Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK302 | ||||
Ders İsmi: | Avrupa'da Yerel Yönetimler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yerel yönetimler, yerel kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere merkezi yönetimin dışında oluşturulan demokratik yönetim örgütleridir. Yerel halkın ortak ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve karar organları seçmenler tarafından demokratik seçimlerle belirlenen, yönetsel ve mali özerkliğe sahip kamu tüzel kuruluşlardır. Yerel yönetimler, gelişmiş batılı ülkelerde, “çağdaş demokrasinin beşiği”, sosyal ve ekonomik gelişmenin merkezleri olarak büyük önem kazanmışlardır. Bu dersin ana amacı, dersin birinci dönemde incelenen Türkiye’deki yerel yönetimlerin dünyadaki gelişmelerden nasıl etkilendiğini ve Avrupa ile ilişkilerini anlamaktır |
Dersin İçeriği: | Bu ders, yerel yönetimler hakkında özet güncel bilgileri ve seçimleriyle ilgili bazı hususları kapsayan bir girişle başlar. Dersin ikinci bölümü, Türk yerel yönetimleri üzerinde, Dünya’daki ve Avrupa’daki gelişmelerin etkilerini kavramak amacıyla düzenlenmiştir. Üçüncü bölüm, yerel katılımı ve kent konseyleri gibi yerel katılım yöntemlerini ele almaktadır. Dördüncü bölüm, yerel yönetimlerin Avrupa’daki uluslararası kurumlarını, bunların yaptığı çalışmaları ve bu kurum ve çalışmalarla ülkemizin ilişkilerini kapsamaktadır. Dersin son bölümünde, öğrenci sunumlarında yer olacak olan, bazı Avrupa ülkelerinin yerel yönetim yapılanmaları hakkında özet bir bilgilendirme yapılacaktır. Bu çalışmalar sırasında, öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanacaktır. Yerel yönetimler hakkında öğretim üyesi tarafından verilen seçenekler arasından öğrenci tarafından seçilecek bir konuda ödev hazırlanacak ve sınıfta sunulacaktır. Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanacaktır. Bu nedenle haftalık okumaların derse gelmeden önce yapılması gereklidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Yerel yönetimlerin kurumsal, kültürel ve rasyonel yaklaşımları tartışabileceklerdir; 2) Yerel yönetimlerde kullanılan farklı yöntemleri ayırt edebileceklerdir; 3) Yerelleşme ve merkezileşme arasındaki farkları analiz edebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Yerel Yönetimler Hakkında Özet Güncel Bilgiler ve Seçim Sistemleriyle İlgili Önemli hususlar. | Ders Kitapları |
2) | Küresel Gelişmelerin Yerel Yönetimler Üzerindeki Etkileri. | |
3) | Gündem 21 Bağlamında Sürdürülebilir Kalkınma ve Katılım | |
4) | Türkiye’de Kent Konseyleri. | |
5) | Belediye Yasalarında Diğer Katılım Yöntemleri | |
6) | Avrupa’yla Bütünleşme Sürecinin Yerel Yönetimlere Etkileri: Avrupa Konseyi | |
7) | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı: Yerel Özerklik Nedir? Ne Değildir? | |
8) | Arasınav | |
9) | Yerel Yönetimlerle İlgili Diğer Avrupa Konseyi Sözleşmeleri. | |
10) | Sınırötesi İşbirliği Sözleşmesi | |
11) | Bölgesel Demokrasi İçin Başvuru Çerçeve Belgesi | |
12) | Kentsel Şart | |
13) | Avrupa Birliği ile İlişkiler ve Yerel Yönetimler. | |
14) | Bazı Avrupa Ülkelerinde Yerel Yönetimler | |
15) | Genel Değerlendirme. | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Erbay, Yusuf ve Ruşen Keleş, Kemal Görmez (2020), Türkiye’de ve Avrupa’da Yerel Temsil ve Katılım, İmge Kitabevi, Ankara. Erbay, Yusuf ve Akgün Hasan (2013), Modernleşmeden Küreselleşmeye Türkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Erbay, Yusuf ve Yener, Zerrin (1999), Avrupa Konseyi Yerel ve Bölgesel Yönetimler Kongresi, Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi Yayını, İstanbul. Erbay, Yusuf ve Keleş, Ruşen (2013), “Bölge Yönetimlerinin Özerkliği ve Avrupa Konseyi”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, Ocak, s. 23-39. Erbay, Yusuf (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı Bazı Kavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Dergisi, Sayı 32, Bahar,ss. 279-294. Keleş, Ruşen (2012), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul. Keleş, Ruşen ve Erbay, Yusuf (1999), “Avrupa Konseyi’nin Bölge Olgusuna Bakışı”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 4, Ekim, s. 3-29. Ortaylı, İlber (2008), Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 | 2 | 2 | ||||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 | 3 | 2 | ||||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 2 | 3 | 2 | ||||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 | 3 | 2 | ||||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 3 | 3 | ||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | ||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Sunum / Seminer | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 8 | 8 |
Final | 15 | 29 |
Toplam İş Yükü | 107 |