakış açılarını anlama becerisine sahiptir. 2 2 2 2
2) Kendi çalışmalarında temel kuramsal analizleri ve sosyolojinin kavramlarını kullanma bilgisine sahiptir. 2 2 2 2
3) Toplumsal, iktisadi ve tarihsel çerçeve içinde akılcı düşünerek toplumsal, iktisadi ve tarihsel olguları sosyolojik açıdan yorumlama bilgi ve becerisine sahiptir. 3 3 3 3
4) Kendi çalışma alanında dünyadaki Türkçe ve İngilizce klasik ve çağdaş çalışmaları ve araştırmaları takip etme ve değerlendirme becerisine sahiptir. 1 1 1 1
5) İleride gerçekleştirilecek bir çalışma projesinde sosyolojik araştırmaya uygun kuramsal çatı ve araştırma yöntemlerini kullanır. 1 1 1
6) Araştırma sorularıyla araştırma sonucunda elde edilen bulguları ilişkilendirir ve sonuçlarını raporlar. 2 2 2
7) Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanır. 1 2 1 1
8) Temel istatistik bilgisi edinerek istatistik çalışmalarda kullanılan programları kullanır ve veri işleme becerisi edinir.
9) Sosyolojinin ve ilgili diğer alanların sorunlarını ele alırken eleştirel düşünür ve bu alanlarda yapılmış kuramsal ve ampirik çalışmaları eleştirel bir bakış açısı altında değerlendirir. 3 3 3 3
10) Çağdaş toplumun sorunlarına ilgi geliştirir ve bu sorunları geniş bir perspektiften bakarak ve yorumlayarak anlayabilir. 2 3 3 2
11) Sosyolojik bilgi ve araştırma becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygular ve başka disiplinlere de bu becerilerin aktarır. 3 2 2 3
12) Çağdaş Türkiye ve dünya tarihi hakkında bilgi sahibi olur ve bu bilgileri ileriki çalışmalarda kullanır. 2 1 2 1
13) Toplumsal eşitsizlik ve ayrımcılık konularında çözüm üretebilen bir bakış açısına sahiptir. 3 3 3 3
14) Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirir. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojide ve sosyal bilimlerde kuramların ve kuramsal bakış açılarını anlama becerisine sahiptir. 2
2) Kendi çalışmalarında temel kuramsal analizleri ve sosyolojinin kavramlarını kullanma bilgisine sahiptir. 2
3) Toplumsal, iktisadi ve tarihsel çerçeve içinde akılcı düşünerek toplumsal, iktisadi ve tarihsel olguları sosyolojik açıdan yorumlama bilgi ve becerisine sahiptir. 3
4) Kendi çalışma alanında dünyadaki Türkçe ve İngilizce klasik ve çağdaş çalışmaları ve araştırmaları takip etme ve değerlendirme becerisine sahiptir. 1
5) İleride gerçekleştirilecek bir çalışma projesinde sosyolojik araştırmaya uygun kuramsal çatı ve araştırma yöntemlerini kullanır. 1
6) Araştırma sorularıyla araştırma sonucunda elde edilen bulguları ilişkilendirir ve sonuçlarını raporlar. 2
7) Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanır. 2
8) Temel istatistik bilgisi edinerek istatistik çalışmalarda kullanılan programları kullanır ve veri işleme becerisi edinir.
9) Sosyolojinin ve ilgili diğer alanların sorunlarını ele alırken eleştirel düşünür ve bu alanlarda yapılmış kuramsal ve ampirik çalışmaları eleştirel bir bakış açısı altında değerlendirir. 3
10) Çağdaş toplumun sorunlarına ilgi geliştirir ve bu sorunları geniş bir perspektiften bakarak ve yorumlayarak anlayabilir. 3
11) Sosyolojik bilgi ve araştırma becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygular ve başka disiplinlere de bu becerilerin aktarır. 3
12) Çağdaş Türkiye ve dünya tarihi hakkında bilgi sahibi olur ve bu bilgileri ileriki çalışmalarda kullanır. 2
13) Toplumsal eşitsizlik ve ayrımcılık konularında çözüm üretebilen bir bakış açısına sahiptir. 3
14) Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 25
Final 1 30
Toplam İş Yükü 125