Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK208 | ||||
Ders İsmi: | Küreselleşme ve Yönetişim | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yeni bir teknoloji, yeni bir üretim biçimi ve yeni toplum yapısı ile karşı karşıyayız. İletişim devrimi ile başlayan bu süreçte bilginin üretim içindeki payı artmakta ve giderek en önemli unsur haline gelmektedir. Genel bir kabulle “küreselleşme” olarak adlandırılan bu sürecin, farklı bakıştaki araştırmacılar tarafından sayısız tarifi yapılmış, farklı yönleri ön plana çıkarılmıştır. Devletlerin, uluslararası alanda oynadıkları egemen rol hala devam etmekle birlikte, küreselleşme süreciyle birlikte sahneye yeni oyuncular girmiştir. Uluslararası mücadele alanı çok paydaşlı ve çok katmanlı küresel bir arenaya dönüşürken, “Yönetim” kavramı da, bir çok yeni aktörün oyuna dahil olduğu “Yönetişim” kavramına doğru evrilmiştir. Yönetim teknikleri çağdaş bir biçime dönüşürken, ”Uluslararası Yönetim” terimi, yerini “Küresel Yönetişim” terimine devretmektedir. Küresel ekonominin ortaya çıkışı, çağdaş işletmelerde de küresel bir yönetim anlayışını gerekli kılmıştır. Bu dersin amacı, küreselleşme sürecini ve bu süreci etkileyen faktörleri incelemek; bu süreçte ortaya çıkan küresel yapılanmaları ve bunların yönetim biçimi haline gelen “yönetişim” anlayışını irdelemektir. |
Dersin İçeriği: | Öncelikle, Küreselleşme süreci değişik yönleriyle ve ayrıntılı bir biçimde ele alınacaktır. Küreselleşmeye yöneltilen farklı bakış açıları ve bunların nedenleri incelenirken, sürecin sadece siyasal ve kültürel yönü değil; ekonomik ve teknolojik yönü de tartışma konusu yapılacaktır. “Uluslararası Yönetim” anlayışından çağdaş “Küresel Yönetişim” anlayışına dönüşen süreç, “uluslararası”, “küresel”, “yönetim”, “yönetişim”, “yönetişimin unsurları”, gibi dersin ismini ve içeriğini oluşturan anahtar kavramlar irdelenecektir. Küresel Yönetişimin parçaları ve aktörleri, Küresel İşletmelerin Yönetimi, Küresel Örgütler ve Yönetimleri ele alınacak ve dersimizle ilgili bölümler incelenecektir. Bu çalışmalar sırasında, öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanacaktır. Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanacaktır. Bu nedenle haftalık okumaların derse gelmeden önce yapılması gereklidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Küreselleşme kavramının ortaya çıkışını kavrar. 2) Yönetim ve yönetişim kavramlarına hâkim olur. 3) Küreselleşme ve yeni kamu yönetimi anlayışının dinamiklerini kullanır. 4) Yönetişimi bütüncül bakış açısının önemini ve sistemler arasındaki karşılıklı bağımlılık ilişkilerini açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | ders kitabı |
2) | Küreselleşme Kavramının Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | |
3) | Küreselden Yerele: Küreselleşmeye Yardımcı Kavramlar | |
4) | Ekonomik Küreselleşme | |
5) | Küresel İşletmelerin Yönetimi | |
6) | 21. Yüzyılın Başı | |
7) | İklim Değişikliği | |
8) | Arasınav | |
9) | Endüstri 4.0 | |
10) | Yapay Zeka | |
11) | "Uluslararası Yönetim"den, "Küresel Yönetişim"e | |
12) | Küresel Yönetişim ve Birleşmiş Milletler | |
13) | AB Kökenli Yeni Küresel Yönetişim Yöntemleri: Çok Katmanlı Yönetişim | |
14) | Subsidiarity | |
15) | Pandemi Sonrası Küreselleşme Tartışmaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Stiglits,J.E (2002), Globalization and its Discontents, Norton, New York. Bennett, A.L and Oliver, J.K (2002), International Organizations, Principles and Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey. Karns, M.P and Mingst, K.A (2010) International Organizations, The Politics and Process of Global Governance, Boulder, Lynne Rienner. |
Diğer Kaynaklar: | Marks, G. and Hooghe, L. (1996) "European Integration from the 1980s: State-Centric v. Multi-level Governance". Journal of Common Market Studies, Vol.34, No. 3, 341-378. Erbay, Y (1996), Küresel İşletmelerin Yönetimi ve Türk İşletmelerinin Yeni Türk Cumhuriyetlerine Yönelik Faaliyetleri. Erbay, Y (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı Bazı Kavramlar”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 2 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. | 2 |
5) | Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. | 2 |
6) | Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. | 2 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | 3 |
8) | Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 14 | 18 |
Final | 14 | 23 |
Toplam İş Yükü | 130 |