Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHZ002
Ders İsmi: Ailelerle ve Çocuklarla Sosyal Çalışma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İLHAN TOMANBAY
Dersi Veren(ler): Staff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Aile içi iletişim ve diğer nedenlerden dolayı sorun yaşayan ailelerle
planlı müdahale basamakları çerçevesinde sosyal hizmet uygulaması
yaparak ailelerin işlev ve sağlıklarının kazanmalarına, güçlenmelerine
ve sorun çözme becerisi kazanmalarına yardımcı olmak.
Dersin İçeriği: Konuyla ilgili temel kavramlar. Sosyolojik, hukuksal, kültürel, sosyal ilişkiler açısından aile nedir? Büyük aile, çekirdek aile, tek eşli aile. Ailede çocuk. Aile ve çocuk ilişkisi. Aileden çocuğun kopması. Ailenin ve çocuğun farklı bilim dallarına göre farklı tanımları. Farklı aile modellerinde aile ilişkileri ve ailelerin dışarıyla ilişkileri. Bu farklı bakış ve ilişkilerin doğurduğu iç ve dış sosyal sorunlar. Aile sorunlarının çözümünde ve aile ilişkilerinin düzenlenmesinde sosyal çalışmacının önemi, rolü, işlevi. Ailelerle sosyal çalışma neyi çözer? Sosyal çalışma aile için neler, ne tür çözümler üretebilir? Ne tür aileler için ne tür sosyal çalışma çözümleri?

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Aile içi sorunlar hakkında bilgi sahibi olur
2) Ailelere yönelik sosyal hizmet müdahalelerini bilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve ders içeriğinin tanıtılması, tanımlar
2) Tarihsel süreçte aile
3) Aile türleri, ailenin işlev ve rolleri
4) Aile yaşam döngüsü, aileye yönelik kuramlar
5) Sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri
6) Aile içi iletişim ve iletişim sorunları
7) Aile içi şiddet
8) Aile içi sorunlar
9) Ailede boşanma ve parçalanma
10) Aileye Yönelik Yazılı Düzenlemeler
11) Aile Arabuluculuğu
12) Aile Danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları
13) Aileye yönelik Sosyal Hizmet
14) Planlı değişim basamağında Ailelerle Sosyal Hizmet

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen
Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı.
Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162.
Aktaş, A.M. (2013). Ben ve Ailem. 1. Basım. Konya: Atlas Akademi.
Ayan, S. (2012). Kadına Karşı Şiddetin Çocuk Üzerindeki Etkileri. (Yay.
Haz. Dolunay Şenol, Sıtkı Yıldız, Talat Kıymaz, Hasan Kala) Uluslar
arası Katılımlı kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu Bildiri
Kitabı içinde. Ankara: 660-670.
Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.)
Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan
Yayıncılık. 3-32.
Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları.
(Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara:
Pelikan Yayıncılık. 35-65.
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları.
(İng. Edit: ibrahim keklik, Türkçe Edit: İbrahim Yıldırım). 2. Türkçe
Baskı. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.
İl, S. (2009). Aile Arabuluculuğu. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi. 20
(1): 23-31.
Köse, B., G. (2016). Geçmişten Günümüze Aile.(Ed.) Nurşen Adak
Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2.
Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.15-38.
Demez, G. (2016). Toplumsal Etkileşim ve Dayanışma Biçimi Olarak
Akrabalık ve Yakın İlişkiler. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda
Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal
Kitabevi.93-113.
Duyan, V. (2012). Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları,Müdahale
Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları derneği yayın No: 20, Ankara.
Nazlı, S. (2001). Aile Danışmanlığı. 2. Basım. Ankara: Nobel Dağıtım
Yayın.
Diğer Kaynaklar: Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen
Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı.
Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162.
Aktaş, A.M. (2013). Ben ve Ailem. 1. Basım. Konya: Atlas Akademi.
Ayan, S. (2012). Kadına Karşı Şiddetin Çocuk Üzerindeki Etkileri. (Yay.
Haz. Dolunay Şenol, Sıtkı Yıldız, Talat Kıymaz, Hasan Kala) Uluslar
arası Katılımlı kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu Bildiri
Kitabı içinde. Ankara: 660-670.
Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.)
Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan
Yayıncılık. 3-32.
Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları.
(Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara:
Pelikan Yayıncılık. 35-65.
Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları.
(İng. Edit: ibrahim keklik, Türkçe Edit: İbrahim Yıldırım). 2. Türkçe
Baskı. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.
İl, S. (2009). Aile Arabuluculuğu. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi. 20
(1): 23-31.
Köse, B., G. (2016). Geçmişten Günümüze Aile.(Ed.) Nurşen Adak
Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2.
Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.15-38.
Demez, G. (2016). Toplumsal Etkileşim ve Dayanışma Biçimi Olarak
Akrabalık ve Yakın İlişkiler. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda
Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal
Kitabevi.93-113.
Duyan, V. (2012). Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları,Müdahale
Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları derneği yayın No: 20, Ankara.
Nazlı, S. (2001). Aile Danışmanlığı. 2. Basım. Ankara: Nobel Dağıtım
Yayın.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Ara Sınavlar 2 4
Final 1 2
Toplam İş Yükü 112