Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOC301
Ders İsmi: Toplumsal Değişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SİNAN ÇAYA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sinan Çaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; (bir sosylojik kafa yoluyla) toplumsal değişime dair bütün yeni vetireleri (süreçleri) ele almaktır. Bunlar; sanayileşme, şehirleşme, anamalcılığın iç mekanizmaları, küreselleşme vs. sürüklenmektedirler. Bunların tezahürü (görünüre çıkması) (giyimde, tavr-u harekette, konuşma tarzında, alışkanlıklarda) önceki zamanlardaki mukabil halleriyle kıyaslanacaktır.
Dersin İçeriği: Ekonomik tarihsel dönüşümlerin sosyal ve politik etkileri, kapitalist üretim ve tüketim ilişkileri, modernite, makro tarihsel süreçler ve insanların gündelik yaşamlarına etkileri, krizler ve kalkınma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin takdimi, gelişimi. sosyal değişim; bir toplumda nizamın değişimini içerir. Kurumlarda, davranış kalıplarında, ilişkilerde değişimi de ihtiva edebilir. Ders yansıları
2) İlgili matbuatta bahsi geçen değişim türleri( sür'atli Fabian tarzı değişim, inkılap mucibince değişim, holdinglerde çekirdekten itibaren tasarımlsal değişim, üstten alta doğru değişim, alttan üste doğru değişim vs.) Yansılar
3) Değişimin filosofik temelleri (Heraklitus'un dedikleri, antik Çinli deyişler, Hegel modeli, Thomas Kuhn'un kuramca/ değersayım/ fikr-i müdir kavramı) ders yansıları
4) Sanayi İnkılabı, Avrupa'nın çehresinde tarihte ilk defa nasıl bir beklenmedik değişime yol açtı? ders yansıları
5) Sürekli değişim istikametinde demokratik bir toplumda nümayişler(değişim iyi ve faideli olabilirse de tutulacak yol yordam ille de barışçıl olacak. Bu nokta elbette hassastır! ders yansıları
6) Sosyal değişim ile kültür arasında ilişki ki bu hususta teknoloji denklemin içindedir. Tartışma, kültür (hars) kavramının çeşitli boyutlarını kapsar. ders yansıları
6) Sosyal değişim ile kültür arasında ilişki ki bu hususta teknoloji denklemin içindedir. Tartışma, kültür (hars) kavramının çeşitli boyutlarını kapsar. ders yansıları
7) Kültüre dair ileri açınımlara devam: Geleneksel değerler, inançlar, normlar, kuttörenler (erginlemeler dahil)ARTI kimi arkaik beceri ve kabiliyetler. Vaz mı geçilecek bunlardan yoksa sırf tadil mi edilecekler? Uyarlama imkanları: Eski hallerin yeni gidişatlar ile bileşimi. Ders yansıları
8) Dönem ortası ödevi teslimi --
9) Lisanın çeşitli veçhelerinin ele alınması; Zamanla dilde husule gelen farklılaşma ve diğer süratli değişimler üzerine yoğunlaşma. Ders yansıları
10) Asırlara sari bir surette Türk kültürü ve ilgili "sahneler". Ders yansıları
11) MAARİF: Değişimin mühim bir unsuru. Türkiye coğrafyasında zaman içinde eğitime dair ıslahat cereyanları. Ders yansıları
12) Osmanlı yıllarından (el sanatları üstüne özel vurgu yaparak) kimi intibalar/izlenimler. Ders yansıları
13) Cumhuriyet devrimlerinin galebe çalış öyküsü( önce şihir merkezleri ve sonradan kırsal alanda olmak üzere). Ders yansıları
14) Aile kurumu, izdivaç çeşitleri, ilgili değişimler. Sosyal hayatta kent-köy farklılığı ve ilgili değişim. türkiye'de gençlik kültürünün seyri. Ders yansıları
15) İstanbul7a değinen ecnebi filmler de dahil olmak üzere; kimi maziperest (nostaljik) sahnelerin "geçit resmi". Ders yansıları
16) Final ödevinin teslimi --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ❖ Beck, Dave & Purcell, Rod (2020). Community Development for Social Change, Routledge, N.Y. & London.

❖ Hofstede, G. (1997). Cultures and Organizations: Software of the mind. New York: McGraw Hill.

❖ Terzi, Arzu Tozduman (t.y./c. 2014) Osmanlı Sosyal Tarihi, İstanbulÜniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Diğer Kaynaklar: Yeşildal, Hatice (Ed.) (2010). Toplumsal Değişme Kuramları, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.

❖ Kumar, K. (1995). Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları,Çev. Mehmet Küçük, Dost Yayınevi, İstanbul.

❖ Eğribel, E. ve Özcan, U. (Ed.) (2011). Değişim Sosyolojisi: Dünyada ve Türkiye’de Toplumsal Değişme.Kitabevi Yayıncılık, İstan

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes
Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 50
Final Sözlü 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100