Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SHZ017 | ||||
Ders İsmi: | Şiddete Karşı Sosyal Çalışma Ve Öfke Kontrolü | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. İSMAİL NALBANTOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | İlhan Tomanbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, dezavantajlı olarak adlandırılan gruplara yönelik uygulanan şiddet olgusunun anlaşılması ve sosyal çalışma perspektifinden müdahale yöntemlerinin ortaya konulmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Konuyla ilgili temel kavramlar. Şiddet nedir, çeşitleri nelerdir? Şiddet kuramları. Eleştirel sosyal çalışma nedir ve konu hakkındaki yaklaşımlar nelerdir? Baskı karşıtı sosyal çalışmanın niteliği. Dezavantajlı gruplara yönelik şiddet. Şiddetin farklı özellikleri. Farklı şiddet ortamları. Şiddetle baş etme yöntemleri. Sosyal çalışma perspektifinden şiddet. Şiddete yönelik mevzuatlar. Sunulan hizmetler. Sosyal çalışmacının rol ve sorumlulukları. Öfke nedir? Öfke yönetimi. Öfkenin sonuçları. Öfke kontrolü. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Şiddet kavramını tam anlamıyla tanımlar 2) • Şiddet türlerini ve şiddet oluşumunu etkileyen faktörleri kavrar 3) • Sosyal çalışma ve şiddet olgusunu ilişkilendirir 4) • Baskı karşıtı sosyal çalışmaya ilişkin kavramları kavrar 5) • Şiddetle ile mücadelede rol ve sorumlulukları kavrar 6) • Çocuğa yönelik şiddetle mücadele yaklaşımını kavrar 7) • Kadına yönelik ve aile içi şiddeti kavrar ve mücadele yaklaşımlarını algılar 8) • Yaşlı ve engellilere yönelik şiddetle mücadele yaklaşımını kavrar 9) • Farklı ırklara ve diğer canlılara yönelik yapılan şiddeti kavrar 10) • Teknolojiyle birlikte meydana gelen yeni şiddet türlerinin kavrar ve sosyal çalışma perspektifinden çözüm yolları üretir 11) • Şiddete yönelik ulusal ve uluslararası düzenlemeleri çözüm önerileri kapsamında yorumlar 12) • Öfke kontrolüne yönelik kavramları algılar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme | |
2) | Şiddetin doğası üzerine düşünme ve temel kavramlar | |
3) | Şiddet kuramları | |
4) | Şiddet, baskı ve sosyal çalışma ilişkisi | |
5) | Sosyal çalışmada eleştirel düşünce | |
6) | Baskı karşıtı uygulamanın niteliği ve gelişme süreci | |
7) | Sosyal çalışmada baskı karşıtı uygulama | |
8) | ARASINAV | |
9) | Kadına Yönelik ve Aile İçi Şiddet | |
10) | Çocuğa Yönelik Şiddet | |
11) | Yaşlı ve Engellilere Yönelik Şiddet Yaşlı İhmal ve İstismarı | |
12) | Teknoloji ile Meydana Gelen Şiddet (Dijital Şiddet, Siber Zorbalık, Sosyal Medya ve Şiddet) | |
13) | Canlıya Şiddet | |
14) | Öfke Kontrolü | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Dominelli, L. (2021). Baskı Karşıtı Sosyal Çalışma Teori ve Pratik. (Ed. Cankurtaran, Ö.). Ankara: Nika Yayınevi |
Diğer Kaynaklar: | • UNFPA, T.C. Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü (2016). Aile İçi Şiddetle Mücadele El Kitabı. • Avrupa Konseyi. (2011). Kadına Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi. • Özateş, Ö. S. (2009). Bir sosyal hizmet müdahalesi̇ olarak aile içi şiddet mağduru kadın sorununda femı̇nı̇st etik yaklaşım. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(2). 99-107. • Ünal, B. ve Gülseren, L. (2020). COVID-19 pandemisinin görünmeyen yüzü: Aile içi kadına yönelik şiddet. Klinik Psikiyatri, 23, 89-94. • Çamur Duyan, G., Şenol, D. ve Yıldız, S. (2013). Aile ve Kadın Sempozyumu. Kadın Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkezi. • Doğrucan, A. ve Yıldırım, Z. (2020). Kadına yönelik aile içi şiddet üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2). 122-138. • Tuncay, T. ve İl, S. (2006). Sosyal Hizmette Baskı karşıtı Uygulama Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleşirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 17(2), 59-71. • Arslan Özdemir, E. ve Duyan, V. (2018). Baskı ve Ayrımcılığa Karşı Sosyal Hizmet. International Journal of Acedemic Value Studies, 4(19), 273-283. • Akbaş, E.(2014). Sosyal Çalışmada Çağdaş Eleştirel Perspektifler. Ankara: SABEV Yayınları. • Türkkan, T., Çakıcı A. B. ve Bülbül, K. (2020). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi: Gümüşhane Üniversitesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(2), 368-388. • Akbulut, Ö. M. ve Günaydın, H. (2020). Çocuğa yönelik şiddetin Çocuk Hakları Sözleşmesi bağlamında incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 29-40. • Müftüler, H. G. (2018). Modern toplumda yaş ve yaşlı ayrımcılığı. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 2(2), 181-214. • Güngör, Ş. D., İşler, G., Ersal, İ., Günay, G. N., Balonde, M., Kesen, N. F. ve Daşbaş, S. (2021). Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik müdahale. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, 17, 155-178. • Bulut, S. ve Karaman, H. B. (2018). Engelli bireylerin cinsel, fiziksel ve duygusal istismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 277-301. • Tek, S. (2019). Irkçılık karşıtı sosyal hizmet uygulaması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(3), 1142-1165. • Güladı, O. (2017). Baskı karşıtı sosyal hizmet: modern dünya sistemi açısından eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 29(1), 228-244. • Cebecioğlu, G. ve Altıparmak, İ. B. (2017). Dijital şiddet: sosyal paylaşım ağları üzerine bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 423-431. • Esen, R. ve Yengin D. (2021). Yeni̇ medya bağımlılığında photolurkıng sonucu ortaya çıkan dijital şiddet üzerine bir inceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 156-171. • Karakaya, A., Çakmakkaya, B. Y. ve Yılmaz, Y. (2020). Hayvanlara yönelik şiddet konusunda bir değerlendirme. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 181-193. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir. | |||||||||||||||
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir. | |||||||||||||||
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir. | |||||||||||||||
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir. | |||||||||||||||
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır. | |||||||||||||||
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder. | |||||||||||||||
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır. | |||||||||||||||
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller. | |||||||||||||||
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir. | |||||||||||||||
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir. | |||||||||||||||
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır. | |||||||||||||||
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | |||||||||||||||
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | |||||||||||||||
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. | |||||||||||||||
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir. | |
2) | Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir. | |
3) | Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir. | |
4) | Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir. | |
5) | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır. | |
6) | Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder. | |
7) | Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır. | |
8) | Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller. | |
9) | Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir. | |
10) | Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir. | |
11) | Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır. | |
12) | Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | |
13) | Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | |
14) | Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır. | |
15) | Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 34 |
Sunum / Seminer | 12 | 12 |
Ödevler | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 113 |