Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHZ204
Ders İsmi: Sosyal Çalışma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İLHAN TOMANBAY
Dersi Veren(ler): İlhan TOMANBAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencinin, sosyal çalışma mesleğinin etkin ve kapsamlı uygulanabilmesi için kullanılması gereken mesleki yöntem, teknik, taktikleri öğrenmesi; öğrenmeye koşut olarak yöntemleri uygulamada etkin ve sıkıntısız kullanabilmek için yeterli beceri kazanmasıdır. Bunun yanısıra, ayrıca, farklı müdahale durumlarında farklı ve etkin yeni yöntemler düşünebilme ve uygulayabilme bilgi ve becerisine sahip olma düzeyine gelebilmesidir.
Dersin İçeriği: Konuyla ilgili temel kavramlar. Yöntem (metot), teknik, taktik nedir? Meslek yöntemlerinin nedeni, önemi, gereği? Meslekte yöntem neden olmalıdır ve nasıl kurgulanır? Tarihte ilk çıkan sosyal çalışma yöntemleri hangileridir? Zaman içinde ortaya çıkan meslek yöntemleri. Yöntem bilgileri. Yöntemler değişmesiz midir, zaman içinde değişir mi? Farklı ülkelerde farklı sosyal çalışma mesleğinin uygulama yöntemleri nelerdir. Bunların tanıtımı, anlatımı. Sosyal çalışmanın evrensel ve ulusal yöntemleri, teknikleri, taktikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel sosyal çalışma ve yöntemlerle ilgili kavramları anlar.
2) Mesleki yöntemlerin tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
3) Sosyal çalışmada yöntem kullanmanın önemini kavrar.
4) Mesleki yöntemler olmadan meslek uygulaması yapılamayacağını bilir.
5) Meslek yöntemlerini sadece öğrenmenin değil, kavrayarak öğrenmenin ve içselleştirmenin hedef olduğuna inanır.
6) Farklı konularda, koşullarda ve durumlarda farklı yöntemler kullanabilir; duruma göre farklı yöntemsel yaklaşımlar üretebilir.
7) Bunu başarabilmek için de staj ve uygulamalarla mesleki uygulama ve yöntem kullanma becerisini kazanır.
8) Çalışacağı olguya yöntemsiz bakmamayı öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders izlence içeriğinin tanıtılması, sosyal çalışma mesleğinden hareketle bir meslekte yöntem kullanımının önemi. Konu ile ilgili temel kavramlar. Yöntem nedir? Örneklerle açıklanması. Meslek yöntem ilişkisi. Diğer mesleklerden yöntem kullanma örnekleri. Meslek zenaat farkı, Sosyal çalışma disiplini neden sağlık disiplini içindedir?
2) Sosyal çalışma yöntemlerinin tarihi. Genelci sosyal çalışma yöntemlerinin gelişmesi. Psikososyal teori. Yöntem ve teknik ilişkisi, sosyal çalışmacının temel rolleri. Empati, güvengenlik, düşünce-duygu-davranış değerlendirmesi, terapötik sınırlar ve beceriler.
3) Evrensel temel yöntemler: Bireyle çalışma yönteminde 7 basamaklı sosyal çalışma müdahalesi. (Örnek olgu sunumu).
4) Evrensel temel yöntemler: Grupla çalışma yöntemleri ve grupla çalışma yönteminde 7 basamaklı sosyal çalışma müdahalesi. (Örnek olgu sunumu).
5) Evrensel temel yöntemler: Toplulukla çalışma yönteminde 7 basamaklı sosyal çalışma müdahalesi (Mezzo, makro yöntemlerle)
6) Adli sosyal çalışma ve mikro düzey olgu sunumu. Makro düzeyde sosyal çalışmacı neler yapabilir? Yasalar uygulamada sosyal çalışmacıya hangi modelleri sunuyor?
7) Sanat ve sosyal çalışma; uygulama yöntem ve teknikleri.
8) Ailelerle çalışırken hangi yöntemler kullanılır? Görev ve süreç amaçlı sosyal çalışma yöntem ve teknikleri.
9) Sosyal çalışmada ekip çalışması, konsültasyon ve rekonsültasyon. Yöntemlerde testler ve kanıta dayalı uygulamalar nasıl kurgulanır?
10) Endüstriyel sosyal çalışma yöntem ve teknikleri. Örnek uygulamalar.
11) Gelişmiş ülkelerde nasıl sosyal çalışmacı olunur? Yöntem ve tekniklerin lisans düzeyinde açıklanması ve Uluslararası Sosyal Hizmet Eğitim Konseyinin standartları.
12) Sosyal politikalar ve sosyal çalışma yöntemleri ilişkisi.
13) Genel değerlendirme. Soru yanıt ve tartışma.
14) Genel değerlendirme. Soru yanıt ve tartışma.
15) Final sınavı
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları ve sunumları.
Diğer Kaynaklar: • Kemal Güdek, Sosyal Çalışmaya Giriş – Terapiden Önce Sosyal Çalışmacılar İçin Mesleğe Giriş Bilgileri, Nobel Tıp Yy. 2012.
• Kemal Güdek, Birey ve Aile Sosyal Çalışma, Nobel Tıp Yy. 2012.
• Kemal Güdek, Terapötik İletişim ve Sosyal Çalışma, Nobel Tıp Yy. 2014.
• Kemal Güdek, Suçluluk ve Suç Davranışı, Adli Sosyal Çalışma, Nobel Tıp Yy. 2016.
• Sheafor ve Horejsi. (2015). Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler. Nika Yy., Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 41