Sosyal Hizmet | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SHZ304 | ||||
Ders İsmi: | Sosyal Bilgi Teknolojileri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İLHAN TOMANBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | İlhan TOMANBAY | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencinin, (a) sayısal (dijital) dünyayı tanıması, bu dünyayla tanışması, (b) dijital dünyayla sosyal çalışma arasında bağ kurabilmesi ve (c) sosyal çalışma mesleğinin uygulama alanlarında dünyadaki dijitalleşmeleri izleyebilmesi ve (d) Türkiye sosyal çalışmasında dijitalleşmenin gelişmesi için düşünce ve eylem üretebilmedir. Tek cümleyle Türkiye sosyal çalışmasının evrensel dijitalleşmenin dışında kalmamasıdır. |
Dersin İçeriği: | Konuyla ilgili temel kavramlar. Sosyal alanın ve sosyal çalışmanın çok dışında görülen “teknik” bilgi teknolojileri ile bilişim dünyasının aslında sosyal hizmet alanlarındaki uyumlaştırılmalarının olanaklı olduğunun görülmesi, ortaya çıkarılması. Sosyal hizmet alanlarında yer alan özel gereksinim gruplarının bilgi teknolojilerinin kendilerine özgüleştirilmesiyle yararlanabilmelerinin sağlanması. Özel gereksinim gruplarının bilişim dünyasına katılması, tanıştırılması. Bilişimin ve bilgi teknolojilerinin sosyalleştirilmesi ve bu süreçte sosyal çalışmanın rolü ve görevleri. Bu yönde çalışmaları anlayabilmek için önce temel bilgi teknolojileri, konuyla ilgili temel kavramlar ve temel bilgi teknolojilerini tanıtmaktan başlayarak sosyal alem ve sosyal çalışma ile bilgi teknolojileri gibi görünüşte iki uzak alanını uyarlamanın mümkün olduğu vizyonunu kazandırmayı amaçlamaktadır. Derste, özel gereksinim grupları için bilgi teknolojilerinin kullanılması, bilgi teknolojilerine erişim olanaklarının geliştirilmesi, bilişim ve bilgi teknolojilerinin sosyalleşmesi, sosyalin dijitalleşmesi ve bu süreçte sosyal hizmetlerin rolleri ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sayısallaşma (dijitalleşme) nedir? Konuyla ilgili yeni kavramlar ve kaynakları tanıması, 2) Dünyada sosyal çalışmanın nasıl ve hangi alanlarda dijitalleştiği konusunda bilgili olması, 3) Dünyada sosyal çalışmanın dijitalleşme sürecini izleyebilmesi, 4) Dijitalleşen sosyal hizmet alanlarında sosyal çalışmacının gelecekteki rolü ve işlevi konusunda düşünce sahibi olabilmesi, 5) Türkiye’de öncelikle ya da süreç içinde hangi sosyal hizmet alanlarına yapay zekanın giriş yapabileceği konusunda tartışabilmesi, 6) Yapay zekâ ve dijitalleşme konusunda Türkiye için strateji geliştirme konusunda ufuk sahibi olabilmesi, 7) Dijitalleşmeyle bilimsel sosyal çalışma uygulaması arasındaki ilişkileri görebilmesi, 8) Sosyal alanda yaşanan dijitalleşmenin sosyal çalışmacının rolünü ve işlevini ne yönde değiştirebileceği konusunda öngörü sahibi olabilmesi, 9) Dijital dünyanın sosyal çalışmasını öngörebilmesi, 10) Dijital sosyal çalışma sürecinde yeni meslek yöntem ve tekniklerinin nasıl evrilebileceği üzerine düşünce üretebilmesi, 11) Dijital sosyal çalışmaya da yöntem ve tekniksiz bakmamayı öğrenmesi, 12) Dijital sosyal çalışma dünyasında öğrencilerin nerelerde ve nasıl blok uygulama yapabileceği konusunda çözüm ve proje üretebilmesi beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyal çalışma mesleğinin ilk ortaya çıkış öyküsü, değişen toplumsal yapıya uygun olarak yaşanan gelişme süreci, bugünkü mesleki işlevi ve dijitalleşmeyle karşılaşması. | |
2) | Sosyal çalışma mesleğinin ilk ortaya çıkış öyküsü, değişen toplumsal yapıya uygun olarak yaşanan gelişme süreci, bugünkü mesleki işlevi ve dijitalleşmeyle karşılaşması. | |
3) | Dijitalleşmenin yarattığı temel ve yan kavramlar. Dijitalleşmenin oluşum süreci ve tarihi. Dijitalleşmenin ilk geliştiği alanlar. | |
4) | Dijitalleşmenin yarattığı temel ve yan kavramlar. Dijitalleşmenin oluşum süreci ve tarihi. Dijitalleşmenin ilk geliştiği alanlar konusuna devam. | |
5) | Yapay zeka konusuna giriş. Başlangıç. Tarihsel gelişme. Boyutları. | |
6) | Yapay zekanın gelişim süreci. Tarihsel ve toplumsal olarak. Yapay zekanın boyutları. Yapay zeka ve algoritma. | |
7) | Yapay zekanın sosyale uzanan toplumsal boyutu. Tartışma. | |
