Sosyal Hizmet | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SHZ007 | ||||
Ders İsmi: | Afetlerde Sosyal Çalışma | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. STAFF | ||||
Dersi Veren(ler): | STAFF | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Afetlerde sosyal çalışmacıların görevleri konusunda bilgilendirmek ve bilinçlendirmek. |
Dersin İçeriği: | Konuyla ilgili temel kavramlar. Doğal afet, insan nedenli afetler, teknolojik afet. Afette ve afet sonrasında insan. Afetle değişen sosyal ve toplumsal ilişkiler. Sıkıntıya düşen aile ilişkileri. Sosyal çalışmanın afetlerdeki rolü. Kullandığı yöntemler, teknikler. Afetlerde sosyal çalışmanın hedefleri. Çalışma yöntemleri ve işlevleri. Grup tartışmalarıyla mesleki çözümler üretilmesi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu eğitim sonrası öğrenciler ulusal ve uluslararası afetlerde, kazazede ve yakınlarının sosyal destek ihtiyacını anlayabilecek, değerlendirebilecek ve karşılanabilmesi için planlama yapabilecek düzeye geleceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Afet kavramı, Afet tipleri Afetlerde Triaj | |
2) | Afetlerin toplumsal boyutu, ulusal ve uluslararası afetler | |
3) | Afetlerde görülen hastalıklar ve halk sağlığı | |
4) | Afetlerde görülen psikolojik travmalar | |
5) | Afet hazırlığı, afet lojistiği ve psikososyal ihtiyaçları | |
6) | Afetlerde hassas gruplar | |
7) | Afetlerde kadınlara, çocuklara, yaşlılara yönelik sosyal hizmet desteği | |
8) | Ara sınav | |
9) | Afetlerde engellilere, hastalara, bağımlılara yönelik sosyal hizmet ihtiyacı ve desteği | |
10) | Afetlerde evsizlere, göçmenlere, mültecilere yönelik sosyal hizmet desteği | |
11) | Kurtarma ekiplerine yönelik sosyal hizmet desteği | |
12) | Kurtarma ekiplerin ziyaretleri | |
13) | Kurtarma ekiplerin ziyaretleri | |
14) | Genel değerlendirme | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Tarık Tuncay, Afetlerde Sosyal Hizmet, Hacettepe, 2004 Doğaç Niyazi ÖZÜÇELİK, Afetlerde Acil Tıp Hizmetleri, Türkiye Klinikleri Özel Sayı, 2019 Reza Javadian, Social work responses to earthquake disasters, International Social Work 50(3): 334–346 |
Diğer Kaynaklar: | Ders notları ve ppt sunumları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | 1 | ||||||||||||
2) Sosyal hizmet alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, sosyal hizmet ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanma bilgisine sahiptir | 3 | ||||||||||||
3) Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir | 1 | ||||||||||||
4) Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır | 3 | ||||||||||||
5) Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler. | 2 | ||||||||||||
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | |||||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 2 | ||||||||||||
8) Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir | |||||||||||||
9) Bireysel veya grup halinde çalışmak için gerekli teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahiptir | 3 | ||||||||||||
10) Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 | ||||||||||||
11) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar | |||||||||||||
12) Sosyal hizmet alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |||||||||||||
13) Evrensel değerlere, sosyal adalet ilkesine ve insan haklarına saygılıdır | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyal hizmet alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | 2 |
2) | Sosyal hizmet alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, sosyal hizmet ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanma bilgisine sahiptir | 1 |
3) | Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir | 2 |
4) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır | 1 |
5) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler. | 2 |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 3 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 1 |
8) | Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir | 1 |
9) | Bireysel veya grup halinde çalışmak için gerekli teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahiptir | 2 |
10) | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
11) | Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar | 1 |
12) | Sosyal hizmet alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
13) | Evrensel değerlere, sosyal adalet ilkesine ve insan haklarına saygılıdır | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Arazi Çalışması | 2 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 131 |