8) | Dijitalleşmenin sosyalleşmesi. Yapay zekanın sosyal alana girişi. Dijitalleşme ilkkez hangi sosyal alanlarda bedenlendi? Neden? Birlikte düşünelim ve düşünce üretelim. | |
9) | Teknik dünyayla sosyal dünyanın birbirine bakışı ve kaynaşmaları üzerine tartışma. Teknolojinin sosyalle tanışması. | |
10) | Dijital sosyal çalışmanın dayanacağı kuramlar. Örnek: Teknolojide ikizli ters etki. (Hafta 3) | |
11) | Yaşlılığın dijitalleşmesi ve temelleri ve boyutları. Yapay zeka neden ağırlıklı olarak yaşlılık alanında başladı. | |
12) | İnsanın homosapiensten homo digitalise tarihsel yürüyüş süreci. (Hafta 7) | |
13) | Ders konusu üzerine genel değerlendirme. | |
14) | Öğrencilerle yapay zeka ve dijitalleşme ve dijital sosyal çalışma konularıyla ilgili genel tartışma. |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları ve sunumları. |
Diğer Kaynaklar: | • Arslan, İlker. 2019, Python ile Veri Bilimi, Istanbul: Pusula Yayıncılık • Bayrakdar, Ali; Hasan Sait Tortop, 2020, Temel Yapay Zeka, Istanbul: Genç Bilge • Canan, Sinan.2018, Değişen Beynim, İstanbul: Tuti Kitap • Canan, Sinan. 2020, İnsanın Fabrika Ayarları, Istanbul: Tuti Kitap • Elmas, Çetin. 2011, (4. Basım), Yapay Zeka Uygulamaları, Ankara: Seçkin Yayınları • Ersoy, Çağlar. 2020 (5. Baskı), Robotlar, Yapay Zeka ve Hukuk, Istanbul: On İki Levha Yayıncılık • Fan, Shelly, 2020, Yapay Zeka Yerimizi Alacak mı? 21. Yüzyıl İçin Bir Rehber, Çev. İpek Güneş Çıgay, Istanbul: Hep Kitap • Gelin, Rodolphe. 2020, Robotlar ve Yapay Zeka, Çev. Sertaç Canpolat, Istanbul: Aylak Kitap • Hawking, Stephen. 2017, Zamanın Kısa Tarihi, Istanbul: Alfa • Say, Cem. 2018, 50 Soruda Yapay Zeka, Istanbul: Bilim ve Gelecek Yayınları. • Şahin, Metin. 2020, Evrensel Yapay Zeka, Ankara: Nobel • Telli, Gonca (Ed.), 2019, Yapay Zeka ve Gelecek, Istanbul: Doğu Kitabevi • Uğuz, Sinan. 2020, Makine Öğrenmesi, Teorik Yünleri ve Python Uygulamaları Yapay Zeka: Ankara. Nobel • Yılmaz, Altınç. 2017, Derin Öğrenme, Istanbul: Kodlab Yılmaz, Altınç. 2017, Yapay Zeka, Istanbul: Kodlab |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | 2 | 3 | |||||||||||
2) Sosyal hizmet alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, sosyal hizmet ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanma bilgisine sahiptir | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
3) Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir | 2 | 3 | |||||||||||
4) Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır | 3 | 2 | |||||||||||
5) Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
8) Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||
9) Bireysel veya grup halinde çalışmak için gerekli teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahiptir | 3 | 2 | 2 | 3 | |||||||||
10) Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 | 2 | 3 | ||||||||||
11) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
12) Sosyal hizmet alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||
13) Evrensel değerlere, sosyal adalet ilkesine ve insan haklarına saygılıdır | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | 1 |
2) | Sosyal hizmet alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, sosyal hizmet ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanma bilgisine sahiptir | 3 |
3) | Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir | 2 |
4) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır | 2 |
5) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler. | 3 |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 1 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 1 |
8) | Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir | 3 |
9) | Bireysel veya grup halinde çalışmak için gerekli teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahiptir | 1 |
10) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
11) | Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar | 2 |
12) | Sosyal hizmet alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
13) | Evrensel değerlere, sosyal adalet ilkesine ve insan haklarına saygılıdır | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |